Interferenţe ale cămăşei tradiţionale ukraineane pentru femei cu cămaşa tradiţională din Basarabia
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
368 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-02 20:57
SM ISO690:2012
CAZAC-SCOBIOALA, Viorica, URSU, Elena, CÎRJA, Jana, ADASCALIȚA (CRIGAN), Lucia. Interferenţe ale cămăşei tradiţionale ukraineane pentru femei cu cămaşa tradiţională din Basarabia. In: Relațiile etnoculturale moldo-ucrainene în aspect sincronic şi diacronic, Ed. 6, 10 noiembrie 2021, Chisinau. Chişinău: Fox Trading SRL (Editura UNU), 2021, Ediția 6, p. 15. ISBN 978-9975-62-448-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Relațiile etnoculturale moldo-ucrainene în aspect sincronic şi diacronic
Ediția 6, 2021
Simpozionul "Relațiile etnoculturale moldo-ucrainene în aspect sincronic şi diacronic"
6, Chisinau, Moldova, 10 noiembrie 2021

Interferenţe ale cămăşei tradiţionale ukraineane pentru femei cu cămaşa tradiţională din Basarabia


Pag. 15-15

Cazac-Scobioala Viorica, Ursu Elena, Cîrja Jana, Adascalița (Crigan) Lucia
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 24 decembrie 2021


Rezumat

Cămaşa tradiţională reprezintă o piesă a costumului popular atât a costumului ucrainean cât şi cel românesc basareabean, ce acoperă partea superioară a corpului, cu spijin pe umeri. Analiza constituirii structurale, constructuve a cămaşelor a condus la constatarea existenţei mai multor interferenţe ale acestora. Regăsim o structură similară a camaşelor constituite din faţă, spate, mâinecă. Cel mai complex element din punct de vedere al semnificaţiilor atribuite datorită complexităţii structurale şi cromatice ornamentală este mâineca. Atestăm prezenţa aceloraşi elemente definitorii: altiţa, încreţ, râuri. Distincţia ornamentelor în camaşele ucrainene pentru femei este definită de axarea pe utilizarea frecventă a ornamentelor cu caracter geometrizat şi a celor cu caracter vegetal, dar şi cele avimorfe (mai rar). Din punct de vedere cromatic, contrastele complementare, expresive vii fac remarcabile cămaşele pentru femei de sărbătoare, în acelaşi timp şi soluţionarea acromatică frecvent întâlnită ca soluţie, având diverse semnificaţii ale utilizării lor. Pe lângă variaţia ornamentală, cromatică a cămaşelor există distincţii şi după caracteristicile dimensionale ale elementelor mâinecii. Cea mai perceptibilă în acest sens fiind lâţimea încreţului, mult mai mare decât în cămaşele basarabene tradiţionale. Deseori, „scrânciobelul” ce înconjoară altiţa în cămaşele ucrianene finalizează în linia răscroielii gătului, în cămaşele basarabene nu ajunge cu 7-10 cm până în răscroiala gâtului. Prezintă interes tehnologiile de prelucrare a răscroielii gâtului şi terminaţiile mâinecilor cămaşelor. Dacă în cămaşele tradiţionale barasabene de sărbătoare atestăm frecventa prelucrarea terminaţiilor gâtului şi mâinecilor cu brezărau, în cele ucrainene mai frecvent este remarcată prelucrarea cu bentiţă, guler ştei, manşete. Cu unele deosebiri perceptibile, camaşele de sărbătoare pentru femei atât ucrainene, cât şi cele basarabene sunt spectaculoase prin soluţiile ornamentale, denotând poveşti cu multiple semnificaţii despre purtător şi aspiraţiile lui.