Incluziunea educaţională şi socială a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale prin dezvoltarea parteneriatului: familie – echipa multidisciplinară – comunitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
525 33
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 17:19
SM ISO690:2012
HARAZ, Svetlana, SAVCIUC, Aliona, COCIURCA, Petru. Incluziunea educaţională şi socială a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale prin dezvoltarea parteneriatului: familie – echipa multidisciplinară – comunitate. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 171-172.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 6, 2015
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane"
6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015

Incluziunea educaţională şi socială a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale prin dezvoltarea parteneriatului: familie – echipa multidisciplinară – comunitate

Educational and social inclusion of people with special educational needs by developing partnership: family - multidis


Pag. 171-172

Haraz Svetlana1, Savciuc Aliona2, Cociurca Petru3
 
1 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova,
2 Asociatia pentru persoane cu dizabilitati de intelect Humanitas,
3 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 6 noiembrie 2021


Rezumat

Principala componentă a parteneriatului educaţional în favoarea incluziunii copilului cu CES este familia acestuia, primul grup social din care face parte. Copilul are în comun cu familia sa mult mai multe elemente vitale decât ar presupune relaţiile de rudenie în sine. Familia este cea care îi oferă copilului principalul instrument de relaţionare reglementată cu restul lumii materiale, umane, cheia devenirii lui ca personalitate irepetabilă, siguranţa şi protecţia în faţa riscurilor, pericolelor din afară, abc-ul integrării sociale, conştiinţa valorii sale intrinsece. De familie depinde în măsură determinantă capacitatea copilului de a extrapola cele învăţate în mediul său familial asupra colectivităţilor, în care va trebui să se integreze – grădiniţa, şcoala, grupul profesional, societatea în ansamblu. Voinţa părinţilor de a-şi sprijini copilul este necesară, dar nu şi suficientă pentru succesul incluziunii. Ei trebuie nu doar să vrea acest lucru, dar şi să-l poată realiza în mod calificat. De pregătirea familiei pentru acest pas sunt responsabili specialiştii din echipa multidisciplinară, angajaţii centrelor de resurse şcolare şi comunitare, în baza cărora se organizează work-shopuri, dezbateri, “mese rotunde”, schimb de experienţă, alte activităţi adresate părinţilor unor copii cu CES. Fundamentul pe care se construieşte „edificiul” parteneriatului familie-instituţie educaţională incluzivă este unitatea – de valori, de scopuri, de finalităţi. Iar „aliajul” care cimentează acest parteneriat este format din gândire pozitivă, dragoste necondiţionată faţă de copil, toleranţă, înţelegere clară a rolurilor rezervate în procesul incluziunii, încredere reciprocă, comunicare deschisă şi, abia în ultimul rând, din suportul material acordat de familie procesului instructiv-educativ, acesta nefiind obligatoriu pentru bunul mers al activităţilor parteneriale.

The main component of inclusive educational partnership for children with special education needs is family, the first social group to which it belongs. The child has in common with his family much more vital than would assume kinship itself. The family is the primary tool that gives child relationship with the world regulated material, human, key to his personality becoming unrepeatable, safety and protection of the risks, dangers from outside, the ABC social integration, awareness of its intrinsic value. The family depends on the extent determined the child's ability to extrapolate learned in his family environment on the communities in which you have to integrate - kindergarten, school, professional group, society as a whole. Parents’ will to support the child is necessary but not sufficient condition for successful inclusion. They must not only want it, but to be realized qualified. In preparing the family for this step are responsible specialists of the multidisciplinary team staff resource centers in school and community, based on which organizes workshops, discussions, “round tables”, exchange experiences activities for parents of children with special education needs. The bases on which is built “building” partnership family - inclusive educational institution is unity of the values, goals, final. And “alloy” which cemented this partnership consists of positive thinking, unconditional love for the child, tolerance, clear understanding of the roles reserved in the process of inclusion, mutual trust, open communication and hardly least, the support was family educational process as it is not mandatory for the good of partnership activities.

Cuvinte-cheie
parteneriat educaţional, incluziune, cerințe educaționale speciale, familia, integrare socială, echipă multidisciplinară, parteneriat educațional, comunicare deschisă, proces instructiv-educativ,

educational partnership, inclusion, special educational needs, family, social integration, a multidisciplinary team, educational partnership, open communication, educational process