Trei dansuri valahe din secolul al XIX-lea în colecția de melodii a lui Edward Jones
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
108 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 00:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
793.3”XIX” (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Trei dansuri valahe din secolul al XIX-lea în colecția de melodii a lui Edward Jones. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 7-11. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.01
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Trei dansuri valahe din secolul al XIX-lea în colecția de melodii a lui Edward Jones

Three XIX Century Wallachian Dances in Edward Jones’ Melody Collection

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.01
CZU: 793.3”XIX”

Pag. 7-11

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

În centrul atenţiei demersului se regăsesc trei melodii valahe de dans, în transcripţie pianistică, care, alături de muzica altor popoare, sunt incluse într-o culegere de cântece, apărută la începutul secolului al XIX-lea la Londra. Articolul se axează pe analiza morfologică şi sintactică a conţinutul muzical, încercând să deceleze faţetele discursului sonor, care ar proba apartenenţa acestuia la fondul muzical românesc. Radiografia, întreprinsă pe parcurs, la nivel de elemente structurale (motiv, frază, profil melodic) şi limbaj muzical ca purtător de informaţie semantică, cognitivă şi afectivă (intonaţii, scări, moduri, cadenţe, modulaţie), îşi propune să marcheze particularităţile specifice ale muzicii dansului naţional în perspectiva melodiilor care se regăsesc în colecţia londoneză. Aspectele investigate şi concluziile studiului vin să sublinieze ideea interesului manifestat pentru cultura noastră muzicală de tradiţie orală şi circulaţia acesteia în străinătate, care, deopotrivă cu recunoaşterea calităţilor ei artistice, configurează specificul etnic redat prin muzică.

In the center of attention of the paper, there are three Wallachian dance melodies in piano transcription, which, together with the music of other peoples, are included in a collection of songs published at the beginning of the 19th century in London. The article focuses on the morphological and syntactic analysis of the musical content, trying to distinguish the facets of the sound discourse, which would prove its belonging to the Romanian musical fund. The radiography, undertaken along the way, at the level of structural elements (motif, phrase, melodic profile) and musical language as a carrier of semantic, cognitive and affective information (intonations, scales, modes, cadences, modulation), aims to mark the specific particularities of the music of the national dance in the perspective of the melodies found in the London collection. The aspects investigated and the conclusions of the study underline the idea of the interest shown for our musical culture of oral tradition and its circulation abroad, which, along with the recognition of its artistic qualities, configures the ethnic specificity rendered through music.

Cuvinte-cheie
dansuri valahe, melodii naţionale, moduri populare, muzică etnică, frază muzicală, tonulaţie, modulaţie,

Wallachian dances, national songs, folk modes, ethnic music, musical phrase, tonalation, Modulation