Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
479 15 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-27 09:18 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.015.32:159.944 (1) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934) |
Psihologie (3396) |
SM ISO690:2012 ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Note pentru o reinterpretare a binomului burnout-didactogenie. In: Revistă de știinţe socioumane , 2022, nr. 1(50), pp. 6-20. ISSN 1857-0119. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revistă de știinţe socioumane | ||||||
Numărul 1(50) / 2022 / ISSN 1857-0119 /ISSNe 2587-330X | ||||||
|
||||||
CZU: 37.015.32:159.944 | ||||||
Pag. 6-20 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Exercitând un impact dezastruos asupra procesului de predare-învățare, burnout-ul se înscrie perfect în imaginea de gropar al bunelor intenții școlare. Caracterizând cadrele didactice constrânse peste măsură de volumul mare de lucru sau de lipsa aprecierii pentru eforturile depuse, de favorizarea nemotivată a altor colegi de breaslă sau de lipsa de comunicare și sprijin din partea superiorilor, de lipsa orelor necesare pentru odihnă sau de lipsa orelor rezervate pentru familie, distracție și relaxare, fenomenul avut în vedere, prin simptomele ce-i sunt proprii (epuizare fizică, scăderea randamentului profesional, diminuarea capacității de dialog și de interacțiune cu cei din jur, goliciune sufletească, labilitate emoțională, cinism, furie, agresivitate etc.), le poate induce tuturor celor care frecventează instituția de învățământ în scopul de a obține cunoștințe și deprinderi practice multiple stări de expresie patologică (angoase și mutisme, frustrări și depresii, confuzii și panică, demotivare și absenteism, dureri de cap și dereglări intestinale, amețeli și dereglări hormonale, palpitații și hipertensiune arterială), punând în pericol nu doar sănătatea, ci și viața acestora. Din momentul în care se lasă invadată de burnout, școala încetează, de fapt, să corespundă imaginii pe care i-au creat-o, de-a lungul timpului, cele mai luminate minți ale omenirii. Or, într-un asemenea context, nu mai poți afirma că ea reprezintă cu adevărat o instituție care „trebuie să posede o cunoaștere reală despre ea însăși, o cunoaștere exactă a lumii exterioare și a lumii interioare a elevului, în scopul de a realiza o uniune între acestea”, un loc unde nu se va admite „de a reprima natura proprie a copilului și de a-i suprapune natura adultului”, o formă de organizare socială a raporturilor interindividuale care „caută să facă să predomine spiritul, adică inima, intuiția, rațiunea și voința în esența lor calitativă” sau/și un câmp cu vaste rețele de tip relațional prin care „generațiile adulte, având pregătirea necesară, provoacă și dezvoltă la elevi un număr oarecare de stări fizice, intelectuale și morale, reclamate atât de societatea politică în ansamblul ei, cât și de mediul special căruia îi este cu deosebire destinat”. |
||||||
Cuvinte-cheie Burnout, didactogenie, mediu școlar patologizat, burnout, didactogeny, pathologized school environment |
||||||
|