Rolul factorului neuropsihologic în realizarea procesului educațional
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
851 37
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-06 14:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371:612.821.3 (1)
Educație (14905)
Fiziologie. Fiziologie umană și comparată (737)
SM ISO690:2012
LIOGCHII, Nina, PETRACHE, Mariana. Rolul factorului neuropsihologic în realizarea procesului educațional. In: Acta et commentationes (Ştiinţe Exacte și ale Naturii), 2019, nr. 1(7), pp. 89-97. ISSN 2537-6284. DOI: https://doi.org/10.36120/2587-3644.v7i1.89-97
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Acta et commentationes (Ştiinţe Exacte și ale Naturii)
Numărul 1(7) / 2019 / ISSN 2537-6284 /ISSNe 2587-3644

Rolul factorului neuropsihologic în realizarea procesului educațional

The role of neuropsychological factor in the education process

DOI:https://doi.org/10.36120/2587-3644.v7i1.89-97
CZU: 371:612.821.3

Pag. 89-97

Liogchii Nina1, Petrache Mariana12
 
1 Universitatea de Stat din Tiraspol,
2 Gimnaziul „V. Cordineanu”, s. Chiţcanii Vechi, r. Teleneşti
 
 
Disponibil în IBN: 27 noiembrie 2019


Rezumat

That the educational influences in the school to have an essentially positive effect in the development of each pupil's potential, a good knowledge of the neurophysiological basis of cognitive and behavioral psychological processes determined by the specificity of the mechanisms of excitation and inhibition is necesary. În the paper are presented the results of the inhibition manifestation in the cognitive and behavioral activities of adolescents depending on temperamental type. The research was carried out in a group of 53 adolescents. The temperamental traits, levels of cognitive and behavioral inhibition were established. The indicators were recorded at the pre-experimental stage and after applying an Educational Program adapted to the temperamenal type. As a result of the researches it was established that the application of the formative Program adapted to the temperamental type positively influenced the cognitive and emotional behavior of the children and demonstrates that the inhibition process is manifested according to temperament type but there is a low correlation between cognitive and behavioral indicators.

Pentru ca influențele educative din școală sa aibă un efect esențial-pozitiv în dezvoltarea potențialului fiecărui elev este nevoie de o bună cunoaștere a bazei neurofiziologice a proceselor psihice cognitive și comportamentale, acestea fiind determinate de specificul derulării mecanismelor excitației și inhibiției. În lucrare sunt prezentate rezultatele investigării manifestării inhibiției în procesul activităților cognitive și comportamentale ale adolescenților prin prisma trăsăturilor temperamentale. În cercetare au fost implicați 53 de adolescenți, fiindu-le stabilite trăsăturile temperamentale, nivelul inhibiției cognitive și comportamentale. Acești indicatori au fost înregistrați la etapa pre-experimentală, după aplicarea unui Program educațional adaptat tipului de temperament. În rezultatul cercetărilor a fost stabilit că aplicarea Programului formativ integrat şi complex, adaptat tipului de temperament, a influențat pozitiv comportamentul cognitiv și emoțional al copiilor și demonstrează că procesul de inhibiție se manifestă în funcție de tipul temperamentului, în timp ce între indicatorii cognitivi și comportamentali există o corelație redusă.

Cuvinte-cheie
educational process, adolescents, neuropsychological factor, cognitive inhibition, behavioral inhibition, temperament,

proces educaţional, adolescenţi, factor neuropsihologic, inhibiție cognitivă, inhibiție comportamentală, temperament

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-88625</cfResPublId>
<cfResPublDate>2019-11-27</cfResPublDate>
<cfVol>7</cfVol>
<cfIssue>1</cfIssue>
<cfStartPage>89</cfStartPage>
<cfISSN>2537-6284</cfISSN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/88625</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Rolul factorului neuropsihologic &icirc;n realizarea procesului educațional</cfTitle>
<cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>educational process; adolescents; neuropsychological factor; cognitive inhibition; behavioral
inhibition; temperament; proces educaţional; adolescenţi; factor neuropsihologic; inhibiție cognitivă; inhibiție
comportamentală; temperament</cfKeyw>
<cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'><p>That the educational influences in the school to have an essentially positive effect in the development of each pupil&#39;s potential, a good knowledge of the neurophysiological basis of cognitive and behavioral psychological processes determined by the specificity of the mechanisms of excitation and inhibition is necesary. &Icirc;n the paper are presented the results of the inhibition manifestation in the cognitive and behavioral activities of adolescents depending on temperamental type. The research was carried out in a group of 53 adolescents. The temperamental traits, levels of cognitive and behavioral inhibition were established. The indicators were recorded at the pre-experimental stage and after applying an Educational Program adapted to the temperamenal type. As a result of the researches it was established that the application of the formative Program adapted to the temperamental type positively influenced the cognitive and emotional behavior of the children and demonstrates that the inhibition process is manifested according to temperament type but there is a low correlation between cognitive and behavioral indicators.</p></cfAbstr>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Pentru ca influențele educative din școală sa aibă un efect esențial-pozitiv &icirc;n dezvoltarea potențialului fiecărui elev este nevoie de o bună cunoaștere a bazei neurofiziologice a proceselor psihice cognitive și comportamentale, acestea fiind determinate de specificul derulării mecanismelor excitației și inhibiției. &Icirc;n lucrare sunt prezentate rezultatele investigării manifestării inhibiției &icirc;n procesul activităților cognitive și comportamentale ale adolescenților prin prisma trăsăturilor temperamentale. &Icirc;n cercetare au fost implicați 53 de adolescenți, fiindu-le stabilite trăsăturile temperamentale, nivelul inhibiției cognitive și comportamentale. Acești indicatori au fost &icirc;nregistrați la etapa pre-experimentală, după aplicarea unui Program educațional adaptat tipului de temperament. &Icirc;n rezultatul cercetărilor a fost stabilit că aplicarea Programului formativ integrat şi complex, adaptat tipului de temperament, a influențat pozitiv comportamentul cognitiv și emoțional al copiilor și demonstrează că procesul de inhibiție se manifestă &icirc;n funcție de tipul temperamentului, &icirc;n timp ce &icirc;ntre indicatorii cognitivi și comportamentali există o corelație redusă.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-1263</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-68201</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
<cfFedId>
<cfFedIdId>ibn-doi-88625</cfFedIdId>
<cfFedId>10.36120/2587-3644.v7i1.89-97</cfFedId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
<cfFedId_Class>
<cfClassId>31d222b4-11e0-434b-b5ae-088119c51189</cfClassId>
<cfClassSchemeId>bccb3266-689d-4740-a039-c96594b4d916</cfClassSchemeId>
</cfFedId_Class>
<cfFedId_Srv>
<cfSrvId>5123451</cfSrvId>
<cfClassId>eda2b2e2-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>5a270628-f593-4ff4-a44a-95660c76e182</cfClassSchemeId>
</cfFedId_Srv>
</cfFedId>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-1263</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-1263-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Liogchii</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Nina</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-68201</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-68201-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2019-11-27T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Petrache</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Mariana</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
<cfSrv>
<cfSrvId>5123451</cfSrvId>
<cfName cfLangCode='en' cfTrans='o'>CrossRef DOI prefix service</cfName>
<cfDescr cfLangCode='en' cfTrans='o'>The service of issuing DOI prefixes to publishers</cfDescr>
<cfKeyw cfLangCode='en' cfTrans='o'>persistent identifier; Digital Object Identifier</cfKeyw>
</cfSrv>
</CERIF>