Problema timpului în etnopsihologie: experiența analizei calitative
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
307 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-24 21:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.922.4 (13)
Psihologie (3398)
SM ISO690:2012
CAUNENCO, Irina, GAŞPER, Lucia. Problema timpului în etnopsihologie: experiența analizei calitative. In: Metodologii și tehnici moderne de cercetare etnologică : Documentarea vizuală ca sursă de cunoaștere etnografică, Ed. Ediția a 3-a, 4 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția a III-a, p. 9. ISBN 978-9975-84-170-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Metodologii și tehnici moderne de cercetare etnologică
Ediția a III-a, 2022
Masa rotundă "Metodologii și tehnici moderne de cercetare etnologică :"
Ediția a 3-a, Chişinău, Moldova, 4 octombrie 2022

Problema timpului în etnopsihologie: experiența analizei calitative

CZU: 159.922.4

Pag. 9-9

Caunenco Irina, Gaşper Lucia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 14 noiembrie 2022


Rezumat

Studierea problemelor privind particularitățile percepției timpului, atât la nivel individual, cât și la nivel de grup (grupul etnic) în perioada de tranziție, necesită aplicarea metodelor cantitative și calitative. Studiind percepția timpului de către reprezentanții diverselor etnii (moldoveni, găgăuzi, ruși, bulgari, ucraineni), am folosit metoda „Scala atitudinilor față de timp” (Nuttin, 1972). A fost efectuată analiza frecvenței atitudinii tinerilor față de prezent și viitor, precum și analiza calitativă a rezultatelor. Tinerii moldoveni și găgăuzi au o percepție pozitivă asupra timpului prezent și viitor, și îl caracterizează drept plin de speranță, important, plăcut (perioada de cercetare 2021). Studiind identitatea etnică a tinerilor moldoveni, am folosit întrebarea proiectivă: „Cine sunt moldovenii: ieri, azi, mâine?” (perioada de studiu 2019). Scopul studiului a fost de a cerceta percepția grupului lor într-o perspectivă temporală. Pentru a analiza datele empirice, am folosit analiza de conținut primară, care ne-a oferit o imagine mai completă a variabilității percepției timpului de către tinerii studenți. Categoriile analizate au fost: atitudinea față de trecutul, prezentul, viitorul propriului grup etnic; calitățile forte/slabe; orientările valorice; realizările, eșecurile. În prezent studiem percepția timpului la refugiații ucraineni. Am folosit metoda interviului semistructurat (eșantionul a fost alcătuit din 5 respondenți). Timpul prezent este perceput ca fiind: „rapid”, „aici și acum”, „este imposibil să-ți faci planuri pentru viitor, trăiesc acum”. Utilizarea metodelor calitative în cercetarea empirică, în combinație cu cele cantitative este mai eficientă.