Gândirea critică drept extensie a lecturii critice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
171 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-16 17:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
028.1 (21)
Biblioteconomie (690)
SM ISO690:2012
URSU, Cristina. Gândirea critică drept extensie a lecturii critice. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Educație și gândire critică, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2022, Ediția a 5-a, pp. 76-77. ISBN 978-9975-159-95-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane
Ediția a 5-a, 2022
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"
Chişinău, Moldova, 17-18 noiembrie 2022

Gândirea critică drept extensie a lecturii critice

Critical thinking as an extension of critical reading

CZU: 028.1

Pag. 76-77

Ursu Cristina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 24 iulie 2023


Rezumat

Lectura prefigurează comunicarea dintre autor-text-cititor, articulează faptul-de-a-fi-laolaltă-cu-altul la nivelul înțelegerii. O lectură critică este o lectură în care „dez-depărtăm” textul, cu alte cuvinte, îl apropiem, ne angajăm într-o relație vie, deschisă cu semnificațiile iradiante ale structurii sale. De aceea, lectura critică vine să susțină scopul lecturii, să interconecteze ideile dinspre interior, să valideze înțelesurile într-un sistem armonios, care pășește dincolo de suprafața grafică; să formuleze întrebări și, pe parcurs, să răspundă la ele. Lectura e un fenomen în care textul se arată pe sine însuși, așa cum e structurat prin lucruri-cuvinte prezente, anunțând, totodată, ceva care nu se arată la prima vedere. O lectură critică vine tocmai să reveleze ceva care nu se arată în arătarea de sine a textului. Prin urmare, are drept finalitate examinarea critică a textului și a temelor, ideilor sale implicite/ explicite. Aceasta implică diverse strategii, precum adresarea de întrebări despre intenția autorului/ textului, structura și scopul textului, semnificațiile cuvintelor și expresiilor individuale, „citirea printre rânduri”, harta conceptuală, tehnica jurnalului, notițe, relectura, parafrazarea, contradicția de perspective ale receptării, lentile critice etc. Lectura critică presupune prezentarea unui argument care evaluează și analizează materialul citit. Rămâne să argumentăm în ce măsură lectura și gândirea critică reprezintă temelia învățării și a dezvoltării personale.

Reading foreshadows the communication between author-text-reader, articulates the fact-of-being-together-with-another at the level of understanding. A critical reading is a reading in which we "distance" the text, in other words, bring it closer, engage in a living, open relationship with the radiating meanings of its structure. Therefore, critical reading comes to support the purpose of reading, to interconnect ideas from within, to validate meanings in a harmonious system that goes beyond the graphic surface; formulate questions and, along the way, answer them. Reading is a phenomenon in which the text shows itself, as it is structured by present word-things, announcing, at the same time, something that is not shown at first sight. A critical reading comes precisely to reveal something that is not shown in the self-display of the text. Therefore, it aims to critically examine the text and its themes, implicit/explicit ideas. This involves various strategies, such as asking questions about the intention of the author/text, the structure and purpose of the text, the meanings of individual words and phrases, "reading between the lines", concept mapping, the journaling technique, notes, re-reading, paraphrasing, the contradiction of reception perspectives, critical lenses etc. Critical reading involves presenting an argument that evaluates and analyzes the material read. It remains to be argued to what extent reading and critical thinking are the foundation of learning and personal development.