Evenimentul special ca tehnică de promovare a imaginii partidelor politice – concepte teoretice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
743 69
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-12 20:28
SM ISO690:2012
CODREAN, Natalia. Evenimentul special ca tehnică de promovare a imaginii partidelor politice – concepte teoretice. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe socioumanistice, 28-29 septembrie 2016, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, Vol.1, R, SSU, pp. 247-250. ISBN 978-9975-71-812-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
Vol.1, R, SSU, 2016
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
Chișinău, Moldova, 28-29 septembrie 2016

Evenimentul special ca tehnică de promovare a imaginii partidelor politice – concepte teoretice


Pag. 247-250

Codrean Natalia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 15 aprilie 2019


Rezumat

În perioada actuală se constată o tendinţă de scădere a eficienţei publicităţii. Supus unei presiuni publicitare din ce în ce mai puternice, individul nu mai poate recepţiona, înţelege şi reţine cu uşurinţă mesajul pe care instituţia îl transmite. El devine indiferent în faţa anunţurilor publicitare, identificându-le numai pe acelea care, într-un fel sau altul, reuşesc să-i atragă atenţia. În plus, repetarea mesajului nu garantează corecta sa înţelegere. În asemenea condiţii, comunicarea prin evenimentele speciale poate fi colacul de salvare, care să ajute ca mesajul să iasă la suprafaţă din mulţimea de anunţuri care împânzesc presa, radioul, televiziunea, spaţiile de afişaj, asaltând zilnic consumatorul. Transmiţând mesajul prin intermediul unui eveniment, acesta este mai rapid recepţionat şi înţeles, fixându-se totodată mult mai bine în mintea destinatarului. Orice organizaţie, indiferent de obiectul său de activitate, trebuie să comunice cu un public diferenţiat. Oamenii sunt cei ale căror vieţi şi atitudini sunt influenţate de modul în care acţionează organizaţiile. Însă doar simpla acţiune a organizaţiilor nu este suficientă pentru a produce influenţe asupra publicului vizat. Mai este necesar ca acest public să perceapă acţiunile instituţiilor. În acest scop, organizaţiile trebuie să comunice permanent şi eficace cu publicul lor. Prin urmare, evenimentul special este un instrument necesar în stabilirea relaţiilor cu publicul. Dacă vorbim despre piaţa din Republica Moldova, este important să facem distincţia dintre evenimentele obişnuite, nesemnificative şi evenimente speciale (special events). Ultimul concept este nou şi destul de vag în industria de evenimente din ţara noastră, chiar dacă nu este deloc lipsit de importanţă. Tocmai din acest motiv merită toată atenţia privind cercetarea acestui subiect. Evenimentele speciale, privite ca entitate distinctă, reprezintă un fenomen nou pentru Republica Moldova. Fundamentarea teoretică se regăseşte sporadic în lucrările de specialitate, de cele mai multe ori fiind dedusă din „paginile” care se referă la tehnicile de promovare a imaginii. Astăzi, mai mult ca oricând, vorbim de evenimente ca despre un fenomen aflat în plină dezvoltare, fiind punctul central al vieţii noastre sociale, parte importantă, dacă nu chiar esenţială, a strategiilor de marketing, de promovare a imaginii publice a companiilor comerciale, sociale sau a instituţiilor publice. Din această listă nu lipsesc nici instituţiile politice, care în ultimii ani tot mai des apelează la această tehnică. Preocupate în permanenţă de găsirea unor mijloace originale şi eficiente care să le permită să se exprime şi să comunice cât mai bine cu publicul, numeroase organizaţii recurg, tot mai frecvent în ultimul timp, la tehnicile de comunicare prin evenimentele speciale. ,,Evenimentul special este un complex de organizare a activităţilor menite să promoveze brandul sau produsul cu ajutorul evenimentelor frapante şi memorabile. Contactul emoţional cu publicul, care este stabilit în timpul evenimentului, oferă oportunitate de a influenţa publicul ţintă direct şi eficient” [1]. În cartea „Managementul Marketingului” de Philip Kotler evenimentele speciale din perspectiva marketingului sunt instrumente de promovare, fiind definite ca manifestări speciale „firmele pot atrage atenţia asupra noilor lor produse sau altor activităţi pe care le execută, organizând manifestări speciale” [2]. Dintre acestea Kotler le evidenţiază pe următoarele: ,,conferinţele, excursiile de studiu, expoziţiile, concursurile şi competiţiile, aniversările, precum şi sponsorizările de evenimente sportive şi culturale, toate acestea fiind menite să înlesnească contactarea publicului vizat” [2]. Totodată Kotler evidenţiază faptul că ,,evenimentele speciale sunt caracterizate de formula FINT: format, intrigă, nume şi temă. Elementele care conscară un eveniment ca fiind special sunt: motivaţia informaţională, „spectacolul” în jurul evenimentelui, elementul de cooptare şi faptul că evenimentul nu se consumă într-o zi” [2]. Eficacitatea evenimentelor speciale, mai ales în contextul politic, este explicată prin faptul că participanţii se simt vizaţi personal şi implicaţi în eveniment, în timp ce organizatorii au posibilitatea de a observa impactul mesajului promoţional asupra acestora. Organizând o manifestare interesantă, atractivă pentru categoria de public vizată, recepţionarea rapidă şi corectă a mesajului este garantată. Pentru un partid politic, posibilităţile de a crea evenimente sunt practic nelimitate. Important este să ştie când şi cum să utilizeze această tehnică. De aceea, fiecare instituţie trebuie să aibă în vedere câteva aspecte care, în opinia specialiştilor, sunt esenţiale: 1. Trebuie să existe o concordanţă între eveniment şi mesajul care se doreşte a fi transmis. 2. Eficienţa evenimentului este condiţionată de calitatea sa. Pentru a corespunde din punct de vedere calitativ, un eveniment trebuie, printre altele, să fie original şi să prezinte interes pentru categoria de public vizată. 3. Costul operaţiunii nu trebuie să depăşească posibilităţile financiare ale companiei. 4. Ţinând seama de toate celelalte operaţiuni prevăzute în planul comunicaţional al organizaţiei, este necesară o corectă distribuire în timp a evenimentelor create. Pentru aceasta, se va avea în vedere starea de receptivitate a publicului vizat, întrucât se urmăreşte, pe de o parte, menţinerea în permanenţă a interesului publicului, iar pe de altă parte, evitarea atingerii unui prag de saturare. În concluzie putem menţiona faptul că odată cu dezvoltarea domeniului mediatic şi a celui publicitar, toate instituţiile, dar mai cu seamă cele politice trebuie să găsească metode tot mai inovative şi mai directe de a-şi promova mesajul. Iar când spunem ,,mai cu seamă”, avem în vedere specificul domeniului politic, care este mai puţin agreat de marea parte a populaţiei, dar care este un domeniu ce influenţează direct viaţa fiecăruia. Astfel, actualmente, evenimentul special ar fi o metodă mai nouă şi mai eficientă de promovare, atâta timp cât partidele politice din Republica Moldova îl utilizează mai rar şi publicul încă nu este suprasaturat.