Termeni și concepte aferente abordării diacronic-ontologice a lecturii de către Alberto Manguel
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
79 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 17:34
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.09 (218)
Critică literară. Studii literare (212)
SM ISO690:2012
PÂSLARU, Vlad. Termeni și concepte aferente abordării diacronic-ontologice a lecturii de către Alberto Manguel. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2023, nr. 4(71), pp. 140-150. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.23.4-71.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 4(71) / 2023 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Termeni și concepte aferente abordării diacronic-ontologice a lecturii de către Alberto Manguel

Terms and concepts related to the diachronic-ontological approach of reading by Alberto Manguel

DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.23.4-71.17
CZU: 82.09

Pag. 140-150

Pâslaru Vlad
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”, USM
 
 
Disponibil în IBN: 5 martie 2024


Rezumat

The study “follows the author” in building a synthesis of the reading concepts revealed historically in an essayistic stylistic key by Alberto Manguel (b. 1948, Argentina). More or less sufficiently examined by modern literary theory, Manguel (Istoria lecturii –The history of lecture, Bucharest: Orion (Nemira), 2022) gives the concepts of reading not only a narrative-diachronic vision, but also a philosophical-artistic depth, his vision shining a light on the thicket of terms in which the essence of reading is often hidden in theory literary studies. Since literary theory investigates the visible - the text and the message, from which it assembles an abstract, virtual reader, and Manguel discovers the very nature of reading, the primordial importance of reading-writing for the becoming of man in his own cultural-spiritual being. . After nature, reading is the second existence of the human being, respectively, an essential necessity for his education as a being that coexists in nature and in culture. Reading makes man a transcendental being. Reading makes the man a transcendental being. Reading is the creator of the man and all his activities that continually build him culturally. Or, precisely in this context, reading is also examined by the theory of literary-artistic education, which Manguel’s diachronicphilosophical vision ennobles on the epistemic side.

Studiul „merge după autor” în construirea unei sinteze a conceptelor de lectură dezvăluite istoric, în cheie stilistică eseistică, de către Alberto Manguel (n. 1948, Argentina). Examinate mai mult sau mai puțin suficient de către teoria literară modernă, Manguel (Istoria lecturii, București: Orion (Nemira), 2022) acordă conceptelor lecturii nu doar o viziune narativ-diacronică, ci și o profunzime filosofic-artistică, viziunea sa străluminând hățișul de termeni în care deseori este ascunsă esența lecturii în studiile de teorie literară. Căci teoria literară cercetează vizibilul – textul și mesajul, din care asamblează un cititor abstract, virtual, iar Manguel descoperă chiar natura lecturii, importanța primordială a citit-scrisului pentru devenirea omului întru propria ființă cultural-spirituală. Lectura este a doua existență, după natură, a ființei umane, respectiv, o necesitate esenţială pentru educaţia sa ca fiinţă care coexistă în natură şi în cultură. Lectura îl face pe om ființă transcendentală. Lectura este creatorul omului și al tuturor activităților sale care îl construiesc continuu cultural. Anume în acest context lectura este examinată și d

Cuvinte-cheie
reading, reader, reading-writing, literary-artistic education, transcendence,

lectură, cititor, citit-scris, educaţie literar-artistică, transcendență