Precursorii istorici ai teatrului de operă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
272 15
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-07 21:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.54.03+78.03 (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
Muzică (1826)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Liliana, COMENDANT, Tatiana. Precursorii istorici ai teatrului de operă. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 4(41), pp. 279-284. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 4(41) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Precursorii istorici ai teatrului de operă

Historical predecessors of the opera theatre genre

CZU: 792.54.03+78.03

Pag. 279-284

Ciobanu Liliana, Comendant Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 21 martie 2022


Rezumat

Prezentul articol propune o incursiune în evoluţia istorică a celor două forme de artă care au stat la baza spectacolului liric: muzica şi teatrul, confi gurând traiectoria lor în diferite timpuri şi culturi. Muzica şi teatrul au coexistat într-o relaţie de interferenţă încă înainte de afi rmarea identităţii conştientizate cu specifi c propriu, au performat şi s-au completat reciproc în cadrul manifestărilor cu caracter sincretic. Naşterea operei ca gen muzical-teatral de la sfârşitul secolului XVI reflectă creaţia de mare anvergură a mişcărilor artistice şi intelectuale renascentiste şi semnifi că plenitudinea unei aserţiuni cultural-artistice dobândite de-a lungul mai multor secole.

This present article proposes a journey into the historical evolution of the two art forms that stood at the foundation of the lyrical performance: music and theatre, shaping their trajectory in different times and cultures. Music and theater have been coexisting in a relationship of interference since before the assertion of self-specifi c awareness, they have performed and complemented each other in syncretic manifestations. The birth of the opera as a musical-theatrical genre at the end of the 16th century reflects the large-scale creation of the Renaissance artistic and intellectual movements and signifies the fullness of a cultural-artistic assertion acquired over the course of many centuries.

Cuvinte-cheie
operă, muzica, teatru, istoria muzicii, istoria teatrului, spectacol, artă,

opera, music, theater, music history, theater history, performance, art

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Ciobanu, L.</creatorName>
<affiliation>Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
<creator>
<creatorName>Comendant, T.</creatorName>
<affiliation>Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Precursorii istorici ai teatrului de operă</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2021</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>2345-1408</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>operă</subject>
<subject>muzica</subject>
<subject>teatru</subject>
<subject>istoria muzicii</subject>
<subject>istoria teatrului</subject>
<subject>spectacol</subject>
<subject>artă</subject>
<subject>opera</subject>
<subject>music</subject>
<subject>theater</subject>
<subject>music history</subject>
<subject>theater history</subject>
<subject>performance</subject>
<subject>art</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>792.54.03+78.03</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2021-12-29</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Prezentul articol propune o incursiune &icirc;n evoluţia istorică a celor două forme de artă care au stat la baza spectacolului liric: muzica şi teatrul, confi gur&acirc;nd traiectoria lor &icirc;n diferite timpuri şi culturi. Muzica şi teatrul au coexistat &icirc;ntr-o relaţie de interferenţă &icirc;ncă &icirc;nainte de afi rmarea identităţii conştientizate cu specifi c propriu, au performat şi s-au completat reciproc &icirc;n cadrul manifestărilor cu caracter sincretic. Naşterea operei ca gen muzical-teatral de la sf&acirc;rşitul secolului XVI reflectă creaţia de mare anvergură a mişcărilor artistice şi intelectuale renascentiste şi semnifi că plenitudinea unei aserţiuni cultural-artistice dob&acirc;ndite de-a lungul mai multor secole.</p></description>
<description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>This present article proposes a journey into the historical evolution of the two art forms that stood at the foundation of the lyrical performance: music and theatre, shaping their trajectory in different times and cultures. Music and theater have been coexisting in a relationship of interference since before the assertion of self-specifi c awareness, they have performed and complemented each other in syncretic manifestations. The birth of the opera as a musical-theatrical genre at the end of the 16th century reflects the large-scale creation of the Renaissance artistic and intellectual movements and signifies the fullness of a cultural-artistic assertion acquired over the course of many centuries.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>