Cuvântul poetic de Lucian Blaga în viziunea muzicală a compozitorului Igor Iachimciuc
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
24 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09 (640)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2130)
SM ISO690:2012
CORJAN-COLESNIC, Angela. Cuvântul poetic de Lucian Blaga în viziunea muzicală a compozitorului Igor Iachimciuc. In: Intertext , 2024, nr. 1(63), pp. 181-186. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.19
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 1(63) / 2024 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Cuvântul poetic de Lucian Blaga în viziunea muzicală a compozitorului Igor Iachimciuc

Lucian Blaga’s Poetic Word from the Musical Perspective of the Composer Igor Iachimciuc

DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.19
CZU: 821.135.1.09

Pag. 181-186

Corjan-Colesnic Angela
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 7 iunie 2024


Rezumat

În centrul atenţiei autoarei se află ciclul vocal Poemele luminii (Poems of Light) pentru mezzo-soprano și pian pe versurile marelui poet român Lucian Blaga semnat de Igor Iachimciuc în 2005. Creaţia talentatului compozitor din Republica Moldova Igor Iachimciuc, stabilit în SUA, reprezintă un fenomen aparte în peisajul componistic național la confluenţa secolelor XX – XXI. Tendinţă spre universalismul estetic şi stilistic, caracterul sintetic al limbajului muzical în creaţiile compozitorului se manifestă printr-o sinteză organică a muzicii academice cu muzica rock şi pop, precum şi cu folclorul naţional (care, în ultima perioadă a activităţii compozitorului se completează cu muzica folclorică din alte arealuri geografice). Fiind alcătuit din 4 părți – Vreau să joc!, Mugurii, La mare, Trei feţe – ciclul vocal Poemele Luminii se deosebește prin profunzimea conceptului muzical-poetic, complexitatea limbajului muzical, îmbinarea procedeelor muzicale care aparțin diferitor genuri, stiluri și sfere estetico-stilistice. Este analizată tratarea conceptului filosofic al poeziei blagiene în partitura muzicală a ciclului. Pe lângă faptul, că fiecare miniatura vocală simbolizează starea generală de spirit al poeziei, compozitorul tratează foarte atent fiecare nuanță emotivă a textului literar; prin urmare, realizarea cuvântului blagian în materia sonoră se efectuează la diferite nivele ale partiturii muzicale. Având drept scop amplificarea semnificației cuvântului poetic, compozitorul folosește procedeul de deconstrucție, realizată prin repetarea anumitor cuvinte sau silabe.

In the center of the author’s attention is the vocal cycle Poemele luminii (Poems of Light) for mezzo-soprano and piano on the poems of the great Romanian poet Lucian Blaga signed by Igor Iachimciuc in 2005. The creation of the talented composer from the Republic of Moldova Igor Iachimciuc, settled in the USA, represents a special phenomenon in the national compositional landscape at the turn of the 20th and 21st centuries. The tendency towards aesthetic and stylistic universalism, the synthetic character of the musical language in the composer’s creations is manifested through an organic synthesis of academic music with rock and popular music, as well as with national folklore (which, in the last period of the composer's activity, is complemented with folk music from other geographical areas). Consisting of 4 parts – I want to play!, Mugurii, La mare, Trei fețe – the vocal cycle Poemele Luminii is distinguished by the depth of the musical-poetic concept, the complexity of the musical language, the combination of musical processes that belong to different genres, styles and aesthetic-stylistic spheres. The treatment of the philosophical concept of Blaga’s poetry in the musical score of the cycle is analyzed. In addition to the fact that each vocal miniature symbolizes the general mood of the poem, the composer treats very carefully every emotional nuance of the literary text; therefore, the realization of the Blaga’s word in sound matter is carried out at different levels of the musical score. Aiming to amplify the meaning of the poetic word, the composer uses the deconstruction method, achieved by repeating certain words or syllables.

Cuvinte-cheie
ciclu vocal, Lucian Blaga, Igor Iachimciuc, Poemele Luminii,

vocal cycle, Lucian Blaga, Igor Iachimciuc, Poems of light