Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-06 09:57 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.06 (123) |
Probleme sociale în educație. Contacte și relații interumane (121) |
![]() SIROTA, Julia, DASMAN, El-Fahel. Equal opportunities in the educational sphere of Israel. In: EcoSoEn, 2019, nr. 1-2, pp. 73-79. ISSN 2587-344X. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
EcoSoEn | ||||||
Numărul 1-2 / 2019 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X | ||||||
|
||||||
CZU: 37.06 | ||||||
JEL: I21, I25 | ||||||
Pag. 73-79 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
In Israel, the Basic Law: “Human Dignity and Liberty was enacted, followed by a series of judgments determiningthat the right to equality” is a constitutional right derived from the right to dignity; However, sixty-two years after the establishment of the State of Israel, there is still no explicit constitutional anchoring in Israel for the right to equality. A country that seeks to act with equality should allocate its resources fairly and even act vigorously to decrease social gaps within it. Fair allocation of resources is the basis for equality in many fields: for example, a fair allocation of educational resources is essential to create equal opportunities in society. |
||||||
Cuvinte-cheie equality, inequality, education, sectors, opportunities, egalitate, inegalitate, educaţie, sectoare, oportunităţi |
||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <creators> <creator> <creatorName>Sirota, I.</creatorName> <affiliation>ORT Braude Engineering college, Karmiel, Israel</affiliation> </creator> <creator> <creatorName>Dasman, E.</creatorName> <affiliation>Institutul de Relaţii Internaţionale din Moldova , Moldova, Republica</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='en'>Equal opportunities in the educational sphere of Israel</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2019</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>2587-344X</relatedIdentifier> <subjects> <subject>equality</subject> <subject>inequality</subject> <subject>education</subject> <subject>sectors</subject> <subject>opportunities</subject> <subject>egalitate</subject> <subject>inegalitate</subject> <subject>educaţie</subject> <subject>sectoare</subject> <subject>oportunităţi</subject> <subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>37.06</subject> </subjects> <dates> <date dateType='Issued'>2019-09-01</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>In Israel, the Basic Law: “Human Dignity and Liberty was enacted, followed by a series of judgments determiningthat the right to equality” is a constitutional right derived from the right to dignity; However, sixty-two years after the establishment of the State of Israel, there is still no explicit constitutional anchoring in Israel for the right to equality. A country that seeks to act with equality should allocate its resources fairly and even act vigorously to decrease social gaps within it. Fair allocation of resources is the basis for equality in many fields: for example, a fair allocation of educational resources is essential to create equal opportunities in society.</p></description> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>În Israel a fost adoptată Legea fundamental privind demnitatea umană și libertatea, urmată de o serie de hotărâri care au stabilit că dreptul la egalitate este un drept constituțional derivat din dreptul la demnitate; cu toate acestea, la șaizeci și doi de ani de la înființarea statului Israel, nu există încă o ancorare constituțională explicită în Israel pentru dreptul la egalitate. O țară care încearcă să acționeze prin egalitate ar trebui să își aloce resursele în mod echitabil și chiar să acționeze energic pentru a reduce lacunele sociale din cadrul acesteia. Alocarea echitabilă a resurselor reprezintă baza egalității în multe domenii: de exemplu, o alocare echitabilă a resurselor educaționale este esențială pentru a crea șanse egale în societate.</p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>