Ediții repetate ale poveștii „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă. Evoluția valorilor artistice și estetice în grafica de carte moldovenească din perioada sovietică și post-sovietică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
248 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-24 08:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
769.2(478)(091) (1)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Ediții repetate ale poveștii „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă. Evoluția valorilor artistice și estetice în grafica de carte moldovenească din perioada sovietică și post-sovietică. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 52. ISBN 978-9975-84-158-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 14, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022

Ediții repetate ale poveștii „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă. Evoluția valorilor artistice și estetice în grafica de carte moldovenească din perioada sovietică și post-sovietică

CZU: 769.2(478)(091)

Pag. 52-52

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2022


Rezumat

Prezenta investigație are drept scop aprofundarea în contextul istoric și teoretic al evoluției valorilor artistice și estetice ale graficii de carte moldovenești. Oferind un studiu de caz, care va servi drept variantă de clasificare tipologică și morfologică a operelor de artă în domeniu, am ales studierea edițiilor repetate ale poveștii „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă. Acest studiu va permite determinarea unor criterii de evaluare a operelor de artă a cărții moldovenești, neverificate până în prezent, și stabilirea noilor scopuri și obiective de cercetare. Ilustrația sau imaginea artistică în diferite abordări istoriografice se află în corelație cu diverse contexte de analiză a valorilor: estetice, artistice, socioculturale, antropologice, psihologice, pedagogice, etnice, etnografice și altele. În prezent, criteriile de valoare/nonvaloare artistică ar putea fi explicate prin metoda hermeneutică și demonstrate prin metode tipologice, comparative etc. Înțelegem însă că aceste două calități (valoare și nonvaloare) nu sunt constante: receptarea individuală și colectivă se schimbă în raport de factori diferiți, inclusiv istorici. În Republica Moldova, dezvoltarea culturii receptării și aprecierii fenomenelor artistice și estetice din punctul de vedere al formei și conținutului; formarea gustului artistic în corelație cu idealul moral și estetic, prin crearea unui tip deosebit de gândire imaginar-artistică; dezvoltarea sferei emoționale a personalității; îmbogățirea substanțială a proceselor vieții spirituale, dezvoltarea necesităților spirituale și formarea simțului estetic se datorează și conținuturilor poveștilor semnate de Ion Creangă, fapt confirmat și prin concepția abecedarelor moldovenești, în care această poveste a fost inclusă. Comparând și analizând etapele evoluției viziunilor artistice și a interpretărilor plastice ale subiectelor narative ale poveștii „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă în creația plasticienilor moldoveni și meditând asupra valorilor estetice ale edițiilor actuale comparativ cu cele precedente, încă o dată am observat unele tendințe specifice artei din perioada sovietică în general (evoluția stilului realist spre decorativ și auster în diverse aspecte tehnice ale acestora). Fiecare ediție supusă cercetării a marcat o etapă istorică și a influențat evoluția artei grafice și a designului de carte din Moldova.