Implementări ale metodei lui V.A.Vataghin în sculptura animalieră moldovenească
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
111 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-18 11:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.04(478) (1)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Implementări ale metodei lui V.A.Vataghin în sculptura animalieră moldovenească. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 1(AV), pp. 69-76. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.10
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 1(AV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Implementări ale metodei lui V.A.Vataghin în sculptura animalieră moldovenească

Implementation of V.A. Vatagin’s method in Moldovan animalistic sculpture

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-1.10
CZU: 730.04(478)

Pag. 69-76

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2023


Rezumat

Artist al Poporului din RFSSR, membru al Academiei Artelor Plastice din URSS, laureat al mai multor premii de stat, sculptorul animalist Vasilii Alexeevici Vataghin (1884-1969) a parcurs o cale complexă şi controversată de creaţie. Sunt deosebit de interesante şi concludente în aspect plastic desenele şi schiţele sale care reproduc lumea animală. Se conturează pregnant două caracteristici ale desenelor lui V.A. Vataghin: repartizarea compoziţională armonioasă a reprezentărilor pe foaie şi desenul cu linie fluidă, cu îngroşări şi subţieri, precum şi utilizarea tonului. V.A. Vataghin situează chipurile de animale la acelaşi nivel cu chipul omului, atribuindu-le aceeaşi paletă de emoţii. Astfel, perioada începuturilor genului animalier în creaţia sculptorilor din RSS Moldovenească, Naum Epelbaum şi Nicolae Gabzulin, coincide cu ”apusul măreţ” al creaţiei lui Vasilii Alexeevici Vataghin, şi acest fapt presupune familiarizarea sculptorilor moldoveni cu creaţia acestuia. Variatele procedee artistice, aplicate de sculptor, care oscila mereu între realism şi stilizare, au condus la o mare diversitate stilistică în opera sa, iar maniera sa de modelare şi studiul din natură au devenit clasice, fiind preluate de plasticienii din întregul spaţiu al URSS, în zilele noastre – şi de alte ţări de pe mapamond. Contribuţia sculptorului rus V.A. Vataghin la proliferarea genului animalier din Republica Moldova este una incontestabilă, substanţială şi inestimabilă.

People’s Artist of the Russian Federation, member of the Academy of Arts of the USSR, laureate of state prizes, animal sculptor Vasilii Alexeevich Vatagin (1884-1969) followed a complex and controversial creative path. His drawings and sketches, which reflect the world of animals, are especially interesting and convincing in terms of their plasticity. Two characteristics of V.A. Vatagin’s drawings emerge clearly: the harmonious compositional distribution of images on the sheet and the sketches made in a fluid line, with thickening and thinning, as well as the use of tone. V.A. Vatagin positions the appearances of animals on the same level with a person’s, assigning them the same palette of emotions. Thus, the initial period of development of the animalistic genre in the works of the sculptors of the Moldavian SSR, Naum Epelbaum and Nikolae Gabzulin, coincides with the “majestic decline” of the creativity of Vasilii Alexeevich Vatagin, and this fact suggests the familiarization of Moldavian sculptors with his creative activity. The various plastic techniques used by the sculptor V.A. Vatagin, who oscillated between realism and stylization, led to a great stylistic diversity in his creativity. His manner of modeling and study from nature became classic and were taken over by artists of the USSR, and nowadays by other world artists. The contribution of the Russian sculptor V. A. Vatagin to the development of the animalistic genre in the Republic of Moldova is undeniable, significant and invaluable.

Cuvinte-cheie
sculptură, gen animalier, schiţe, desene, paletă de emoţii, realism, stilizare,

sculpture, animalistic genre, sketches, drawings, palette of emotions, realism, stylization