Liric și monumental în ilustrații de carte ale artistului plastic Igor Vieru
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
269 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-10 13:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.071.1(478)(092) (33)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Liric și monumental în ilustrații de carte ale artistului plastic Igor Vieru. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 48. ISBN 978-9975-84-186-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 15, 2023
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023

Liric și monumental în ilustrații de carte ale artistului plastic Igor Vieru

CZU: 75.071.1(478)(092)

Pag. 48-48

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2023


Rezumat

De-a lungul activității sale creatoare, stilul de autor al Maestrului în Artă (1963) Igor Vieru (1923–1988) a parcurs unele schimbări. Observăm în primele ilustrații de carte, semnate de artist în perioada anilor 1950, cunoașterea perfectă a principiilor stilului realist în abordările lirico-epice ale naturii. Prin mijloace artistice și materiale utilizate aceste ilustrații pot fi comparate și cu cele semnate de Leonid Grigorașenco, Ghennadii Zîkov etc. Astfel sunt ilustrațiile artistului pentru „Povestiri” de Ion Luca Caragiale (1956, hârtie, tuș) sau diverse forme stilistice de ilustrare a poveștii „Soacra cu trei nurori” de Ion Creangă (1955–1956, hârtie, acuarelă, guașă, tuș; linogravură) etc. În ilustrațiile la povestea „Soacra cu trei nurori” de Ion Creangă, create de Igor Vieru în tehnica linogravurii, sesizăm căutările și studierea principiilor plastice de stilizare bazate pe renașterea valorilor artei populare naționale. Către anii 1960, căutările plastice ale pictorului Igor Vieru vor căpăta și alte conotații stilistice și semantice. Principiile monumentale de abordare a formelor și volumelor în colaborare cu elemente decorative se vor resimți și în grafica de carte semnată de artist. Deși mai multe ilustrații ale sale erau de dimensiuni miniaturale, schemele compoziționale, principiile formalstilistice liniare, tonale și coloristice adesea aveau o doză anumită de monumental. Sesizăm asemenea trăsături în ilustrații la poezia eminesciană, la cartea „Limba noastră” de Alexe Mateevici (1960), la povestea „Capra cu trei iezi” de Ion Creangă (anii 1960 și reeditată în anii 1990), la cartea „Băiețelul din coliba albastră” de Spiridon Vangheli (1962–1964), „Păcală și Tândală” (1966, hârtie, linogravură) sau la „Abecedar” (anii 1970), la „Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă (1973–1974) etc. Fiecare din aceste exemple descoperă talentul și măiestria, reflectând trăsăturile inedite ale mijloacelor artistice descoperite de plasticianul Igor Vieru.