Genul de bagatelă și realizarea lui în creația compozitorului Nicolae Ciolac
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
881 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-06 21:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
781.5.08:786.2(478) (1)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
RUSU-ANDRONOVICI, Adela. Genul de bagatelă și realizarea lui în creația compozitorului Nicolae Ciolac. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2015, nr. 3(26), pp. 60-64. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 3(26) / 2015 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Genul de bagatelă și realizarea lui în creația compozitorului Nicolae Ciolac
CZU: 781.5.08:786.2(478)

Pag. 60-64

Rusu-Andronovici Adela
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 6 ianuarie 2017


Rezumat

In articolul de faţă este efectuată o incursiune in istoria genului de bagatelă. Concepută inițial ca o piesă de o importanță minoră, cu un aspect instrumental tehnic moderat, aparținand pieselor „ușoare” ca interpretare, bagatela pe parcursul evoluției sale obține un statut de gen muzical aforistic, in care un conținut ideatic profund, esențial este redat in formă scurtă, laconică, concentrată. In continuare se analizează cinci Bagatele pentru pian din creația compozitorului Nicolae Ciolac. Autoarea abordează problemele tematismului și arhitectonicii opusului, precum și unele particularităţi specifice de interpretare. In concluzie se afirmă că bagatelele analizate reprezintă un grup inedit de piese pentru componistica moldovenească, avand la bază o logică caracteristică pentru genul miniatural.

In the present paper there is an excursion into the history of the bagatelle genre. Initially conceived as a piece of minor importance, wiTha moderate instrumental-technical aspect that belongs to „easy” pieces for interpretation, the bagatelle during its evolution, obtained a status of an aphoristic musical genre in which a profound ideative content is essentially conveyed in a laconic, concentrated form. Further are analyzed five Bagatelles for piano written by composer Nicolae Ciolac. The author considers the thematic and architectural problems of the opus, as well as some specific interpretative peculiarities. In conclusion it is affirmed that the analyzed bagatelles represent s group of pieces novel for Moldovan composition that has at its base a logic characteristic of the miniature genre.

Cuvinte-cheie
culegere de piese pentru pian, Nicolae Ciolac, bagatele pentru pian, repertoriu didactic pentru pian,

gen muzical, miniatură, stil componistic, formă, limbaj muzical