Repere din istoria fanfarei rurale în spațiul cultural al Republicii Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
502 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-18 13:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478-22):785.12 (1)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
Istoria Americii de Nord. Americii Centrale (5925)
SM ISO690:2012
CAZACU, Oleg. Repere din istoria fanfarei rurale în spațiul cultural al Republicii Moldova. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2022, nr. 4(154), pp. 29-33. ISSN 1811-2668. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6583879
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(154) / 2022 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Repere din istoria fanfarei rurale în spațiul cultural al Republicii Moldova

References in the history of rural bands in the cultural space of the Republic of Moldova

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.6583879
CZU: 94(478-22):785.12

Pag. 29-33

Cazacu Oleg
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 30 mai 2022


Rezumat

Un domeniu valoros al culturii tradiționale românești îl constituie muzica de fanfară. În arta de tradiție orală instrumentele aerofone au o istorie bogată cu rădăcinile în cultura traco-geto-dacă. Constituirea fanfarei ca formație organizată cu un anumit statut de activitate este nemijlocit legată de reforma armatei naționale din secolul al XIX-lea. Totodată, dezvoltarea profesionalismului instrumental de tradiție orală, tendința de îmbogățire a instrumentarului de către reprezentanții acestuia – lăutarii, a dus la crearea fanfarelor lăutărești, care se bucură de mare popularitate, în special începând cu secolul al XX-lea. Luând în considerare mediul sociocultural de activitate, repertoriul muzical interpretat, pot fi delimitate două tipuri de fanfare: militare și civile. Cele civile, la rândul lor, se manifestă în mediul rural și urban, asigurând activități specifice contextului. Dacă fanfarelor civile urbane le fac concurență cele militare, fanfara din spațiul rural poate fi considerată o continuare firească a profesionalismului instrumental de tradiție orală. În acest articol ne vom referi la unele aspecte din istoria fanfarei civile rurale din spațiul cultural al Republicii Moldova.

Fanfare music is a valuable field of traditional Romanian culture. In the art of oral tradition, aerophone instruments have a rich history with roots in Thracian-Geto-Dacian culture. The establishment of the marching band as an organized band with a certain status of activity is directly related to the reform of the national army in the nineteenth century. At the same time, the development of the instrumental professionalism of oral tradition, the tendency of enriching the instrumentation by its representatives – fiddlers, led to the creation of fiddle fanfares, which enjoy great popularity, especially since the twentieth century. Taking into account the socio-cultural environment of activity and the musical repertoire performed, two types of fanfare can be delimited: military and civilian. The civil ones, in their turn, are manifested in the rural and urban environment, ensuring activities specific to the context. If the urban civil marching bands compete with the military ones, the marching band in the rural space can be considered a natural continuation of the instrumental professionalism of oral tradition. In this article we will refer to some aspects of the history of the rural civil marching band in the cultural space of the Republic of Moldova.

Cuvinte-cheie
fanfară, tradiţie, repertoriu, rural, urban, context sociocultural, orchestra „Dumbrava”,

fanfare, tradition, repertoire, rural, urban, socio-cultural context, "Dumbrava" orchestra