Monitorizarea inserției profesionale a absolvenților – instrument de management al calității procesului educațional
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
420 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-22 14:56
SM ISO690:2012
CALUGHER, Viorica. Monitorizarea inserției profesionale a absolvenților – instrument de management al calității procesului educațional. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 22-23. ISBN 978-9975-131-65-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 3-a, 2018
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018

Monitorizarea inserției profesionale a absolvenților – instrument de management al calității procesului educațional

Monitoring the graduates employability - educational process quality management instrument


Pag. 22-23

Calugher Viorica
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2022


Rezumat

Аctualitatea. Gradul de angajare în câmpul muncii a absolvenţilor constituie un criteriu important de evaluare externă și un indicator de performanță a universității. Este, practic, un criteriu la fel de semnificativ ca și acreditarea internațională sau locală a instituției. Din păcate, învăţământul superior din ţara noastră nu are tradiţii de dezvoltare a unor relaţii între absolvent şi universitate după plecarea acestuia din mediul universitar, tradiţie foarte bine dezvoltată în alte state ale lumii. Scopul cercetării îl constituie monitorizarea carierei profesionale a absolvenţilor, care este unul dintre aspectele ce reflectă calitatea formării profesionale a specialiștilor în cadrul universității. Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport a elaborat un set de instrumente pentru menţinerea relaţiilor de colaborare cu foştii studenţi, unul dintre ele constituind aplicarea pe un eșantion de 284 de absolvenți ai USEFS, promoția 2017, a chestionarului în baza Fişei de monitorizare a inserţiei profesionale a absolvenţilor şi de evaluare a programelor de studii în raport cu aşteptările pieţei de muncă. Rezultatele obţinute în urma acestei acţiuni reflectă mai multe aspecte importante ale activității universității, precum: gradul de angajabilitate a absolvenţilor; necesitatea specialiştilor calificaţi în domeniile de formare ale universităţii pe piața muncii; identificarea problemelor din programele de studii ale universităţii; gradul de satisfacţie a foştilor studenţi privind calitatea procesului educaţional universitar; calitatea personalului didactic care asigură realizarea programului; utilitatea programului pentru angajarea în câmpul muncii şi dezvoltarea carierei ş.a. Studiul de față va reflecta rezultatele înregistrate la indicatorii: gradul de angajabilitate a absolvenţilor și gradul de satisfacţie a foştilor studenţi privind calitatea și utilitatea studiilor universitare pentru piața muncii. Cu privire la inserția pe piața muncii a absolvenților USEFS, promoția 2017, au fost obținute următoarele rezultate: 53% dintre absolvenți s-au angajat în serviciu conform calificării, 32% dintre absolvenții universității s-au angajat în domenii conexe. Cu privire la gradul de satisfacţie a foştilor studenţi față de calitatea și utilitatea studiilor universitare pentru piața muncii, s-au obținut următoarele date: indiferent de domeniul de studiu, majoritatea absolvenţilor (72%) oferă punctaj înalt calităţii predării cursurilor din facultate; resursele didactice sunt evaluate predominant pozitiv, mai ales în ceea ce priveşte bibliotecile şi accesul la echipament IT (84%); rugaţi să privească activităţile didactice în ansamblul lor, 80-90% dintre absolvenţii care au răspuns la chestionar evaluează pozitiv facultatea pe care au încheiat-o. În ceea ce privește utilitatea studiilor universitare pentru piața muncii, 38% dintre absolvenţi consideră că nu au obţinut în timpul facultăţii abilităţile şi competenţele necesare la locul de muncă, iar 53% dintre absolvenţii chestionaţi consideră că problemele practice cu care se confruntă la locul de muncă nu au fost abordate în cursurile pe care le-au urmat. La nivelul întregului eşantion, 62% dintre absolvenţi declară că nu au avut nici o dificultate în a găsi un loc de muncă după absolvire. Concluzii. Prin menţinerea unei relaţii de colaborare cu universitatea şi după studii, absolventul devine un partener activ în asigurarea calităţii procesului educaţional al universităţii. În scopul ajustării ofertei educaționale universitare la cerințele pieței, este necesară implicarea mai activă a mediului academic în promovarea ofertei de educaţie, cercetare şi inovare, astfel încât să se dinamizeze şi mai mult parteneriatele dintre universitate, piaţa muncii şi alţi actori sociali.

Actuality. The degree of graduates’ employment is an important external evaluation criterion and a performance indicator of the university. It is basically a criterion as significant as the international or local accreditation of the institution. Unfortunately, higher education in our country does not have the traditions and practice of developing relations between graduate and university after his leaving the academic world, a great developed tradition in other states of the world. The aim of the research is to monitor the professional career of graduates, which is an aspect that reflects, among others, the quality of professional training of specialists within the university. In this context, the State University of Physical Education and Sport developed a set of tools for maintaining collaborative relations with former students, one of them being applied on a sample of 284 SUPES graduates, the class of 2017 of the questionnaire based on the employability monitoring form of graduates and evaluation of study programs in relation to the expectations of the labour market. The results obtained from this action reflect several important aspects for the university, such as the degree of employability of graduates; the need for the market for qualified specialists in the field of university education; identifying problems in university curricula; the degree of satisfaction of former students regarding the quality of the university educational process; the quality of the teaching staff that ensures the implementation of the program; the utility of the program for employment and career development, etc. The present study will reflect the results achieved on the indicators: the degree of employability of the graduates and the degree of satisfaction of the former students regarding the quality and usefulness of the university studies for the labour market. Regarding the insertion on the labour market of the SUPES graduates, the 2017 class, the following results were obtained: 53% of the graduates were employed on the labour market according to the qualification, 32% of the university graduates engaged in related fields. Regarding the degree of satisfaction of the former students with the quality and usefulness of the university studies for the labour market, the following data were obtained: regardless of the field of study, the majority of the graduates (72%) offer a high score for the teaching quality of the faculty classes; teaching resources are predominantly positive, especially for libraries and access to IT equipment (84%); asked to appreciate at the teaching activities as a whole, 80-90% of the respondents who answered the questionnaire positively evaluate the faculty they have completed. As regards the usefulness of university studies for the labour market, 38% of graduates believe that they have not obtained the skills and competences required at the work during the faculty and 53% of the surveyed graduates consider that the practical problems they face in the workplace have not been addressed in the classes they have followed. At the level of the entire sample, 62% of graduates state they have had no difficulty finding a post-graduate job. Conclusion. By maintaining a collaborative relationship with the university and after studies, the graduate becomes an active partner in ensuring the quality of the university's educational process. In order to adjust the educational offer to market requirements, it is necessary to involve the academic environment more actively in promoting the provision of education, research and innovation so as to further increase the partnerships between the university, the labour market and other social actors.

Cuvinte-cheie
angajabilitate, inserţie profesională, ofertă educaţională, calitate,

employability, professional insertion, educational offer, Quality