Rolul autocunoaşterii în educaţia pentru carieră a studenţilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
490 70
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-23 17:11
SM ISO690:2012
CALUGHER, Viorica. Rolul autocunoaşterii în educaţia pentru carieră a studenţilor. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 26-27 octombrie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2017, Ediția a 2-a, p. 21. ISBN 978-9975-56-935-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 2-a, 2017
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 26-27 octombrie 2017

Rolul autocunoaşterii în educaţia pentru carieră a studenţilor


Pag. 21-21

Calugher Viorica
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 martie 2022


Rezumat

Unul dintre obiectivele sistemului educaţional din societatea contemporană este gestionarea eficientă a potenţialului uman prin ghidarea în carieră şi formarea profesională conform cerinţelor pieţei muncii. În acest context, educaţia pentru carieră îi ajută pe tineri să-şi dezvolte cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru a face alegeri de succes şi pentru a administra tranziţia de la perioada de studiu la un loc de muncă. Scopul cercetării constă în identificarea instrumentelor de dezvoltare a autocunoaşterii, ca element esenţial al educaţiei pentru carieră. Autocunoaşterea este importantă în momentul în care studenții doresc să înţeleagă tipul de activităţi şi de carieră, care le va oferi nivelul de satisfacţie pe care şi-l doresc. Activităţile trebuie să ia în considerare calităţile personale ale studenților, aspectele care îi interesează, precum şi lucrurile la care se pricep, atât în cadrul universității, cât şi în activităţile din timpul lor liber. În cadrul cercetării au fost utilizate metodele: studiul și analiza literaturii de specialitate, chestionarul de interese profesionale Holland, metoda statistico-matematică. Procesul de consiliere și ghidare în carieră a studenților se poate îmbunătăți prin evaluarea intereselor și a preferințelor acestora pentru anumite domenii de cunoștințe sau de activitate. Rezultatele înregistrate în urma aplicării chestionarului Holland facilitează ghidarea studenților în luarea unor decizii legate de carieră şi permit corelarea opţiunilor cu interesele şi abilităţile fiecărei persoane. Acestea reprezintă factori motivaţionali esenţiali în alegerea carierei, de aceea este foarte importantă investigarea lor în trasarea planului individual de carieră. Astfel, se poate constata că există un grad înalt de concordanţă între tipurile de personalitate şi tipurile de ocupaţie care influenţează cursul carierei; studenţii îşi aleg, de obicei, ocupaţii în acele domenii, în care pot face dovada abilităţilor şi a capacităţilor de care dispun; membrii acelorași domenii de activitate au personalităţi asemănătoare, chiar identice şi pot răspunde similar la multe situaţii sau la diferite probleme; satisfacţia vocaţională, stabilitatea şi realizarea în profesie depind de corelaţia dintre propria personalitate şi caracteristicile mediului în care lucrează - elementele comportamentale specifice unui individ sunt rezultatul modului particular de interacţiune între trăsăturile de personalitate şi caracteristicile mediului în care trăiesc şi îşi desfăşoară activitatea. Aplicarea diverselor tehnici de dezvoltare a autocunoaşterii contribuie la reuşita în cariera profesională prin îmbunătățirea acelor calităţi, care au o mai mare importanţă în activitatea pe care tânărul dorește s-o desfăşoare. În contextul schimbărilor de pe piaţa muncii, luarea unor decizii realiste devine extrem de importantă şi universitatea trebuie să se asigure că studenții sunt pregătiţi eficient să-şi planifice în mod optim cariera profesională viitoare; cadrele didactice au un rol important în procesul consilierii și pot sprijini tinerii să ia decizii profesionale realiste şi să poată implementa planurile de acţiune privind cariera.

Cuvinte-cheie
educaţie pentru carieră, autocunoaştere, chestionar Holland, vocaţie