Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
207 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-27 13:04 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
786.2(478)"XIX-XX" (2) |
Muzică (1810) |
SM ISO690:2012 GRECU, Vasile. Arta pianistică basarabeană la confl uența secolelor XIX-XX. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 41-45. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.05 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.05 | ||||||
CZU: 786.2(478)"XIX-XX" | ||||||
Pag. 41-45 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Viaţa muzicală din Basarabia de la sfârșitul sec. XIX — începutul sec. XX se intensifi că datorită activităţii artistice a unor muzicieni-profesioniști cu studii la conservatoarele din Rusia și din Europa occidentală, astfel creându-se standarde de educație muzicală și de măiestrie interpretativă, cu impact semnifi cativ asupra pregătirii profesionale a pianiștilor. La Chișinău, apar primele instituţii muzicale: M. Voloșinovskaia, care studiase la Viena, a deschis o școală particulară în anul 1891. Anterior, în 1890, o școală de muzică, accesibilă pentru toate clasele sociale a fost deschisă la inițiativa lui Vasile Gutor, născut la Chișinău, absolvent al Conservatorului din Sankt-Petersburg, clasa de violoncel a profesorului K. Davâdov. Totodată se manifestă premise ale școlii componistice naționale, primele lucrări pentru pian fi ind realizate în stilul și formele școlilor occidentale, adaptate la stratul sonor oral autohton. Ca urmare a adaptării, valorifi cării folclorului muzical, se dezvoltă în arealul basarabean muzica profesionistă. |
||||||
Cuvinte-cheie geneză, evoluţie, artă pianistică, cultura muzicală, literatură muzicală, genesis, evolution, piano art, musical culture, musical literature |
||||||
|