Balada „Miorița” in diverse interpretări grafice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1616 35
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-29 22:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
769.2:821.135.1.09(478) (1)
Arte grafice. Grafică (131)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Balada „Miorița” in diverse interpretări grafice. In: Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări, 23-24 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, p. 34. ISBN 978-9975-84-028-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări 2017
Conferința "Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări"
Chișinău, Moldova, 23-24 mai 2017

Balada „Miorița” in diverse interpretări grafice

CZU: 769.2:821.135.1.09(478)

Pag. 34-34

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 3 martie 2018



Teza

In comunicarea de față am incercat să pătrundem in esența textului și a graficii de carte, elaborand un studiu de caz pe baza baladei Miorița de Vasile Alecsandri. Balada menționată a cunoscut mai multe ediţii, cu diverse concepții de grafică și design poligrafic. Cercetarea paralelă a graficii de carte și a textului inlesnește evaluarea operei grafice și a designului. In acelaşi timp, ea oferă oportunitatea de a compara viziunile ale mai multor autori. Or, practica reeditării este dependentă de o anumită etapă istorică, intrucat fiecare a dispus de un specific, cristalizat in tendințe, inclusiv, artistice. Astfel, la această temă se referă grafica de carte creată de Iacob Averbuh (1955, creion de plumb; 1956, tuș), Ilia Bogdesco (1957; 1966, acuarelă, temperă), Aleksandr Hmelnițki (1972), Emil Childescu (1978, acuarelă), Gheorghe Vrabie (1983, acvaforte hașurat, 1989, 1990), Gheorghe Guzun (1988), Eudochia Zavtur (1998) ș. a. In anul 2013, tanărul grafician Dmitri Șibaev a consacrat lucrarea sa de licență acestei tematici. Abordand diverse tehnici grafice, fiecare dintre acești autori a reușit să interpreteze balada Miorița prin imagini artistice, principii compoziționale și soluții plastice inedite.