Articolul precedent |
Articolul urmator |
548 42 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-07 00:16 |
SM ISO690:2012 TELEUCĂ, Marcel, SALI, Larisa. Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2021, 1-3 iulie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, pp. 128-129. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2021 | ||||||
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education" 2021, Chişinău, Moldova, 1-3 iulie 2021 | ||||||
|
||||||
Pag. 128-129 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Matematica furnizeaz˘a ¸stiint¸elor naturii modele de rat¸ionamente coerente ¸si clare. Tratarea riguros matematic˘a a teoriilor din diverse domenii este indu-bitabil necesar˘a. Problema dezvolt˘arii capacit˘at¸ii de a emite judec˘at¸i de valoare pentru rezolvarea problemelor inventiv ¸si euristic, de a face conexiuni cognitive la nivelul disciplinei, a ariei curriculare ¸si inter-arii este una actual˘a ˆın abor-darea STEM/STEAM. Ea reflect˘a specificul activit˘atii intelectuale matematice la nivel de performant¸e superioare, prin focalizarea atent¸iei spre problemele de tip euristic-creative ¸si aplicative, ˆın scopul form˘arii unei imagini de ansam-blu asupra ¸stiint¸ei ca sistem ˆın permanent˘a evolut¸ie ¸si interact¸iune cu mediul ˆınconjur˘ator. Combinatorica este un compartiment al matematicii care vizeaz˘a problemele de numu˘arare atˆat ca mijloc, cˆat ¸si ca scop al studierii propriet˘at¸ilor unor struc-turi. Ea are aplicat¸ii ˆın contexte largi, traverseaz˘a o multitudine de capitole ¸si se aplic˘a ˆın diverse domenii, precum logica, informatica, fizica, biologia, chimia etc. Tipurile de probleme de combinatoric˘a sunt variate, enunt¸urile referindu-se la stabilirea prin enumerare (num˘arare): a unor structuri specifice, ordon˘ari, configurat¸ii; existent¸a diferitor tipuri de structuri cu propriet˘at¸i predefinite; construct¸ia unor structuri specifice ¸si identificarea versiunii optime a acestora. Rezolvarea problemelor de combinatoric˘a se bazeaz˘a pe cˆateva strategii in-terconectate cu domeniul algoritmilor. Cea mai general˘a strategie ˆımprumutat˘a din domeniul algoritmilor este considerat˘a ”ˆımparte ¸si cucere¸ste”, care const˘a ˆın divizarea unei probleme ˆıntr-o serie de probleme mai mici, solut.ionarea acestor port.iuni ¸si combinarea ulterioar˘a a rezultatelor obt¸inute ˆıntr-o solut¸ie pentru ”ˆıntreaga problem˘a” [1, p. 111]. Strategia reune¸ste: regula sumei, regula pro-dusului, regula sumei-produs, cernerea (ciuruirea), construirea grafului, recur-sivitatea, num˘ararea prin biject¸ii, num˘ararea ˆın dou˘a moduri ¸s.a. |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-134387</cfResPublId> <cfResPublDate>2021</cfResPublDate> <cfStartPage>128</cfStartPage> <cfISBN></cfISBN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/134387</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie</cfTitle> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Matematica furnizeaz˘a ¸stiint¸elor naturii modele de rat¸ionamente coerente ¸si clare. Tratarea riguros matematic˘a a teoriilor din diverse domenii este indu-bitabil necesar˘a. Problema dezvolt˘arii capacit˘at¸ii de a emite judec˘at¸i de valoare pentru rezolvarea problemelor inventiv ¸si euristic, de a face conexiuni cognitive la nivelul disciplinei, a ariei curriculare ¸si inter-arii este una actual˘a ˆın abor-darea STEM/STEAM. Ea reflect˘a specificul activit˘atii intelectuale matematice la nivel de performant¸e superioare, prin focalizarea atent¸iei spre problemele de tip euristic-creative ¸si aplicative, ˆın scopul form˘arii unei imagini de ansam-blu asupra ¸stiint¸ei ca sistem ˆın permanent˘a evolut¸ie ¸si interact¸iune cu mediul ˆınconjur˘ator. Combinatorica este un compartiment al matematicii care vizeaz˘a problemele de numu˘arare atˆat ca mijloc, cˆat ¸si ca scop al studierii propriet˘at¸ilor unor struc-turi. Ea are aplicat¸ii ˆın contexte largi, traverseaz˘a o multitudine de capitole ¸si se aplic˘a ˆın diverse domenii, precum logica, informatica, fizica, biologia, chimia etc. Tipurile de probleme de combinatoric˘a sunt variate, enunt¸urile referindu-se la stabilirea prin enumerare (num˘arare): a unor structuri specifice, ordon˘ari, configurat¸ii; existent¸a diferitor tipuri de structuri cu propriet˘at¸i predefinite; construct¸ia unor structuri specifice ¸si identificarea versiunii optime a acestora. Rezolvarea problemelor de combinatoric˘a se bazeaz˘a pe cˆateva strategii in-terconectate cu domeniul algoritmilor. Cea mai general˘a strategie ˆımprumutat˘a din domeniul algoritmilor este considerat˘a ”ˆımparte ¸si cucere¸ste”, care const˘a ˆın divizarea unei probleme ˆıntr-o serie de probleme mai mici, solut.ionarea acestor port.iuni ¸si combinarea ulterioar˘a a rezultatelor obt¸inute ˆıntr-o solut¸ie pentru ”ˆıntreaga problem˘a” [1, p. 111]. Strategia reune¸ste: regula sumei, regula pro-dusului, regula sumei-produs, cernerea (ciuruirea), construirea grafului, recur-sivitatea, num˘ararea prin biject¸ii, num˘ararea ˆın dou˘a moduri ¸s.a.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-18734</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-19863</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-18734</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-18734-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Телеукэ</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Марчел</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-19863</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-19863-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Сали</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Лариса</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>