Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
739 17 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-07 09:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
82.091:37.034 (1) |
Critică literară. Studii literare (214) |
Educație (14645) |
SM ISO690:2012 PUȚUNTEAN, Nina. Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”. In: Revistă de știinţe socioumane , 2019, nr. 3(43), pp. 58-66. ISSN 1857-0119. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revistă de știinţe socioumane | ||||||
Numărul 3(43) / 2019 / ISSN 1857-0119 /ISSNe 2587-330X | ||||||
|
||||||
CZU: 82.091:37.034 | ||||||
Pag. 58-66 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali în domeniul lecturii din câteva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literarartistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială în domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică în definirea valorii/valorii literar-artistice în lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă. |
||||||
Cuvinte-cheie valoare, valoare literarartistică, procesul de lectură, text literar-artistic, cititor de literatură, axiologie, value, literary-artistic value, reading process, literary-artistic text, literature reader, axiology |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-92907</cfResPublId> <cfResPublDate>2019-12-27</cfResPublDate> <cfVol>43</cfVol> <cfIssue>3</cfIssue> <cfStartPage>58</cfStartPage> <cfISSN>1857-0119</cfISSN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/92907</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”</cfTitle> <cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>valoare; valoare literarartistică; procesul de lectură; text literar-artistic; cititor de literatură; axiologie; value; literary-artistic value; reading process; literary-artistic text; literature reader; axiology</cfKeyw> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali în domeniul lecturii din câteva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literarartistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială în domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică în definirea valorii/valorii literar-artistice în lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă.</p></cfAbstr> <cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>The value/literary-artistic value is defined by the western specialists in the field of reading from several perspectives, each discovering a defining factor, deduced from the nature of the participants in the reading process: the author of the literary-artistic text, the literary-artistic text, the real reader/virtual reader, overlapped with social experience in the field, social ethical, political, ideological approaches, as well as with philosophical, artistic, theoretical-literary dogmas and systems. The pedagogical perspective in defining the value/literary-artistic value in the examined works is minimal or missing. Or, complementary to philosophical axiology, it is essential to design/develop a regionalization of axiology that would have as practical basis the capacity of evaluation to adapt and respond to the semiotic specificity of the target object.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-17379</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-17379</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-17379-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2019-12-27T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Puțuntean</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Nina</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>