The Optimization of the Process of Physical Education in School in Base of the Differentiated Training of the Pupils
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
865 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-30 22:49
SM ISO690:2012
ARSENE, Igor. The Optimization of the Process of Physical Education in School in Base of the Differentiated Training of the Pupils. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 21-23.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

The Optimization of the Process of Physical Education in School in Base of the Differentiated Training of the Pupils


Pag. 21-23

Arsene Igor
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2018


Rezumat

In the recent years, in Republic of Moldova there is a tendency of decrease of childrens‟ and teenagers‟ health in the educational institutions. Currently, the pupil is overloaded regarding the volume of informations, the transition from traditional methods to the use of IT equipment and telecommunication technologies. The volume of information of the pupils leads to the reduction of the active rest and of motric activity‟s time. All this prevents the normal physical development of children and threatens their health. In this sense, the idea of differentiated physical education was proposed, use a methodology that take into account bouth the general age of pupils, as well their individual capabilities, which are similar regarding the development and physical training of groups of children. The distinctive characteristics of the pupils, which must be taked into consideration in the physical education process, are different. The observation showed that the pupils of the same calendaristic age, often, they remain bihind of collegues regardind level of maturation, are usually with a degree of physical development below (biological age). That is why, especially during the maturation, exists a necessity in the differentiated approach of motric activity, depending on the degree of maturation of each pupil. Among new ways of solving this problem, a great importance has the rational use of  different methods of physical education, of a differentiated program of exercises, which will be used systematically for a long period of time. Use of differentiated program of exercises in the form of relays, dynamic games, sports games with the introduction of the third extracurricular lesson of physical education per week, can contribute to the optimization of the didactic process in the basis of differentiated training, by raising student‟s interest for the physical education activity, the creation of conditions that ease the learning and consolidation of motric acts, ensuring the success and preventing or liquidating the failure, through formation of the capacities to overcome the difficulties, through the superior development of motric skills and the responsability of each.

În ultimii ani, în Republica Moldova, există o tendinţă de scădere a stării de sănătate a copiilor şi adolescenţilor în instituţiile de învăţământ. În prezent, şcolarul este supraîncărcat în ceea ce priveşte volumul de informaţii, trecerea de la metodele tradiţionale, către utilizarea echipamentelor informatice şi a tehnologiilor de telecomunicaţii. Volumul de informaţii al elevilor conduce la reducerea timpul odihnei active şi al activităţii motrice. Toate acestea împiedică dezvoltarea fizică normală a copiilor şi ameninţă sănătatea acestora. În acest sens, a fost propusă ideea educaţiei fizice diferenţiate, utilizarea unei metodologii care să ia în considerare atât vârsta generală a elevilor, cât şi capacităţile individuale ale acestora, care sunt similare în ceea ce priveşte dezvoltarea şi pregătirea fizică a grupurilor de copii. Caracteristicile distinctive ale elevilor, care trebuie să fie luate în considerare în procesul de educaţie fizică, sunt diferite. Observaţiile au arătat că elevii de aceeaşi vârstă calendaristică,  deseori, rămân în urma colegilor în ceea ce priveşte nivelul de maturizare, sunt de regulă, cu un grad de dezvoltare fizică mai jos (vârsta biologică). De aceea, în special în timpul maturizării, există o necesitate în abordarea diferenţiată a activităţii motrice, în funcţie de gradul de maturitate al fiecărui elev. Printre noi modalităţi de rezolvare a acestei probleme, o importanţă deosebită o are utilizarea raţională a diferitelor metode de educaţie fizică, a unei programei diferenţiate de exerciţii, care vor fi folosite sistematic pe o perioadă de lungă durată. Utilizarea programei diferenţiate de exerciţii sub formă de ştafete, jocuri dinamice, jocuri sportive cu introducerea celei de-a treia lecţie extracurriculară de educaţie fizică pe săptămână, pot contribui la optimizarea procesului didactic în baza pregătirii diferenţiate, prin creşterea interesului elevilor pentru activitatea de educaţie fizică, crearea unor condiţii care uşurează învăţarea şi consolidarea actelor motrice, asigurând succesul şi prevenind sau lichidând eşecul, prin formarea capacităţilor de a depăşi dificultăţile, prin dezvoltarea superioară a calităţilor motrice şi a responsabilităţii fiecărui.

Cuvinte-cheie
physical education, optimization, training, pupils