Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
25 0 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1.09 (646) |
Литература на балканских романских языках (2135) |
SM ISO690:2012 CORJAN-COLESNIC, Angela. Cuvântul poetic de Lucian Blaga în viziunea muzicală a compozitorului Igor Iachimciuc. In: Intertext , 2024, nr. 1(63), pp. 181-186. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.19 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 1(63) / 2024 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2024.1.19 | ||||||
CZU: 821.135.1.09 | ||||||
Pag. 181-186 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În centrul atenţiei autoarei se află ciclul vocal Poemele luminii (Poems of Light) pentru mezzo-soprano și pian pe versurile marelui poet român Lucian Blaga semnat de Igor Iachimciuc în 2005. Creaţia talentatului compozitor din Republica Moldova Igor Iachimciuc, stabilit în SUA, reprezintă un fenomen aparte în peisajul componistic național la confluenţa secolelor XX – XXI. Tendinţă spre universalismul estetic şi stilistic, caracterul sintetic al limbajului muzical în creaţiile compozitorului se manifestă printr-o sinteză organică a muzicii academice cu muzica rock şi pop, precum şi cu folclorul naţional (care, în ultima perioadă a activităţii compozitorului se completează cu muzica folclorică din alte arealuri geografice). Fiind alcătuit din 4 părți – Vreau să joc!, Mugurii, La mare, Trei feţe – ciclul vocal Poemele Luminii se deosebește prin profunzimea conceptului muzical-poetic, complexitatea limbajului muzical, îmbinarea procedeelor muzicale care aparțin diferitor genuri, stiluri și sfere estetico-stilistice. Este analizată tratarea conceptului filosofic al poeziei blagiene în partitura muzicală a ciclului. Pe lângă faptul, că fiecare miniatura vocală simbolizează starea generală de spirit al poeziei, compozitorul tratează foarte atent fiecare nuanță emotivă a textului literar; prin urmare, realizarea cuvântului blagian în materia sonoră se efectuează la diferite nivele ale partiturii muzicale. Având drept scop amplificarea semnificației cuvântului poetic, compozitorul folosește procedeul de deconstrucție, realizată prin repetarea anumitor cuvinte sau silabe. |
||||||
Cuvinte-cheie ciclu vocal, Lucian Blaga, Igor Iachimciuc, Poemele Luminii, vocal cycle, Lucian Blaga, Igor Iachimciuc, Poems of light |
||||||
|