Arta pianistică basarabeană la confl uența secolelor XIX-XX
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
207 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-27 13:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.2(478)"XIX-XX" (2)
Muzică (1810)
SM ISO690:2012
GRECU, Vasile. Arta pianistică basarabeană la confl uența secolelor XIX-XX. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 41-45. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.05
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Arta pianistică basarabeană la confl uența secolelor XIX-XX

Bessarabian piano art at the confl uence of the XIX-XX centuries

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.05
CZU: 786.2(478)"XIX-XX"

Pag. 41-45

Grecu Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 2 ianuarie 2023


Rezumat

Viaţa muzicală din Basarabia de la sfârșitul sec. XIX — începutul sec. XX se intensifi că datorită activităţii artistice a unor muzicieni-profesioniști cu studii la conservatoarele din Rusia și din Europa occidentală, astfel creându-se standarde de educație muzicală și de măiestrie interpretativă, cu impact semnifi cativ asupra pregătirii profesionale a pianiștilor. La Chișinău, apar primele instituţii muzicale: M. Voloșinovskaia, care studiase la Viena, a deschis o școală particulară în anul 1891. Anterior, în 1890, o școală de muzică, accesibilă pentru toate clasele sociale a fost deschisă la inițiativa lui Vasile Gutor, născut la Chișinău, absolvent al Conservatorului din Sankt-Petersburg, clasa de violoncel a profesorului K. Davâdov. Totodată se manifestă premise ale școlii componistice naționale, primele lucrări pentru pian fi ind realizate în stilul și formele școlilor occidentale, adaptate la stratul sonor oral autohton. Ca urmare a adaptării, valorifi cării folclorului muzical, se dezvoltă în arealul basarabean muzica profesionistă.

Since the end of the XIX century — beginning of the XX century, the musical life in Bessarabia is being intensifi ed due to the artistic activity of some professional musicians with studies at Russian and Western European conservatories, thus creating standards of musical education and interpretive mastery with a signifi cant impact on the professional training of pianists. Th e fi rst musical institutions appear: M. Voloshinovskaya, who had studied in Vienna, opened a private school in 1891 in Chisinau. Previously, in 1890, a music school, accessible to all social classes, was opened at the initiative of Vasile Gutor, born in Chișinău and having graduated from the Saint Petersburg Conservatory in Professor K. Davydov’s cello class. At the same time, premises of the national school of composition are manifested; the fi rst works for piano being made in the style and forms of Western schools adapted to the native oral sound stratum. As a result of the adaptation and the valorization of musical folklore, professional music is being developed in the Bessarabian area.

Cuvinte-cheie
geneză, evoluţie, artă pianistică, cultura muzicală, literatură muzicală,

genesis, evolution, piano art, musical culture, musical literature