Unele aspecte privind presiunea fiscală şi calcularea TVA în sistemul cooperaţiei de consum
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
483 52
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-19 15:37
SM ISO690:2012
BACIU, Radu. Unele aspecte privind presiunea fiscală şi calcularea TVA în sistemul cooperaţiei de consum. In: Interuniversitaria, 29 octombrie 2012, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2012, Ediția 07, Vol.2, pp. 227-232. ISBN 978-9975-50-061-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Interuniversitaria
Ediția 07, Vol.2, 2012
Colocviul "Interuniversitaria"
Bălți, Moldova, 29 octombrie 2012

Unele aspecte privind presiunea fiscală şi calcularea TVA în sistemul cooperaţiei de consum


Pag. 227-232

Baciu Radu
 
Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 18 iunie 2021


Rezumat

Presiunea fiscală exprimă intensitatea cu care sunt prelevate venituri de la persoane fizice sau juridice prin intermediul impozitării. Un alt termen, care poate fi utilizat pentru a exprima presiunea fiscală este gradul de fiscalitate. Presiunea fiscală poate fi interpretată: 1. Din perspectiva plătitorului de impozite Presiunea fiscală exprimă gradul de supunere a contribuabilului la suportarea sarcinii fiscale stabilite prin lege. Mărimea presiunii fiscale, în acest caz, arată ce parte procentuală din venitul, care constituie materia impozabilă, va fi sustrasă pentru nevoile generale ale societăţii. Creşterea coeficientului presiunii fiscale indică o creştere a prelevărilor relative la bugetul statului şi, respectiv, o reducere relativă a venitului rămas la dispoziţia contribuabilului. 2. Din perspectiva statului, încasator de impozite Mărimea presiunii fiscale indică ce parte din venitul naţional creat de către agenţii economici (persoane fizice şi juridice) turnează să se constituie ca venituri bugetare pe calea impozitării. Pentru stat, creşterea presiunii fiscale semnifică o îmbunătăţire a mecanismului de finanţare a cheltuielilor publice, în timp ce o scădere a presiunii fiscale influenţează nivelul deficitului bugetar. Taxa pe valoarea adăugată (prescurtat TVA, VAT în engleză) este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. TVA este un impozit încasat în cascadă de fiecare agent economic care participă la ciclul economic al realizării unui produs sau prestării unui serviciu care intră în sfera de impozitare. După exercitarea dreptului de deducere, agenţii economici impozabili care au participat la ciclul economic virează soldul TVA la bugetul de stat. Conform pre-vederilor teoretice şi practice, TVA trebuie calculat cu 20%, 8% sau 6% din suma adevăratei valori adăugate: în comerţ şi alimentaţia publică din sumele adaosului comercial din vânzări. La întreprin-derile de producţie valoarea adăugată este suma de diferenţă dintre valoarea vânzării produselor şi valoarea costului acestora. Concluzii: sunt necesare modificări urgente în mecanismul calculării valorii adăugate şi totoda-tă, metode de determinare a TVA în diferite ramuri ale economiei naţionale. Iar în cazul carenţelor din sistemul fiscal, lupta împotriva evaziunii fiscale ar trebui privită în contextul combaterii spălării banilor, ca şi a eforturilor de combatere a terorismului internaţional.

Tax burden expresses the intensity with which revenues are collected from indivi-duals or businesses through taxation. Another term that can be used to express the tax burden is the level of taxation. Tax burden can be interpreted: 1. From the perspective of tax payer. The degree of obedience tax burden of the taxpayer to bear the tax burden established by law. The size of the tax burden in this case shows that the percentage of income that is taxable field will be removed for the general needs of society. Increasing the tax burden ratio indicates a relative increase in levies to the state, respectively, a relative reduction of income left to the taxpayer. 1) From the perspective of the state tax collector. The size of the tax burden indicates that part of the national income created by economic agents (individuals and legal entities) are to be constituted as budget revenue via taxation. For state tax burden increase means an improvement of the mechanism of financing public spending, while a decrease in tax burden affect the budget deficit. Value added tax (VAT for short, VAT in English) is an indirect tax borne by the final consumer good/service. VAT is a tax charged on the cascade of each undertaking participating in the economic cycle to achieve a product or provide a service covered by taxation. After the right of deduction, taxable businesses that participated in the economic cycle turns VAT balance the state budget. According to the theory and practice, VAT is calculated by 20%, 8% or 6% of the true value added: the catering trade and the profit margin on sales amounts. At the manufacturing value added is the sum of the difference between the sale of products and their cost value. Conclusions: Urgent changes are required in the mechanism of calculating the value added and also methods for determining theVAT in various branches of national economy. And in the case of gaps in the tax system, the fight against tax evasion should be viewed in the context of combating money laundering, as well as efforts to combat international terrorism.

Cuvinte-cheie
presiune fiscală (fiscal pressure), sistem fiscal (fiscal system), evaziune fiscală (tax Evasion), Bugetul Public Naţional (Public National Budget), venituri bugetare (budgetary revenues), venituri fiscale (revenues from taxes), reformă fiscală (tax reform), taxa pe valoarea adăugată (value added tax), Sistemul Cooperaţiei de Consum (The System of Consumption Cooperatives)