Diformităţile coloanei vertebrale la adolescenţi o problema medico -socială
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
228 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 19:11
SM ISO690:2012
KUSTUROVA, Anna. Diformităţile coloanei vertebrale la adolescenţi o problema medico -socială. In: Buletin de Perinatologie, 2014, nr. 4(64), p. 70. ISSN 1810-5289.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin de Perinatologie
Numărul 4(64) / 2014 / ISSN 1810-5289

Diformităţile coloanei vertebrale la adolescenţi o problema medico -socială


Pag. 70-70

Kusturova Anna
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 17 ianuarie 2023


Rezumat

Actualitatea: Diformităţile coloanei vertebrale la copii şi adolescenţi reprezintă o problemă actuală a ortopediei contemporane atât din punct de vedere medical cât şi social. Scolioza este larg răspândită la copii şi adolescenţi, cu o rată de la 1-2% (F.Montgomery,1997) până la 27,6% (Н.В.Кoрнилов, 2001). Creşterea numărului elevilor depistaţi cu diformităţi ale coloanei vertebrale este cauzată de schimbarea modului de viaţă al adolescentului şi influenţa factorilor negativi asupra organismului în creştere. Diagnosticarea tardivă, metode neadecvate de tratament, cheltuieli enorme pentru tratamentul chirurgical şi reabilitarea socială, invaliditatea primară ca urmare a scoliozei (8-9%) au plasat această problemă în rândul celor prioritare în multe ţări ale lumii. Materiale şi metode: în şcolile municipiului Chişinău a fost organizat un screening-control al elevilor din clasele I-XII . Au fost examinaţi 1036 adolescenţi cu vârsta cuprinsă între 10-17 ani: 502 (48,4%) fete şi 533 (51,6%) băieţi. Examenul ortopedic includea 6 poziţii standarte, testul lui Adams, scoliometria (măsurarea unghiului de rotaţie al trunchiului) şi examinarea în poziţia şezândă. O atenţie specială s-a acordat elevilor cu dereglări de ţinută, cu scurtarea sau deformarea unui membru pelvin. Aspectul vizual al diformităţii se aprecia după scara TRACE. Schimbările vizibile depistate, testul lui Adams pozitiv şi scoliometria ≥7° au servit ca indicaţii către radiografia coloanei vertebrale pentru precizarea diagnosticului. Calitatea vieţii elevilor cu scolioza a fost evaluată după chestionarul SF-36. Rezultate: După examinarea detaliată, 42 (4,05%) de elevi au avut indicaţii pentru radiografia coloanei vertebrale. Analizând calitatea vieţii, s-a stabilit că adolescenţi cu diformităţi ale coloanei vertebrale aveau un nivel mai scăzut în comparaţia cu colegii sănătoşi de aceiaşi vârsta. Majoritatea adolescenţilor, mai ales fetele cu diformităţi ale coloanei vertebrale în viaţa lor zi de zi se confruntă cu limitări funcţionale majore, au satisfacţia scăzută de propria lor percepţie de sine ca personalitate umană. Concluzii: diformităţile coloanei vertebrale afectează nu numai corpul dar şi sufletul adolescentului creând limitări funcţionale, în socializare şi dezvoltare a personalităţii tinerilor. De aceea această problemă trebuie să fie rezolvată de o echipă multidisciplinară specializată.

Cuvinte-cheie
cheie: scolioză, diformităţi ale coloanei vertebrale, Calitatea vieţii, problemă medico-socială