Investiţia în capital uman - bază a formarii specialiştilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
695 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-10 19:18
SM ISO690:2012
BARBULESCU, Razvan, MAFTEI, Mara Magda. Investiţia în capital uman - bază a formarii specialiştilor. In: Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:: strategii, forme, metode, 5-7 octombrie 2005, Bălţi. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005, Vol.1, pp. 27-29. ISBN 9975-931-97-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:
Vol.1, 2005
Conferința "Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:"
Bălţi, Moldova, 5-7 octombrie 2005

Investiţia în capital uman - bază a formarii specialiştilor


Pag. 27-29

Barbulescu Razvan, Maftei Mara Magda
 
Academia de Studii Economice din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 1 august 2019


Rezumat

Calitatea învăţământului superior este unul dintre factorii de bază ai dezvoltării economice durabile într-o Europă bazată pe cunoaştere si unul dintre principalele motive ale cererii Spaţiului European al Învăţământului Superior. Deşi, în general, problema educaţiei este pusă la nivel local sau naţional, ea poate fi privită ca o problemă globală, fiind considerată foarte importantă în principal în ţările dezvoltate. Motivele importanţei acesteia la nivel global au fost prezentate de Jean-Francois Richard, fiind considerate următoarele1 : - educaţia este esenţială pentru edificarea unor societăţi cu adevărat democratice. Dintr-un punct de vedere moral, reprezintă un drept universal, ea permiţând dezvoltarea competenţelor şi talentelor umane, a capacităţii fundamentale a indivizilor de a gândi, de a opera selecţii, de a-şi orienta cursul vieţii; - educaţia este cheia dezvoltării unui sens civic mondial indispensabil pentru rezolvarea problemelor globale, este un instrument preţios pentru propagarea în lumea întreagă a valorilor fundamentale apte să scutească generaţiile viitoare de conflicte; - educaţia este unul dintre mijloacele cele mai puternice de reducere a sărăciei, a inegalităţilor şi care poate să pună bazele unei creşteri durabile. Ea este legată nu numai de sporirea productivităţii, ci şi de ameliorarea condiţiilor de sănătate şi ocrotirea mediului înconjurător, de stabilizarea creşterii demografice; - noua economie bazată pe cunoaştere cere ca sistemele educative ale tuturor ţărilor lumii să devină mai performante, de la ciclul primar la cel superior fără a omite educaţia permanentă şi modul de certificare al competenţelor. Astfel vor fi înlăturate inegalităţile dintre state legate de acest aspect. Dezvoltarea competenţelor şi talentelor umane, a unor valori fundamentale sau îmbunătăţirea sănătăţii sunt considerate investiţii în capital uman. Această investiţie în capital uman ar putea fi definită ca orice activitate ce influenţează venitul bănesc şi psihic din perioada viitoare.În introducerea primei ediţii a lucrării „Capitalul uman. O analiză teoretică şi empirică cu referire specială la educaţie”, Becker observa „acumularea unui total impresionant de dovezi circumstanţiale, adeverind importanţa economică a capitalului uman, în special a educaţiei”2 . Spunând acest lucru, Becker se referea în principal la diferenţele în sfera câştigurilor (în special în sectorul piaţă) existente între persoane cu educaţie şi calificări profesionale diferite. Motivaţia investiţiilor în capital uman este sporirea veniturilor viitoare rezultate prin sporirea productivităţii muncii. Investiţia în capital are însă costuri generate pe de o parte de timpul sacrificat pentru educaţie şi respectiv venitul corespunzător acestui timp şi pe de altă parte de capitalul bănesc investit în materiale didactice. Este normal ca veniturile prezente să valoreze mai mult decât veniturile viitoare şi de aceea, condiţia de rentabilitate a acestor investiţii este ca veniturile actualizate să depăşească cheltuielile actualizate efectuate. Eficienţa investiţiilor în capital uman depinde într-o mare măsură de veniturile pe care indivizii previzionează că aceste investiţii le vor aduce. Previzionarea veniturilor viitoare este dificilă într-o economie în tranziţie fiind unul dintre motivele pentru care uneori indivizii se abţin de la investiţii importante în capital uman si preferă de multe ori investiţiile în alte tipuri de capital cu o rentabilitate mai mare. De asemenea, inflaţia face ca veniturile viitoare sa fie mai puţin atractive decât cele prezente descurajând si mai mult investiţiile în capital uman. De aceea, autorităţile naţionale trebuie să intervină pentru crearea unui cadru instituţional propice educaţiei si cercetării. Una dintre modalităţile de intervenţie recomandate pentru a diminua riscurile veniturilor viitoare şi, respectiv, pentru a spori aceste venituri este orientarea studenţilor către chestiuni aplicabile. Cel puţin în România, aceasta este o problemă evidenţiată şi de sondajul PISA (OECD Programme for Students Assessment,) realizat în 2000, cu scopul de a măsura calitatea educaţiei pentru elevii în vârstă de 15 ani pe baza capacităţii tinerilor de a folosi cunoştinţele şi aptitudinile pentru a acţiona în faţa unor provocări asemănătoare celor de pe piaţa muncii şi care a plasat România pe poziţia 30 din 32 de ţări. Acest rezultat nemulţumitor ne indică că nivelul redus de informaţii aplicabile direct sunt predate în sistemul de învăţământ (ce-i drept până la nivel gimnazial) şi astfel apare nivelul redus al motivării elevilor pentru investiţii în capital uman. În lipsa investiţiilor personale în capital uman, statul trebuie sa subvenţioneze aceste investiţii în condiţiile în care se cunoaşte că statul nu gestionează cel mai bine fondurile. Investiţiile private în capital uman sunt necesare, fiind de altfel un indicator al nivelului de competitivitate al învăţământului. Pentru astfel de investiţii private în educaţie sau în cercetare este necesară o bună colaborare între instituţiile de cercetare şi, respectiv, mediul de afaceri. Potrivit Global Competitiveness Report 2002, cu privire la indicatori precum Calitatea institutelor de cercetare, oferta de servicii de consultanţă şi pregătire ştiinţifică, colaborarea dintre industrie şi cercetare, România este printre ultimele ţări din Europa. Din nou, aceste rezultate trag un semnal de alarmă în privinţa rezultatelor obţinute de învăţământ şi cercetare şi respectiv în privinţa conexiunii acestora la mediul de afaceri. O schimbare de mentalitate în aceasta privinţă poate fi benefică economiei şi poate fi încurajată prin mobilităţi de cercetare sau studiu3 în străinătate. Motivaţia principala a acestor mobilităţi nu este neapărat obţinerea de informaţii, ci în primul rând o modificare a comportamentului prin ancorarea cercetării şi educaţiei la nevoile mediului de afaceri în aşa fel încât investiţiile în capital uman şi respectiv investiţiile în cercetare să fie cât mai profitabile.

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Barbulescu, R.</dc:creator>
<dc:creator>Maftei, M.</dc:creator>
<dc:date>2005</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>Calitatea &icirc;nvăţăm&acirc;ntului superior este unul dintre factorii de bază ai dezvoltării economice durabile &icirc;ntr-o Europă bazată pe cunoaştere si unul dintre principalele motive ale cererii Spaţiului European al &Icirc;nvăţăm&acirc;ntului Superior. Deşi, &icirc;n general, problema educaţiei este pusă la nivel local sau naţional, ea poate fi privită ca o problemă globală, fiind considerată foarte importantă &icirc;n principal &icirc;n ţările dezvoltate. Motivele importanţei acesteia la nivel global au fost prezentate de Jean-Francois Richard, fiind considerate următoarele1 : - educaţia este esenţială pentru edificarea unor societăţi cu adevărat democratice. Dintr-un punct de vedere moral, reprezintă un drept universal, ea permiţ&acirc;nd dezvoltarea competenţelor şi talentelor umane, a capacităţii fundamentale a indivizilor de a g&acirc;ndi, de a opera selecţii, de a-şi orienta cursul vieţii; - educaţia este cheia dezvoltării unui sens civic mondial indispensabil pentru rezolvarea problemelor globale, este un instrument preţios pentru propagarea &icirc;n lumea &icirc;ntreagă a valorilor fundamentale apte să scutească generaţiile viitoare de conflicte; - educaţia este unul dintre mijloacele cele mai puternice de reducere a sărăciei, a inegalităţilor şi care poate să pună bazele unei creşteri durabile. Ea este legată nu numai de sporirea productivităţii, ci şi de ameliorarea condiţiilor de sănătate şi ocrotirea mediului &icirc;nconjurător, de stabilizarea creşterii demografice; - noua economie bazată pe cunoaştere cere ca sistemele educative ale tuturor ţărilor lumii să devină mai performante, de la ciclul primar la cel superior fără a omite educaţia permanentă şi modul de certificare al competenţelor. Astfel vor fi &icirc;nlăturate inegalităţile dintre state legate de acest aspect. Dezvoltarea competenţelor şi talentelor umane, a unor valori fundamentale sau &icirc;mbunătăţirea sănătăţii sunt considerate investiţii &icirc;n capital uman. Această investiţie &icirc;n capital uman ar putea fi definită ca orice activitate ce influenţează venitul bănesc şi psihic din perioada viitoare.&Icirc;n introducerea primei ediţii a lucrării &bdquo;Capitalul uman. O analiză teoretică şi empirică cu referire specială la educaţie&rdquo;, Becker observa &bdquo;acumularea unui total impresionant de dovezi circumstanţiale, adeverind importanţa economică a capitalului uman, &icirc;n special a educaţiei&rdquo;2 . Spun&acirc;nd acest lucru, Becker se referea &icirc;n principal la diferenţele &icirc;n sfera c&acirc;ştigurilor (&icirc;n special &icirc;n sectorul piaţă) existente &icirc;ntre persoane cu educaţie şi calificări profesionale diferite. Motivaţia investiţiilor &icirc;n capital uman este sporirea veniturilor viitoare rezultate prin sporirea productivităţii muncii. Investiţia &icirc;n capital are &icirc;nsă costuri generate pe de o parte de timpul sacrificat pentru educaţie şi respectiv venitul corespunzător acestui timp şi pe de altă parte de capitalul bănesc investit &icirc;n materiale didactice. Este normal ca veniturile prezente să valoreze mai mult dec&acirc;t veniturile viitoare şi de aceea, condiţia de rentabilitate a acestor investiţii este ca veniturile actualizate să depăşească cheltuielile actualizate efectuate. Eficienţa investiţiilor &icirc;n capital uman depinde &icirc;ntr-o mare măsură de veniturile pe care indivizii previzionează că aceste investiţii le vor aduce. Previzionarea veniturilor viitoare este dificilă &icirc;ntr-o economie &icirc;n tranziţie fiind unul dintre motivele pentru care uneori indivizii se abţin de la investiţii importante &icirc;n capital uman si preferă de multe ori investiţiile &icirc;n alte tipuri de capital cu o rentabilitate mai mare. De asemenea, inflaţia face ca veniturile viitoare sa fie mai puţin atractive dec&acirc;t cele prezente descuraj&acirc;nd si mai mult investiţiile &icirc;n capital uman. De aceea, autorităţile naţionale trebuie să intervină pentru crearea unui cadru instituţional propice educaţiei si cercetării. Una dintre modalităţile de intervenţie recomandate pentru a diminua riscurile veniturilor viitoare şi, respectiv, pentru a spori aceste venituri este orientarea studenţilor către chestiuni aplicabile. Cel puţin &icirc;n Rom&acirc;nia, aceasta este o problemă evidenţiată şi de sondajul PISA (OECD Programme for Students Assessment,) realizat &icirc;n 2000, cu scopul de a măsura calitatea educaţiei pentru elevii &icirc;n v&acirc;rstă de 15 ani pe baza capacităţii tinerilor de a folosi cunoştinţele şi aptitudinile pentru a acţiona &icirc;n faţa unor provocări asemănătoare celor de pe piaţa muncii şi care a plasat Rom&acirc;nia pe poziţia 30 din 32 de ţări. Acest rezultat nemulţumitor ne indică că nivelul redus de informaţii aplicabile direct sunt predate &icirc;n sistemul de &icirc;nvăţăm&acirc;nt (ce-i drept p&acirc;nă la nivel gimnazial) şi astfel apare nivelul redus al motivării elevilor pentru investiţii &icirc;n capital uman. &Icirc;n lipsa investiţiilor personale &icirc;n capital uman, statul trebuie sa subvenţioneze aceste investiţii &icirc;n condiţiile &icirc;n care se cunoaşte că statul nu gestionează cel mai&nbsp;bine fondurile. Investiţiile private &icirc;n capital uman sunt necesare, fiind de altfel un indicator al nivelului de competitivitate al &icirc;nvăţăm&acirc;ntului. Pentru astfel de investiţii private &icirc;n educaţie sau &icirc;n cercetare este necesară o bună colaborare &icirc;ntre instituţiile de cercetare şi, respectiv, mediul de afaceri. Potrivit Global Competitiveness Report 2002, cu privire la indicatori precum Calitatea institutelor de cercetare, oferta de servicii de consultanţă şi pregătire ştiinţifică, colaborarea dintre industrie şi cercetare, Rom&acirc;nia este printre ultimele ţări din Europa. Din nou, aceste rezultate trag un semnal de alarmă &icirc;n privinţa rezultatelor obţinute de &icirc;nvăţăm&acirc;nt şi cercetare şi respectiv &icirc;n privinţa conexiunii acestora la mediul de afaceri. O schimbare de mentalitate &icirc;n aceasta privinţă poate fi benefică economiei şi poate fi &icirc;ncurajată prin mobilităţi de cercetare sau studiu3 &icirc;n străinătate. Motivaţia principala a acestor mobilităţi nu este neapărat obţinerea de informaţii, ci &icirc;n primul r&acirc;nd o modificare a comportamentului prin ancorarea cercetării şi educaţiei la nevoile mediului de afaceri &icirc;n aşa fel &icirc;nc&acirc;t investiţiile &icirc;n capital uman şi respectiv investiţiile &icirc;n cercetare să fie c&acirc;t mai profitabile.</p></dc:description>
<dc:source>Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior: (Vol.1) 27-29</dc:source>
<dc:title>Investiţia &icirc;n capital uman - bază a formarii specialiştilor</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>