Orientarea vocațională la adolescenții instituționalizați
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
206 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 16:37
SM ISO690:2012
ANDREI, Alexandra-Mădălina. Orientarea vocațională la adolescenții instituționalizați. In: Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice.: Analele științifice ale doctoranzilor și competitorilor, Ed. 16, 1 ianuarie 2019, Chişinău. Chișinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2017, Vol.16, Partea 2, pp. 13-19. ISBN 978- 9975-46-348-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice.
Vol.16, Partea 2, 2017
Conferința "Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice."
16, Chişinău, Moldova, 1 ianuarie 2019

Orientarea vocațională la adolescenții instituționalizați


Pag. 13-19

Andrei Alexandra-Mădălina
 
Necunoscută, România
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2023


Rezumat

Această lucrare este concepută din dorința de a aduce un plus de valoare în viața copiilor și a tinerilor instituționalizați, dar și a celor proveniți din medii sociale defavorizate sau aflați în situații de risc. Scopul principal al prezentei cercetări este dezvoltarea orientării profesionale la adolescenții ce sunt instituționalizați, dat fiind faptul că piața muncii s-a diversificat foarte mult. Codul ocupațiilor din România conține peste 5000 de ocupații între care are de ales un adolescent.Acesta este pus în fața unei decizii de viață majore, cu o multitudine de variabile personale și exterioare de luat în calcul. Totuși, informațiile pe care le deține sunt limitate, uneori imaginea fiind formată strict prin intermediul mass-mediei și axată pe aspecte extrem de vizibile, însă departe de realitatea de zi cu zi a ocupației respective. Este posibil să fie eronat atât sistemul de referință, cât și evaluarea subiectivă a trăsăturilor deținute pentru a sprijini respectivul traseu în carieră. Un efect din ce în ce mai evident este că tot mai mulți absolvenți de facultate ajung să profeseze în domenii diferite de formarea lor. La finalul modulului de orientare vocațională, adolescenții instituționalizați vor fi capabili să cunoască componentele autodeterminării profesionale, să stabilească legături între scopuri și obiective ce fac parte din actul orientării profesionale. Pentru ca activitatea de consiliere ce prevede orientarea vocațională să fie de un real succes, este nevoie de o cunoaștere reală a personalității adolescenților, așadar vom aplica teste de specialitate. Eșantionul de cercetare este format din două loturi experimentale: 100 de adolescenți instituționalizați, 100 de adolescenți din școala de masă, ambele loturi fiind din clasa a XI-a și a XII-a de liceu.

The purpose of this research is to bring more value to the life of the children and young people in foster houses, as well as of the persons with poor social background or under stressful mental conditions. The young person has to face major life decisions, with a number of personal and non-personal choices to take into consideration. Still, the information that they have is limited, as sometimes it is based on the mass-media and on extremely visible aspects, though it is far from the day to day reality of the respective occupation. Therefore, it is possible for both the refference system to be wrong as well as the subjective evaluation of the abilities that one has in order to support the respective career path. A more and more obvious consequence is that more and more youth graduating college end up in proffesions which are different from what they were studying for. At the end of the module of vocational orientation, the teenagers in foster care centers will be able to identify the components of professional self-determination and also to establish links between aims and objectives which are part of the act of professional orientation. In order for the councelling activity which determins the vocational orientation to be a real success, we need a real understanding of the adolescent personality, therefore I will apply the specialty tests. The research sample will be made up of two experimental groups: 100 teenagers from foster care centers and 100 teenagers from public schools, both groups being from XI-th and XII-th grade in highschool.

Cuvinte-cheie
dezvoltare, adolescenţi, vocaţie, orientare,

development, teenagers, vocation orientation