Proiectul de curriculum la disciplina „Educația fizică” pentru clasele I – IV, ediția 2018: analiză, opinii, perspective
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
516 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-26 11:17
SM ISO690:2012
CARP, Ion, SÎRGHI, Sergiu, TRUHINA, Ina. Proiectul de curriculum la disciplina „Educația fizică” pentru clasele I – IV, ediția 2018: analiză, opinii, perspective. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 26-27. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Proiectul de curriculum la disciplina „Educația fizică” pentru clasele I – IV, ediția 2018: analiză, opinii, perspective

The curriculum project in discipline "Physical education" for classes I - IV, edition 2018: analysis, opinions, perspectives


Pag. 26-27

Carp Ion, Sîrghi Sergiu, Truhina Ina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2022


Rezumat

În articolul de faţă este prezentată analiza minuțioasă a proiectului de curriculum la disciplina ,,Educaţia fizică” pentru clasele primare. Studiile întreprinse de noi în problema abordată permit să scoatem în evidenţă opiniile specialiştilor cu privire la necesitatea adecvării acţiunilor şi metodologiei de predare-învățare-evaluare la schimbările de accent survenite în ultimii ani în domeniul învăţământului primar de educaţie fizică, care impun reconceptualizarea şi regândirea conținuturilor curriculare. În opinia noastră, noul proiect de curriculum la educaţia fizică pentru clasele I-IV este conceput şi fundamentat pe metodele moderne de predare, precum: problematizarea, modelarea, instruirea programată, algoritmizarea, tratarea diferenţiată și individualizată etc. Întrucât în educaţia fizică aspectul motrice este predominant, studiul particularităţilor individuale ale motricităţii trebuie aprofundate până la cele mai fine coordonate de ordin somatic, fiziologic, psihologic şi metodic, deoarece fiecare individ prezintă anumite particularităţi în funcţie de care poate presta un anumit volum de efort fizic pe o unitate de timp şi are o anumită rezistenţă la efort. De asemenea, considerăm că absolventul învăţământului primar trebuie înzestrat cu cunoştinţe şi deprinderi de igienă elementară individuală şi cu obişnuinţa de a le aplica în practicarea sistematică a exerciţiilor fizice, să fie un participant activ la acţiunile sportive şi turistice de masă şi, prin întreaga sa conduită, trebuie să dovedească interes şi dragoste pentru activitatea motrice organizată. Analiza structurii și a conținutului proiectului de curriculum prezentat la disciplina „Educație fizică” pentru ciclul primar permite să menționăm aspectele pozitiv-constructive prezentate de autori, precum: * redefinirea conceptelor specifice în dependență de categoriile de finalități pe domenii de activitate: cognitiv, psihomotor și afectiv; * specificarea direcționată a aspectelor educaționale, de concurs și recreative ale diverselor forme de practicare a exercițiilor fizice; * reorganizarea unităților de conținut pentru competențele cognitive, psihomotrice și atitudinale conform principiilor didactice: al accesibilității și individualizării, al sistematizării, al continuității și al însușirii temeinice; * activitățile de învățare și produsele recomandate descriu parcursul metodologic de formare a unităților de conținut și de competență menționate; * introducerea sistemelor de finalități/produse educaționale la nivel de standarde pentru fiecare clasă și la nivel de finalitate a ciclului primar. În final, considerăm că este necesar a stipula produsul de evaluare la nivel de politici ale ECD prin norme/probe obligatorii de diagnosticare a nivelului de dezvoltare și pregătire fizică a elevilor la început și sfârșit de an, la nivel de standarde educaționale. Sperăm că modificările realizate la etapa a IV-a de perfecționare a curriculumului la educația fizică vor avea efecte benefice asupra indicilor stării de sănătate și a produselor finale ale elevilor din clasele primare, care vor servi drept suport de trecere la treapta gimnazială de învățmânt, fară a afecta personalitatea elevului.

This paper presents the thorough analysis of the curriculum project in the "Physical Education" discipline for primary classes. Our studies in the subject matter allow us to highlight the opinions of the specialists regarding the necessity of the appropriateness of the teaching-learning-evaluation actions and methodology at the accent changes in the last years of the primary education of physical education, requiring the reconceptualization and rethinking of the curricular contents. In our opinion, the new curriculum design for physical education for I-IV grades is designed and grounded on modern teaching methods such as: problem-solving, modelling, programmed training, algorithmization, differentiated and individualized treatment, etc. Since in physical education the motor aspect is predominant, the study of individual peculiarities of motricity must be deepened to the finest somatic, physiological, psychological and methodical coordinates, since each individual has certain particularities depending on which he can provide a certain amount of physical effort on a time unit and has some resistance to effort. We also believe that the primary education graduate must be endowed with basic individual elementary hygiene knowledge and skills and with the habit of applying them in the systematic exercise of physical exercise, be an active participant in mass sports and tourism and all his conduct to show interest and love for the organized motoring activity. The analysis of the structure and content of the curriculum project presented in the "Physical Education" discipline for the primary cycle allows us to mention the positive and constructive aspects presented by the authors such as: * redefining the specific concepts depending on the categories of objectives by activity domains: cognitive, psychomotor and affective; * directed specification of the educational, contest and recreational aspects of the various forms of exercise; * reorganizing content units for cognitive, psychomotor and attitudinal competences according to didactic principles of accessibility and individualization, systematization, continuity and thorough learning; * learning activities and recommended products describe the methodological pathway for the training of content and competence units mentioned; * introducing finality/ educational products systems at the level of standards for each class and at the end of the primary cycle. Finally, we believe it is necessary to stipulate the evaluation product at ECD policy level through mandatory (norms/samples) to diagnose the level of development and physical education of pupils at the beginning and end of the year, at the level of educational standards. We hope that the changes made in the fourth stage of curriculum improvement in physical education will have beneficial effects on the health status indicators and the final products of the pupils in the primary classes, which will serve as support for the transition to the gymnasium stage of education, without affecting the personality of the student.

Cuvinte-cheie
curriculum școlar, educație fizică, conţinuturi didactice, competențe, elevi,

school curriculum, physical education, didactic content, skills, pupils