Experiența didactică cu impact educațional complex – orele de educație tehnologică, consacrate portului popular
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
240 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-05 14:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[37.035.3+391](478) (1)
Educație (14334)
Îmbrăcăminte. Costume. Costume naționale. Modă. Podoabe (275)
SM ISO690:2012
BÎZGU, Tatiana. Experiența didactică cu impact educațional complex – orele de educație tehnologică, consacrate portului popular. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, Ed. 2, 23-24 iunie 2022, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2022, Ediția 2, p. 19. ISBN 978-9975-84-162-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 2, 2022
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
2, Chişinău, Moldova, 23-24 iunie 2022

Experiența didactică cu impact educațional complex – orele de educație tehnologică, consacrate portului popular

CZU: [37.035.3+391](478)

Pag. 19-19

Bîzgu Tatiana
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 decembrie 2022


Rezumat

n secolul XXI, secolul schimbărilor inovatoare și al unui adevărat dialog al culturilor, sistemul de învățământ trece prin schimbări majore. Un mare interes este îndreptat spre păstrarea tradițiilor culturale și a istoriei, refacerea firelor de valoare care ne leagă de generațiile anterioare. În stadiul actual de dezvoltare a societății, este necesară promovarea culturii spirituale și morale, care este deosebit de importantă pentru generația tânără. Un rol deosebit în formarea spirituală și morală a personalității îl joacă arta populară, care contribuie la formarea și dezvoltarea abilităților practice creative și formarea personalității. La orele de Educație tehnologică la Liceul Teoretic „Gheorghe Ghimpu” au fost realizate lecții consacrate portului tradițional din Republica Moldova. Elevii au realizat păpuși în costum tradițional, opinci, căciuli; a fost studiată structura și croiul cămășii bărbătești și femeiești cu altiță, căciulă de cârlan și ițari bărbătești, structură și croi al bundiței tradiționale. Au fost studiate semnele tradiționale, realizate broderii cu semne, elementele altiței din cămașa tradițională, au fost realizate croiul și cusută încălțămintea tradițională - „opinci”; studiată și realizată traista din diferite materiale. Pentru sărbători de iarna de către elevi au fost realizate măști, costume și accesorii pentru colindat, urat și semănat. Arta și tradițiile populare au un potențial pedagogic uriaș și contribuie la dezvăluirea bogăției culturii tineretului, dezvoltă simțul frumuseții armoniei și gândirii imaginative și, de asemenea, ajută la auto-exprimare. Cunoașterea etnică este cea care poate umple golul în educația spirituală și morală a tinerilor, precum și în păstrarea diversității culturale a lumii. De asemenea, studiul meșteșugurilor și tradițiilor de artă populară deschide o lume fermecătoare a culturii spirituale și omenirii pentru tineri și este regulatorul dezvoltării spirituale, morale, artistice și estetice a noii generații.