Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
695 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-04-12 16:12 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
785.6.02:780.614.332(478)+785.6.02:780.614.332:781.62 (1) |
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274) |
SM ISO690:2012 CIOBANU, Ghenadie. Organizarea intonaţională în concertul pentru vioară şi orchestră Momente de Ghenadie Ciobanu. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 1(30), pp. 24-30. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 1(30) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
CZU: 785.6.02:780.614.332(478)+785.6.02:780.614.332:781.62 | ||||||
Pag. 24-30 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articol se analizează organizarea intonaţională a Concertului pentru vioară şi orchestră simfonică „Momente”. O perspectivă a analizei sistemului intonaţional al Concertului se referă la evidenţierea tipurilor tradiţionale de naraţiune, precum cele monologic-meditativ, dialogic, motoriu etc., în strânsa legătură cu concepţia şi universul imagistic al lucrării. În acelaşi sens, personificarea instrumentului solistic într-un concert instrumental este determinată în cea mai mare parte de sistemul intonaţional utilizat de compozitor în lucrare. Concretizarea intonaţiilor, îmbinarea lor şi încadrarea într-un sistem integral de sensuri formează problematica lucrării muzicale. Totodată, sistemul intonaţional reflectă ideile, coliziunile şi imaginile sonore ale creaţiei. ”Noua intonaţie” este o obiectivitate şi constituie expresia unei ordini noi de organizare melodico-armonică a materialului sonor. Sistemul intonaţional al unei lucrări muzicale se constituie din ansamblul de proprietăţi specifice generate din practicile componistice. În istoria contemporană a muzicii există o mare varietate a sistemelor individuale de organizare a înălţimilor sonore. Aceste sisteme intonaţionale concrete, însă, au la bază unele principii comune de organizare. Personificarea instrumentului solistic din punctul de vedere intonaţional devine o sarcină importantă pentru un compozitor în genul de concert. O preocupare a compozitorilor în concertele pentru vioară şi orchestră se referă la căutarea unor procedee de înrâurire a sonorităţilor viorii sub aspectul intonaţional, în contextul orchestral în care este plasat instrumentul solistic |
||||||
Cuvinte-cheie Ghenadie Ciobanu, intonaţie, concert pentru vioară, „Momente”, organizarea intonaţională, tipuri de naraţiune |
||||||
|