Asigurarea sustenabilității finanțelor publice în Republica Moldova la etapa actuală
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
383 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 08:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
336.13:330.34(478) (1)
Finanțe publice. Finanțele statului în general (263)
Dinamica economică. Circuit economic (445)
SM ISO690:2012
VOITIC, Cătălina. Asigurarea sustenabilității finanțelor publice în Republica Moldova la etapa actuală. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 289-292. ISBN 978-9975-159-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.1, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

Asigurarea sustenabilității finanțelor publice în Republica Moldova la etapa actuală

CZU: 336.13:330.34(478)

Pag. 289-292

Voitic Cătălina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 4 iulie 2022


Rezumat

Actualitatea și importanța temei de cercetare.Sustenabilitatea finanțelor publice nu este un subiect nou, dar rămîne a fi unul actual, în mare parte datorită crizei datoriilor publice în contextul pandemiei mondiale, dar și al conștientizării impactului pe care îl are consumul, atît privat, dar și cel public, asupra resurselor limitate ale mediului. Scopul cercetării este aprecierea sustenabilității finanțelor publice în Republica Moldova. Pentru realizarea scopului s-au stabilit următoarele obiective ale cercetării: Definirea conceptului de sustenabilitate a finanțelor publice;• Identificareaindicatorilor de analiză ai sustenabilitățiifinanțelorp•ublice; Apreciereasustenabilitțiibugetul publicnaționalînRepublica Mol•dova prinprismaindicatoriloridentificați. Obiectul cercetării: sustenabilitatea finanțelor publice în Republica Moldova. Noutatea științifică.În acestă lucrare,cercetarea nu se limitează la definiția clasică privind sustenabilitatea finanțelor publice[1, p.97-101], aceasta fiind examinată și prin prisma impactului pe care il are politica bugetar-fiscală asupra economiei, societății și mediului înconjurător. Deficitul bugetar este un important indicator macroeconomic în care cheltuielile bugetare depășesc veniturile bugetare, contribuind ulterior la formarea datoriei publice naționale. Tabelul 1. Evoluția deficitului BPN în Republica Moldova DEFICITUL BPN suma, mil.lei % în PIB 2017 -1144,8 -0,64 2018 -1613,0 -0,8 2019 -3026,4 -1,4 2020 -10619,8 -5,1 2021 -14391,0 -6,5 Sursa: elaborat de autor în baza datelorMinisterului Finanțelor al Republicii Moldova. Mărimea deficitului bugetar în Republica Moldova a înregistrat niște valori destul de mari începând cu anul 2020, aceasta se datorează crizei economice actuale ca urmare a crizei pandemice, politica promovată actual trezind niște semne de îngrijorare. Datoria sectorului public reprezintă totalitatea datoriei de stat, a datoriei unităţilor administrativ-teritoriale, a datoriei Băncii Naţionale a Moldovei, a datoriei ce rezultă din împrumuturile interne şi externe ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public.[2] Tabelul 2. Evoluția datoriei publice în Republica Moldova pe componente, mil.lei Solduldatoriei 2017 2018 2019 2020 2021 Datoria de stat 51660,3 52012,5 52494,3 67820,7 75578,0 Datoria BNM 4519,4 3733,7 3106,5 2429,2 2066,8 Datoriaîntreprinderilor din sectorul public 1883,0 1805,2 1726,0 3958,7 3811,1 Datoria UAT 1106,6 1013,6 951,2 1245,6 1279,4 Total datoriepublică 59169,3 58565,0 58278,0 72636,3 79937,8 Sursa: Elaborat de autor în baza Rapoartelor privind situația în domeniul datoriei sectorului public, garanțiilor de statși recreditării de stat pe anii 2019-2021. În ceea ce privește datoria publică observăm că la nivel aceasta nu este una foarte mare ca procent în PIB, dar ne îngrijorează evoluția ei într-un trend ascendent. Tabelul 3.Cheltuielile BPN pe categorii în perioada 2017-2021 Indicatori U.M. Cheltuieli de ordin social Cheltieli de ordin economic Cheltuielipentruprotecțiamediului Alte cheltuieli ale BPN 2017 Suma, mil lei 37346,6 5424,9 146,7 11604,2 % în total 68,4 9,9 0,4 21,3 2018 Suma, mil lei 40783,2 6615,7 115,4 12094,6 % în total 68,5 11,1 0,2 20,29 2019 Suma, mil lei 45934,3 7206,5 165,0 12669,8 % în total 69,6 10,9 0,3 19,20 2020 Suma, mil lei 50338,8 8885,5 253,7 13791,8 % în total 68,70 12,1 0,3 18,82 2021 Suma, mil lei 57192,2 7632,0 380,7 16100,3 % în total 70,34 9,4 0,5 19,80 Sursa: elaborat de autor în baza datelor Ministerului Finanțelor al Republicii Moldova. Referitor la structura cheltuielilor publice, am constatat că cea mai mare parte a bugetului este detinat unui cheltuielilor cu impact pe termen îndelungat, cheltuielile de ordin social, cheltuieli de ordin economic și cheltuieli pentru protecția mediului în sumă reprezentînd 80,24 % din totalul cheltuielilor Bugetului Public Național în anul 2021. CONCLUZII Per ansamblu politica bugetar-fiscală în Republica moldova asigură sustenabilitatea finanțelor publice. Impactul pozitiv al acesteia, dar și al evoluției economiei naționale, în Republica Moldova este confirmat și de evoluția pozitivă a IDU din ultima perioadă.