Evaluarea și educarea premiselor către scris-citit prin strategii psiho-logopedice la preșcolari
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
424 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 22:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
376.36 (44)
Educația, instruirea unor categorii speciale de persoane. Învățământ special (606)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Valentina, HACEATREAN, Olesea. Evaluarea și educarea premiselor către scris-citit prin strategii psiho-logopedice la preșcolari. In: Univers Pedagogic, 2022, nr. 4(76), pp. 62-68. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.4.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 4(76) / 2022 / ISSN 1811-5470

Evaluarea și educarea premiselor către scris-citit prin strategii psiho-logopedice la preșcolari

Assessment and education of reading-writing premises through psycho-logo pedical strategies in preschoolers

DOI:https://doi.org/10.52387/1811-5470.2022.4.11
CZU: 376.36

Pag. 62-68

Olărescu Valentina, Haceatrean Olesea
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2022


Rezumat

Studiile științifice confirmă că pregătirea psihologică pentru școală depinde de nivelul de dezvoltare a limbajului, precum și de programele psihopedagogice de intervenție aplicate în perioada pregătirii către școală. Activitățile de învățare a scris-cititului, sunt unele din cele mai complexe, deoarece implică o multitudine de procese cognitive importante: limbaj, atenție, memorie, procesare vizuală a simbolurilor grafice, precum și procesare fonologică. Au fost investigați două categorii de copii preșcolari de 6-7 ani, cu dezvoltare tipică și cu tulburare fonologică. Se descriu și interpretează rezultatele experimentale obținute de către copii la testul activ Burlea și se estimează diferența existentă între ei. În scopul remedierii predispozițiilor dislexicodisgrafice, s-au desfășurat ședințe psiho-logopedice, proiectate în baza unui program integrativ compus din exerciții, jocuri și tehnici cu scop determinat. S-a verificat eficiența activităților de recuperare a predispozițiilor dislexodisgrafice prin retestarea copiilor preșcolari cu tulburare fonologică, implicați în intervenție. Prelucrarea statistică a confirmat validitatea intervenției specializate desfășurate

Scientific studies confirm that psychological preparation for school depends on the level of language development, as well as on the psycho-pedagogical intervention programs applied during the preparation for school. The activities of learning to read and write are some of the most complex, because they involve a multitude of imported cognitive processes: language, attention, memory, visual processing of graphic symbols, as well as phonological processing. Two categories of preschool children aged 6-7, with typical development (TD) and phonological disorder (PD), were investigated. The experimental results obtained by the children in the active test Burlea are described and interpreted and the difference between them is estimated. In order to remedy the dyslexodysgraphic predispositions, psycho-speech therapy sessions were held, designed based on an integrative program composed of exercises, games and techniques with a specific purpose. The efficiency of the activities for recovering the dyslexodysgraphic predispositions was verified by retesting the preschool children with phonological disorder, involved in the intervention. Statistical processing confirmed the validity of the specialized intervention carried out.

Cuvinte-cheie
premise către scris-citit, predispoziții dislexodisgrafice, activitate logopedică, program psiho-logopedic integrativ, dezvoltare tipică,

premises for reading and writing, dyslexodysgraphic predispositions, speech therapy activity, integrative psycho-speech therapy program, typical development