Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
739 17
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-07 09:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.091:37.034 (1)
Critică literară. Studii literare (214)
Educație (14645)
SM ISO690:2012
PUȚUNTEAN, Nina. Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”. In: Revistă de știinţe socioumane , 2019, nr. 3(43), pp. 58-66. ISSN 1857-0119.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revistă de știinţe socioumane
Numărul 3(43) / 2019 / ISSN 1857-0119 /ISSNe 2587-330X

Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”

The diacronic perspective in approaching the concept of „literary-artistic value”

CZU: 82.091:37.034

Pag. 58-66

Puțuntean Nina
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 ianuarie 2020


Rezumat

Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali în domeniul lecturii din câteva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literarartistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială în domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică în definirea valorii/valorii literar-artistice în lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă.

The value/literary-artistic value is defined by the western specialists in the field of reading from several perspectives, each discovering a defining factor, deduced from the nature of the participants in the reading process: the author of the literary-artistic text, the literary-artistic text, the real reader/virtual reader, overlapped with social experience in the field, social ethical, political, ideological approaches, as well as with philosophical, artistic, theoretical-literary dogmas and systems. The pedagogical perspective in defining the value/literary-artistic value in the examined works is minimal or missing. Or, complementary to philosophical axiology, it is essential to design/develop a regionalization of axiology that would have as practical basis the capacity of evaluation to adapt and respond to the semiotic specificity of the target object.

Cuvinte-cheie
valoare, valoare literarartistică, procesul de lectură, text literar-artistic, cititor de literatură, axiologie,

value, literary-artistic value, reading process, literary-artistic text, literature reader, axiology

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-92907</cfResPublId>
<cfResPublDate>2019-12-27</cfResPublDate>
<cfVol>43</cfVol>
<cfIssue>3</cfIssue>
<cfStartPage>58</cfStartPage>
<cfISSN>1857-0119</cfISSN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/92907</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Perspectiva diacronică &icirc;n abordarea conceptului de &bdquo;valoare literar-artistică&rdquo;</cfTitle>
<cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>valoare; valoare literarartistică; procesul de lectură; text literar-artistic; cititor de literatură; axiologie; value; literary-artistic value; reading process; literary-artistic text; literature
reader; axiology</cfKeyw>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali &icirc;n domeniul lecturii din c&acirc;teva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literarartistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială &icirc;n domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică &icirc;n definirea valorii/valorii literar-artistice &icirc;n lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă.</p></cfAbstr>
<cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>The value/literary-artistic value is defined by the western specialists in the field of reading from several perspectives, each discovering a defining factor, deduced from the nature of the participants in the reading process: the author of the literary-artistic text, the literary-artistic text, the real reader/virtual reader, overlapped with social experience in the field, social ethical, political, ideological approaches, as well as with philosophical, artistic, theoretical-literary dogmas and systems. The pedagogical perspective in defining the value/literary-artistic value in the examined works is minimal or missing. Or, complementary to philosophical axiology, it is essential to design/develop a regionalization of axiology that would have as practical basis the capacity of evaluation to adapt and respond to the semiotic specificity of the target object.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-17379</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-17379</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-17379-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Puțuntean</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Nina</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>