Puterea terapeutică a cuvantului rostit
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
751 20
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-03 14:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9 (3636)
Psihologie (3512)
SM ISO690:2012
GRĂDINARU, Natalia. Puterea terapeutică a cuvantului rostit . In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, pp. 70-71. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Puterea terapeutică a cuvantului rostit

CZU: 159.9

Pag. 70-71

Grădinaru Natalia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

In practica medicală tradițională se conțin forme terapeutice bazate exclusiv pe puterea cuvantului. Deoarece, in cercetarea academică, acest aspect este puțin valorificat, comunicare va releva importanța subiectului abordat pentru ințelegerea legităților naturii, transmiterea cunoștințelor medicale populare, precum și studiul spiritualității și al normelor de conduită in comunitatea tradițională. Cuvantul este un important instrument al practicilor terapeutice, in special cele magico-terapeutice. El are puterea de a ține la distanță supranaturalul malefic și de a-l extrage din corpul bolnav dacă agresiunea s-a produs deja. Principalele forme cu finalități pragmatice utilizate in prevenirea sau tratarea bolilor au fost: rugăciunea, descantecul, binecuvantarea și urarea. Strămoșii noştri știau că cuvantul este cea mai puternică unealtă pe care o are omul, de aceea foloseau cuvantul intr-un mod constructiv pentru a lecui, insă, la fel de bine il foloseau și in mod negativ pentru a dăuna și distruge. De obicei, insoțită de rituri simpatetice, formula malefică se activa in scopul alungării (starpirii, sperierii etc.) demonilor sau duhurilor bolii. Dovadă servesc numeroasele formule magice păstrate pană astăzi (Tu, bubi ră/<...>/ Că di nu ti-i duși/ Cu focu ti-oi ardi/ Cu cuţatu ti-oi tăie/ Cu apa ti-oi ineca/ Şi te-oi da la noui căţeli/ Şi ti manci…). Studiul va cuprinde și diferite abordări ale noțiunii de „cuvant tămăduitor” sau „cuvant creator”; originea religioasă a credinței in forța majoră a cuvantului, atunci cand simpla pronunțare a cuvantului era indeajuns ca să se producă vindecarea, dar și intrepretarile istoriografice ale relației cuvant–rit.