Aprecierea indicilor psihofiziologici ai oboselii la studenții luptători de stil liber din cadrul USEFS
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
316 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-11 15:57
SM ISO690:2012
ŢIGANAŞ, Odetta, JUCOV, Artiom, POSTOLACHI, Alexei. Aprecierea indicilor psihofiziologici ai oboselii la studenții luptători de stil liber din cadrul USEFS. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 97-98. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Aprecierea indicilor psihofiziologici ai oboselii la studenții luptători de stil liber din cadrul USEFS

The assessment of the psychophysiological indices of fatigue in SUPES free style fighters


Pag. 97-98

Ţiganaş Odetta, Jucov Artiom, Postolachi Alexei
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 14 iunie 2022


Rezumat

Problema oboselii reprezintă una dintre cele mai importante preocupări ale fiziologilor și ale celor ce organizează și conduc activitatea fizică și intelectuală. În antrenamentele sportive depășirea raportului optim dintre antrenament și refacere poate conduce la instalarea oboselii patologice, la început prin așa-zise semne de oboseală reziduală, iar apoi, prin cumulare, la adevărata oboseală patologică. Scopul studiului constă în evidențierea relației dintre oboseala musculară și cea nervoasă la studenții implicați în antrenamente, precum și în identificarea factorilor ce influențează scăderea randamentului fizic și apariția stării de oboseală. Metodele de cercetare. Studiul s-a realizat pe un grup de studenți din cadrul USEFS, care practică luptele libere. Drept lot de cercetare au servit studenții anului I, II, III și IV în număr de 78 (52 băieți și 26 fete). S-au utilizat metode directe și indirecte de investigare și evaluare a oboselii. Constatări și rezultate. Analiza rezultatelor obținute reflectă faptul că în semestrul I, atât la fete, cât și la băieți, atenția este mai bună în prima jumătate a zilei, iar în semestrul al II-lea ea scade semnificativ. Evaluarea datelor în funcție de sex scoate în evidență o valoare mai mare a atenției la fete decât la băieți. Cele mai mari variații ale rezultatelor atenției se observă la studenții anului I de studii, și anume: o scădere cu 33,62% în semestrul al II-lea comparativ cu semestrul I. În cadrul antrenamentelor atenția și forța musculară variază semnificativ. S-a observat o scădere a forței musculare la studenții anului I cu 23,3% la băieți și 25,8% la fete în antrenamentele efectuate în a doua jumătate a zilei și cu 14,8% la băieți și 17,9% la fete în antrenamentele din prima jumătate a zilei. De asemenea, indicele atenției scade după efort atât în antrenamentele din prima jumătate a zilei, cât și din a doua jumătate a zilei. Aceste variații pot fi considerate o formă de oboseală fiziologică, manifestată la nivel muscular și la nivel neuropsihic. Concluzii și recomandări: Atenția din prima jumătate a zilei la studenții de sex feminin are un nivel mai înalt comparativ cu cel masculin, pe perioada ambelor semestre. În dependență de anul de studii un grad favorabil al indicilor psihofiziologici se atestă la studenții anilor III și IV, pe când cei din anul I de studii se atestă un nivel mai scăzut, acesta fiind explicat prin perioada de adaptare. Indicii forței musculare și ai atenției variază atât înainte, cât și după antrenament, stabilindu-se o oboseală musculară și neuropsihică fiziologică.

The issue of fatigue is one of the most important concerns of physiologists and those who organize and conduct physical and intellectual activity. In sports training, overcoming the optimal ratio between training and rehabilitation can lead to pathological fatigue, initially by so-called signs of residual fatigue, and then by cumulation to true pathological fatigue. The aim of the study is to highlight the relationship between muscular fatigue and nervousness in the students involved in training, as well as to identify the factors that influence the decrease of the working capacity and the appearance of tiredness. Research Methods. The study was conducted by a group of students from the USEFS who practiced free fighting. A number of 78 students (52 boys and 26 girls) of the first, second, third and fourth year of study were involved. Direct and indirect methods of investigation and evaluation of fatigue were used. Findings and results. The analysis of the results obtained shows that in the first semester, both girls and boys, attention is better in the first half of the day, and in the second semester it decreases significantly. Evaluating data by gender highlights the value of girls rather than boys. The largest variations in the outcomes are observed in the first year of study, namely a decrease of 33.62% in the second semester compared to the first semester of studies. During training, attention and muscle strength vary significantly. There was a decrease in muscle strength in students of the first year with 23.3% for boys and 25.8% for girls in the second half of the day and 14.8% for boys and 17.9% for girls in training in the first half of the day. Also, the signs of attention are low after the effort in both the first half of the day and the second half of the day. These variations can be considered as a form of physiological fatigue, manifested at the muscular level and at the neuro-psychic level. Conclusions and recommendations: Attendance at female students in the first half of the day has a higher level compared to males during both semesters. Depending on the year of study, a favorable degree of psychophysiological indices is certified in third and fourth year students, while at the first year of study a lower level is explained by the adaptation period. Muscle and attention force indices vary before and after training, establishing physiological muscle and physiological fatigue.

Cuvinte-cheie
atenţie, forţa musculară, oboseală fiziologică,

attention, muscle strength, physiological fatigue