Revitalizarea standardelor de calitate - proces de bază a economicității energiei psihice și fizice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
306 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-11 12:17
SM ISO690:2012
GRIMALSCHI, Teodor. Revitalizarea standardelor de calitate - proces de bază a economicității energiei psihice și fizice. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 58-61. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Revitalizarea standardelor de calitate - proces de bază a economicității energiei psihice și fizice

Revitalization of the basic quality standards of the psychic and physical energy economy


Pag. 58-61

Grimalschi Teodor
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitate. Standardele de calitate reprezintă descrierea cerințelor de nivel optimal, ce orientează startegia activității educative în scopul sprijinirii și stimulării învățării active, dezvoltării armonioase și depline a elevului. Standardele au la bază tendința permanentă de economicitate a activității psihice și fizice, fapt ce se exprimă ca mecanism al activității nervoase superioare prin stereotipul dinamic (deprinderile), inclusiv unele reacții de orientare în comportament și gândire în spațiul de viață (Dicționar de psihologie, 1997).
Scopul cercetării constă în revitalizarea standardelor de eficiență a învățării, revigorarea calității sistemului de educație, monitorizarea produselor academice și sociale ale elevilor.
Metodele de cercetare. analiza teoretică și generalizarea științifico-practică a standardizării calitative; testarea indicatorilor de performanță; studiul de caz; observația pedagogică; nota de experți.
Rezulatatele cercetării. Au fost elaborate, implementate și fundamentate științific opt domenii de standarde de eficiență/calitate a învățării disciplinei ”Educația fizică” (2012) pentru instituțiile de învățământ general. A fost analizată situația de realizare a standardelor de calitate în comparație cu factorii educaționali ai didacticii educației fizice: biologici, psihologici, pedagogici, culturali și sociali.
Analiza modului de implementare a standardelor de calitate din anii 2012 - 2019 de învățământ a demostrat că, în timpul evaluării indicatorilor de performanță obținuți, elevii au avut diverse recții psihice. În scoarța cerebrală a subiectului apare un focar dominant cu influență inhibativă asupra altor părți ale acesteia, ca rezultat, are loc instabilitatea capacităților, micșorarea activităților comportamentale, concomitent - regresare în evaluarea normelor de învățământ. În acest caz, apar emoții și sentimente pasive (astenice): disperare, întristare, dezinteresare, nesiguranță. Motivul constă în deficiențele în pregătirea fizică la unele calități cu un anumit grad de dificultate (de forță, de viteză, rezistență, suplețe sau coordonare).
S-au observat deficiențe de ordin comportamental, atitudine negativă față de educația fizică din partea elevilor care nu au conșientizat avantajele și valoarea educației fizice pentru sănătate, dat fiind faptul că standardele de calitate au menirea de a crea condiții egale subiecților pentru împlinirea și dezvoltarea personală.
Concluzii. 1. Standardele de calitate au la bază cerințe de ordin econom, în vederea încadrării în consumul planificat de resurse a energiei fizice si psihice, iar generalitatea se datorează capacităților psihomotrice și psihofuncționale ale elevilor. 2. S-a observat că, în timpul evaluării normelor de învățământ, este scoasă în evidență eficacitatea activității psihice cu afecțiuni stimulatoare (stenice) pentru elevi cu dificiențe de ordin comportamental negativ, lipsiți de forță și energie psihică pe diferite planuri, atât fizic, cât și mental, ale învățării motrice. 3. Creșterea indicatorilor de performanță va fi raportată la relația dintre două valori-eficacitate și economicitate a forțelor energetice și fizice ale subiecților.



Actuality. Quality standards are descriptions of the optimal level requirements that guide the educational activity in order to support and stimulate active learning, harmonious and full student development. Standards are based on the permanent tendency to psychic and physical activity, which is expressed as a mechanism of superior nerve activity through the dynamic stereotype (habits), including behavioral and lifestyle thinking (Dictionary of Psychology, 1997).
The purpose of the research. It consists in revitalizing learning efficiency standards, reinvigorating the quality of the education system, monitoring students' academic and social products.
Research Methods. the theoretical analysis and the scientific-practical generalization of qualitative standardization; testing performance indicators; case study; pedagogical observation; expert evaluation method.
Research results. There have been developed, implemented and substantiated eight fields of efficiency / quality standards for the learning of Physical Education (2012) for general education institutions. The situation of quality standards was compared with the educational factors of physical education didactics: biological, psychological, pedagogical, cultural and social.
The analysis of the reflection of the implementation of the quality standards in the years 2012 by the year 2018-2019 of study showed that during the evaluation of the performance obtained indicators, the pupils had different psychic effects. In the core of the subject's brain there is a dominant focus of inhibitory influence on other parts of the core, resulting in instability of abilities, decreasing behavioral activities, at the same time regressing in the evaluation of the norms of education. In this case, passive (asthenic) emotions and feelings occur: despair, sorrow, disinterest, insecurity.
The reason lies in deficiencies in physical training in some qualities with a certain degree of difficulty (force, speed, strength, flexibility, or coordination).
Behavioral deficiencies, negative attitudes towards physical education were noticed by students who did not realize the advantages and value of physical education for health, given that quality standards are meant to create equal conditions for subjects to fulfill and personal development .
Conclusions. 1. Quality standards are based on economicity requirements, in order to fit in the planned resource consumption of physical and mental energy, and the generality is due to the psychomotor and psycho-functional capacities of the pupils. 2. It has been noticed that during the assessment of the educational norms the efficacy of the psychic activity with stimulating (steric) diseases is emphasized for pupils with negative behavioral deficiencies, deprived of force and mental energy on different planes, both in the workplace and mentally, of motor learning. 3. The increase in performance indicators will be related to the relationship between two values-efficacy and the economy of the energetic and physical forces of the subjects.



Cuvinte-cheie
standarde de calitate, educație fizică, indicatori de performanţă, economicittea forțelor energetice și psihice,

quality standards, physical education, performance indicators, economicity of energy and mental forces