Articolul precedent |
Articolul urmator |
483 52 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-19 15:37 |
SM ISO690:2012 BACIU, Radu. Unele aspecte privind presiunea fiscală şi calcularea TVA în sistemul cooperaţiei de consum. In: Interuniversitaria, 29 octombrie 2012, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2012, Ediția 07, Vol.2, pp. 227-232. ISBN 978-9975-50-061-6. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Interuniversitaria Ediția 07, Vol.2, 2012 |
||||||
Colocviul "Interuniversitaria" Bălți, Moldova, 29 octombrie 2012 | ||||||
|
||||||
Pag. 227-232 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Presiunea fiscală exprimă intensitatea cu care sunt prelevate venituri de la persoane fizice sau juridice prin intermediul impozitării. Un alt termen, care poate fi utilizat pentru a exprima presiunea fiscală este gradul de fiscalitate. Presiunea fiscală poate fi interpretată: 1. Din perspectiva plătitorului de impozite Presiunea fiscală exprimă gradul de supunere a contribuabilului la suportarea sarcinii fiscale stabilite prin lege. Mărimea presiunii fiscale, în acest caz, arată ce parte procentuală din venitul, care constituie materia impozabilă, va fi sustrasă pentru nevoile generale ale societăţii. Creşterea coeficientului presiunii fiscale indică o creştere a prelevărilor relative la bugetul statului şi, respectiv, o reducere relativă a venitului rămas la dispoziţia contribuabilului. 2. Din perspectiva statului, încasator de impozite Mărimea presiunii fiscale indică ce parte din venitul naţional creat de către agenţii economici (persoane fizice şi juridice) turnează să se constituie ca venituri bugetare pe calea impozitării. Pentru stat, creşterea presiunii fiscale semnifică o îmbunătăţire a mecanismului de finanţare a cheltuielilor publice, în timp ce o scădere a presiunii fiscale influenţează nivelul deficitului bugetar. Taxa pe valoarea adăugată (prescurtat TVA, VAT în engleză) este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. TVA este un impozit încasat în cascadă de fiecare agent economic care participă la ciclul economic al realizării unui produs sau prestării unui serviciu care intră în sfera de impozitare. După exercitarea dreptului de deducere, agenţii economici impozabili care au participat la ciclul economic virează soldul TVA la bugetul de stat. Conform pre-vederilor teoretice şi practice, TVA trebuie calculat cu 20%, 8% sau 6% din suma adevăratei valori adăugate: în comerţ şi alimentaţia publică din sumele adaosului comercial din vânzări. La întreprin-derile de producţie valoarea adăugată este suma de diferenţă dintre valoarea vânzării produselor şi valoarea costului acestora. Concluzii: sunt necesare modificări urgente în mecanismul calculării valorii adăugate şi totoda-tă, metode de determinare a TVA în diferite ramuri ale economiei naţionale. Iar în cazul carenţelor din sistemul fiscal, lupta împotriva evaziunii fiscale ar trebui privită în contextul combaterii spălării banilor, ca şi a eforturilor de combatere a terorismului internaţional. |
||||||
Cuvinte-cheie presiune fiscală (fiscal pressure), sistem fiscal (fiscal system), evaziune fiscală (tax Evasion), Bugetul Public Naţional (Public National Budget), venituri bugetare (budgetary revenues), venituri fiscale (revenues from taxes), reformă fiscală (tax reform), taxa pe valoarea adăugată (value added tax), Sistemul Cooperaţiei de Consum (The System of Consumption Cooperatives) |
||||||
|