Aria Dervişilor din Pera — o posibilă relaţie a muzicii orientale a lui Cantemir cu creaţia lui Mozart
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
712 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-04 18:47
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Aria Dervişilor din Pera — o posibilă relaţie a muzicii orientale a lui Cantemir cu creaţia lui Mozart. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, p. 47. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Aria Dervişilor din Pera — o posibilă relaţie a muzicii orientale a lui Cantemir cu creaţia lui Mozart

Dervish Aria from Pera — a possible relationship of the oriental music by Cantemir and Mozart creation


Pag. 47-47

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 22 august 2021


Rezumat

În literatura de specialitate, relația lui W. A. Mozart cu muzica orientala a fost discutată nu o singură dată, relație observată în diferite forme în lucrările compozitorului. Cercetători români și străini au încercat să stabilească legătura dintre opera Răpirea din Serai și Aria Dervişilor din Pera. Această din urmă creaţie este atribuită lui D. Cantemir, având o rezonanţă puternică nu doar în literatura artistică sau istorică a timpului, ci şi în muzica europeană cultă a secolelor XVIII-XIX. În acelaşi timp, ea a generat o dihotomie ideatică în rândul muzicologilor privind paternitatea şi autenticitatea lucrării. Aria Dervişilor din Pera este considerată de mai mulţi cercetători ca fiind sursa primară de inspirație pentru celebrul Cor al ienicerilor (Chor der Janitscharen, nr. 5) din actele întâi (scena a şasea) şi al treilea al operei Răpirea din Serai de Mozart, în care exotismul culturii orientale este transpus şi realizat pe baza unui fascinant şi captivant subiect. Autorul încearcă să caute un răspuns plauzibil la întrebarea: care au fost factorii cauzali ce au stimulat fantezia creatoare a lui Mozart în inspiraţia sa pentru filonul muzical răsăritean, mai cu seamă cel turcesc. Dacă autenticitatea melosului oriental care, realmente, în forma ei frustă lipseşte în muzica operei mozartiene, induce o anumită circumspecţie, atunci originea extraeuropeană şi caracterul exotic în scenele spectacolului (linii melodice, inflexiuni modulatorii, figuri melodice, obstinaţii ritmice etc.) şi efectele lor muzical-estetice sunt, practic, acceptate, fără echivoc, de către muzicologi (H. Abert, A. Einstein, W. Preibisch). Alţi cercetători (G. Breazul, G. De Saint-Fois, A. Oulibicheff) merg mult mai departe, admiţând chiar şi anumite influenţe ale cântecului rusesc. Documentele istorice studiate admit posibilitatea ca Mozart să fi cunoscut muzica turcească autentică, compusă de Cantemir, mai ales că au fost găsite formule melodice similare în cele două lucrări menţionate, neîntâlnite mai înainte în creaţia componistică. Elementul de construcţie muzicală (figura melodică construită dintr-un tetracord descendent rapid, ornamentat cu échappée-ul superior, transformat pe parcurs într-o notă principală) cu care operează Mozart în Corul ienicerilor şi Gluck în uvertura la Peregrinii de la Mecca este semnalată (într-o formă asemănătoare) cu mult timp înainte în Aria Dervişilor din Pera şi în piesa de divertisment, peşrev în modul Acem tarab la Dimitrie Cantemir. Bazându-se pe reevaluarea studiilor elaborate anterior, dar și pe materiale noi, autorul aduce argumente suplimentare întru clarificarea relaţiei dintre activitatea muzicală a prințului Moldovei și cea a maestrului de la Salzburg.

Cuvinte-cheie
Mozart, Cantemir, Răpirea din Serai, Aria Dervişilor din Pera, muzică orientală,

Mozart, Cantemir, The Abduction from the Seraglio, Dervish Aria from Pera, Oriental music