Cadre didactice în școlile parohiale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
576 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-05 22:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94:37.014.52(478) (1)
Istoria generală (525)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
SM ISO690:2012
EŢCO, Diana. Cadre didactice în școlile parohiale. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: al Republicii Moldova în cercetare şi educaţie, 15 noiembrie 2018, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediţia 3, pp. 24-25. ISBN 978-9975-84-074-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Ediţia 3, 2018
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural al Republicii Moldova în cercetare şi educaţie"
Chișinău, Moldova, 15 noiembrie 2018

Cadre didactice în școlile parohiale

CZU: 94:37.014.52(478)

Pag. 24-25

Eţco Diana
 
Institutul de Istorie
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2018


Rezumat

În anul 1884 a fost publicat Statutul şcolilor parohiale, pilonul de bază al unii nou sistem de învăţământ primar, în cadrul căruia unităţile şcolare primare activau sub egida preotului parohial şi al Sinodului. A fost creat propriul sistem şcolar, în care rolurile principale au fost distribuite între preot şi membrii parohiei. Reforma a impulsionat apariţia pe întreg teritoriul imperiului ţarist, inclusiv în Basarabia, a unei noi reţele de şcoli parohiale. S-a mărit considerabil numărul şcolilor bisericeşti primare.  Creşterea vertiginoasă a numărului de şcoli parohiale a generat problema cadrelor didactice şi a subvenţiilor necesare. Clerului parohial nu i-a reuşit în deplinătate să corespundă exigenţelor şi provocărilor noii strategii  de învăţământ. Preoţii parohiali şi membrii parohiei (paracliserii, diaconii) au fost desemnaţi în calitate de cadre didactice în şcolile parohiale. În cazuri de excepţie funcţiile date puteau fi preluate de către învăţători laici. Preotul parohial urma să predea disciplinele şcolare de bază din cadrul programei de învăţământ a şcolilor parohiale, dintre care: Religia, Limba slavonă bisericească şi muzica bisericească. Restul disciplinelor, prevăzute de programa şcolară, reveneau celorlalţi membri ai parohiei. Implicarea, atât a preotului, cât şi a celorlalţi slujitori bisericeşti în procesul instructiv-educativ, a contribuit esenţial la revalorificarea sistemului şcolilor parohiale.