Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
548 42
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 00:16
SM ISO690:2012
TELEUCĂ, Marcel, SALI, Larisa. Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2021, 1-3 iulie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, pp. 128-129.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2021
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2021, Chişinău, Moldova, 1-3 iulie 2021

Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie


Pag. 128-129

Teleucă Marcel, Sali Larisa
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 2 iulie 2021


Rezumat

Matematica furnizeaz˘a ¸stiint¸elor naturii modele de rat¸ionamente coerente ¸si clare. Tratarea riguros matematic˘a a teoriilor din diverse domenii este indu-bitabil necesar˘a. Problema dezvolt˘arii capacit˘at¸ii de a emite judec˘at¸i de valoare pentru rezolvarea problemelor inventiv ¸si euristic, de a face conexiuni cognitive la nivelul disciplinei, a ariei curriculare ¸si inter-arii este una actual˘a ˆın abor-darea STEM/STEAM. Ea reflect˘a specificul activit˘atii intelectuale matematice la nivel de performant¸e superioare, prin focalizarea atent¸iei spre problemele de tip euristic-creative ¸si aplicative, ˆın scopul form˘arii unei imagini de ansam-blu asupra ¸stiint¸ei ca sistem ˆın permanent˘a evolut¸ie ¸si interact¸iune cu mediul ˆınconjur˘ator. Combinatorica este un compartiment al matematicii care vizeaz˘a problemele de numu˘arare atˆat ca mijloc, cˆat ¸si ca scop al studierii propriet˘at¸ilor unor struc-turi. Ea are aplicat¸ii ˆın contexte largi, traverseaz˘a o multitudine de capitole ¸si se aplic˘a ˆın diverse domenii, precum logica, informatica, fizica, biologia, chimia etc. Tipurile de probleme de combinatoric˘a sunt variate, enunt¸urile referindu-se la stabilirea prin enumerare (num˘arare): a unor structuri specifice, ordon˘ari, configurat¸ii; existent¸a diferitor tipuri de structuri cu propriet˘at¸i predefinite; construct¸ia unor structuri specifice ¸si identificarea versiunii optime a acestora. Rezolvarea problemelor de combinatoric˘a se bazeaz˘a pe cˆateva strategii in-terconectate cu domeniul algoritmilor. Cea mai general˘a strategie ˆımprumutat˘a din domeniul algoritmilor este considerat˘a ”ˆımparte ¸si cucere¸ste”, care const˘a ˆın divizarea unei probleme ˆıntr-o serie de probleme mai mici, solut.ionarea acestor port.iuni ¸si combinarea ulterioar˘a a rezultatelor obt¸inute ˆıntr-o solut¸ie pentru ”ˆıntreaga problem˘a” [1, p. 111]. Strategia reune¸ste: regula sumei, regula pro-dusului, regula sumei-produs, cernerea (ciuruirea), construirea grafului, recur-sivitatea, num˘ararea prin biject¸ii, num˘ararea ˆın dou˘a moduri ¸s.a.

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-134387</cfResPublId>
<cfResPublDate>2021</cfResPublDate>
<cfStartPage>128</cfStartPage>
<cfISBN></cfISBN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/134387</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Aplicatii ale elementelor de combinatorica in contextul abordarii STEAM in educatie</cfTitle>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Matematica furnizeaz˘a &cedil;stiint&cedil;elor naturii modele de rat&cedil;ionamente coerente &cedil;si clare. Tratarea riguros matematic˘a a teoriilor din diverse domenii este indu-bitabil necesar˘a. Problema dezvolt˘arii capacit˘at&cedil;ii de a emite judec˘at&cedil;i de valoare pentru rezolvarea problemelor inventiv &cedil;si euristic, de a face conexiuni cognitive la nivelul disciplinei, a ariei curriculare &cedil;si inter-arii este una actual˘a &circ;ın abor-darea STEM/STEAM. Ea reflect˘a specificul activit˘atii intelectuale matematice la nivel de performant&cedil;e superioare, prin focalizarea atent&cedil;iei spre problemele de tip euristic-creative &cedil;si aplicative, &circ;ın scopul form˘arii unei imagini de ansam-blu asupra &cedil;stiint&cedil;ei ca sistem &circ;ın permanent˘a evolut&cedil;ie &cedil;si interact&cedil;iune cu mediul &circ;ınconjur˘ator. Combinatorica este un compartiment al matematicii care vizeaz˘a problemele de numu˘arare at&circ;at ca mijloc, c&circ;at &cedil;si ca scop al studierii propriet˘at&cedil;ilor unor struc-turi. Ea are aplicat&cedil;ii &circ;ın contexte largi, traverseaz˘a o multitudine de capitole &cedil;si se aplic˘a &circ;ın diverse domenii, precum logica, informatica, fizica, biologia, chimia etc. Tipurile de probleme de combinatoric˘a sunt variate, enunt&cedil;urile referindu-se la stabilirea prin enumerare (num˘arare): a unor structuri specifice, ordon˘ari, configurat&cedil;ii; existent&cedil;a diferitor tipuri de structuri cu propriet˘at&cedil;i predefinite; construct&cedil;ia unor structuri specifice &cedil;si identificarea versiunii optime a acestora. Rezolvarea problemelor de combinatoric˘a se bazeaz˘a pe c&circ;ateva strategii in-terconectate cu domeniul algoritmilor. Cea mai general˘a strategie &circ;ımprumutat˘a din domeniul algoritmilor este considerat˘a &rdquo;&circ;ımparte &cedil;si cucere&cedil;ste&rdquo;, care const˘a &circ;ın divizarea unei probleme &circ;ıntr-o serie de probleme mai mici, solut.ionarea acestor port.iuni &cedil;si combinarea ulterioar˘a a rezultatelor obt&cedil;inute &circ;ıntr-o solut&cedil;ie pentru &rdquo;&circ;ıntreaga problem˘a&rdquo; [1, p. 111]. Strategia reune&cedil;ste: regula sumei, regula pro-dusului, regula sumei-produs, cernerea (ciuruirea), construirea grafului, recur-sivitatea, num˘ararea prin biject&cedil;ii, num˘ararea &circ;ın dou˘a moduri &cedil;s.a.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-18734</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-19863</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-18734</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-18734-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Телеукэ</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Марчел</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-19863</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-19863-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2021T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Сали</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Лариса</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>