Interesul naţional al Republici Moldova în contextul extinderii Uniunii Europene
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
319 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-03 08:11
SM ISO690:2012
SACA, Victor. Interesul naţional al Republici Moldova în contextul extinderii Uniunii Europene. In: Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european, 8 octombrie 2010, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2010, pp. 20-21. ISBN 978-9975-4103-8-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european 2010
Conferința "Securitatea naţională a Republicii Moldova în contextul geopolitic european"
Chişinău, Moldova, 8 octombrie 2010

Interesul naţional al Republici Moldova în contextul extinderii Uniunii Europene


Pag. 20-21

Saca Victor
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 29 noiembrie 2021


Rezumat

Actualmente, în ţările ex-socialiste, inclusiv Republica Moldova, una din cele mai relevante şi, totodată, mai controversate probleme este cea a interesului naţional. Atare interes poate fi perceput la justa valoare doar atunci cînd este abordat ca un tot, în întreaga sa complexitate, în diversele sale ipostaze: de necesitate conştientizată a naţiunii în auto-păstrare, în asigurarea securităţii sale; de nevoi vitale ale statului axate pe asigurarea suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale, prosperării economice şi realizării drepturilor şi libertăţilor omului; de instrument al politicii externe în vede¬ rea asigurării securităţii naţionale etc. În acest context, un interes naţional în devenire, cu multiple obstacole şi abateri în acumularea necesarului de existenţă şi manifestare, cum este cel al Republicii Moldova, necesită a fi examinat prin două prisme ale politicii - internă şi externă. Un factor influent, de o valoare aparte, care astăzi vizează în mod direct destinele interesului naţional al Republicii Moldova, ţine de extinderea Uniunii Europene. Impactul acesteia asupra statului nostru se regăseşte mai mult sau mai puţin în toate câm¬ purile interesului naţional: cel al democraţiei, al identităţii, informaţional, economic, social, cultural, juridic etc. Desigur, relaţiile de pînă acum între Republica Moldova şi UE, îndeosebi odată cu elaborarea şi implementarea Planului de Acţiuni, au contribuit substanţial la transformarea capacităţilor bazice, funcţionale, comunicaţionale şi de altă natură ale interesului naţional. Or, această transformare are în cazul nostru, ca de altfel şi a altor ţări cu opţiuni de euro-integrare, nu numai avantaje ci şi dezavantaje, riscuri, fapt confirmat de practica unor state din spaţiul est-european. Interesul naţional al Republicii Moldova, iată deja aproape două decenii, se con¬ fruntă cu multiple dificultăţi de ordin intern şi extern care au frînat evident afirmarea şi consolidarea lui, l-au făcut a fi instabil şi irezistent în faţa influenţelor străine, a fi cu deficienţe structurale, funcţionale, de rol etc. În primul rînd, ţara sa împotmolit într-o tranziţie paralizantă, cu ritmuri frînte în realizarea reformelor. În al doilea rînd, ţara continuă să fie dezintegrată teritorial ca urmare a tărăgănării procesului de soluţionare a conflictului transnistrean, îngheţării acestuia. În al treilea rînd, există deficienţe de relaţii parteneriale între purtătorii interesului naţional (între stat şi societatea civilă), de dialog şi, respectiv, de consens actualizat între guvernare şi opoziţie. În al patrulea rînd, politica externă a Republicii Moldova a fost pînă nu demult una cu vectori instabili de promovare, preponderent cu orientări conjuncturale. În al cincilea rînd, între politicile internă şi externă a statului nu există o legătură adecvată necesităţilor unui interes naţi¬ onal cu capacităţi funcţionale stabile, reproductive, de continuitate reală. Aceste şi alte dificultăţi în calea afirmării şi promovării interesului naţional al Republicii Moldova se află în felul lor într-un dezacord manifest cu imperativele actuale ale eurointegrării. În pofida acestui fapt procesul de extindere a UE şi de formare a Europei unite presupune încurajarea şi nu negarea interesului naţional al membrilor structurilor europene, a celor ce aspiră la eurointegrare. Faptul că UE, în urma extinderii sale, a devenit vecin imediat al Republicii Moldova are pentru noi o importanţă deosebită, fiindcă acest organism european are în permanenţă nevoie de vecini stabili cu interese naţionale stabile, valorificate în mod adecvat, care pe parcurs să facă faţă cerinţelor eurointegrării şi, bineînţeles, să ocupe locul lor sui-generis în Europa unită. Acest deziderat a fost confirmat nu odată de reprezentanţii UE în timpul vizitei lor în Republica Moldova, inclusiv de dl Ştefan Fule, Comisarul European pentru Extindere şi Vecinătate. Acesta din urmă a declarat de la tribuna Parlamentului moldovenesc că UE este gata să susţină şi mai mult eforturile Republicii Moldova de a se integra în UE, că ţările europene sunt gata să asiste logistic şi financiar Moldova pentru ca aceasta să meargă înainte. La rîndul lor, liderii Alianţei pentru Integrare Europeană sau arătat deschişi să sporească efortul comun pentru Moldova de a merge mai rapid pe calea progresului. Declaraţia lansată de ei „UE a ajuns în Moldova, în curînd şi Moldova va ajunge în UE" este semnificativă. Pentru a oferi sens real aceste-i declaraţii interesul naţional al Republicii Moldova trebuie în permanenţă alimentat cu substanţă europeană, supus europenizării, asigurat cu metodologii de dezvoltare şi promovare în condiţiile diver¬ sităţii europene.