Studierea Iordanului în satele Nistrene
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
293 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-14 20:00
SM ISO690:2012
VASILACHE, Raisa. Studierea Iordanului în satele Nistrene. In: International Conference of Young Researchers , 5-6 noiembrie 2009, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2009, Ediția 7, p. 147. ISBN 978-9975-70-901-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 7, 2009
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 5-6 noiembrie 2009

Studierea Iordanului în satele Nistrene


Pag. 147-147

Vasilache Raisa
 
Biblioteca Științifică (Institut) „Andrei Lupan”
 
 
Disponibil în IBN: 4 iunie 2021


Rezumat

În ziua de Bobotează 6/19 Ianuarie se sfinţesc apele, se face agheasma mare. Sfinţirea apei la Bobotează se numeşte Iordan în amintirea Botezului lui Isus Hristos în apa râului Iordan. După Liturghia matinală din biserică, preotul împreună cu creştinii pornesc spre locul serbării Iordanului. S. Fl. Marian menţiona la finele sec. XIX în lucrarea sa Sărbătorile la români (1908) că Iordanul se efectua la râu cu secole în urmă, fapt consemnat şi în anul 1762 în condicile logofătului Gheorgachi. Iordanul la râu este tipic pentru satele nistrene. În fruntea procesiunii mergeau tinerii care duceau steagurile bisericeşti, apoi preotul cu cântăreţii, urmaţi de toţi enoriaşii. Icoanele erau duse de fete mari. Pe drum se interpretau cântece de slăvire a Domnului. În gheaţa râului, din timp, era tăiat un produf. Alături se înălţa o cruce de gheaţă. Se aşeza masa cu cele necesare pe ea şi două sfeşnice cu lumânări aprinse. Ajungând acolo, lumea se aranja în semicerc în jurul produfului şi crucii de gheaţă. Preotul, cântând Iordanul, sfinţea apa din râu, crucea de gheaţă şi căldările pline cu apă de lângă ea, în acest moment se dă drumul câtorva porumbei să zboare, simbolul şi amintirea Duhului Sfânt care s-a arătat, în chip de porumbel, în timpul Botezului lui Isus. La sfârşitul Iordanului preotul arunca crucea în apa râului şi unii bărbaţi se aruncau să o prindă, crezând că astfel vor deveni norocoşi şi sănătoşi, obicei întâlnit şi la alte popoare sud-esteuropene. Se trăgea din puşti, iar unii îşi introduceau puşca în apa sfinţită a râului pentru a avea noroc la vânătoare. În unele sate se trăgea din puşti cu hârtiuţe multicolore, pe care oamenii se străduiau să le prindă, se credea că ele sunt bune de afumat în caz de speriet. Când Nistrul era dezgheţat, Iordanul în satele nistrene se făcea la o fântână, după ceremonie preotul era invitat la masă „la cei cu fântâna”şi aşezat în capul mesei, pe care sunt colaci, jemne, bucate de frupt. După Iordan preotul se întoarce la biserică, să boteze copiii nou-născuţi. În ziua de Bobotează se aghesmuiau toate fântânile, se stropeau cu agheasmă casele cu tot ce era pe lângă ele şi mormintele. Creştinii se aşezau la masă pe la amiază, mai întâi se bea agheasmă şi se mânca o bucăţică de nafură, apoi se serveau bucatele pregătite de frupt. Uneori se petreceau întreceri de cai. După amiază se organiza horă în sat.

Cuvinte-cheie
Boboteaza, obicei, Iordanul

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-131856</cfResPublId>
<cfResPublDate>2009</cfResPublDate>
<cfVol>Ediția 7</cfVol>
<cfStartPage>147</cfStartPage>
<cfISBN>978-9975-70-901-9</cfISBN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/131856</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Studierea Iordanului &icirc;n satele Nistrene</cfTitle>
<cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Boboteaza; obicei; Iordanul</cfKeyw>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>&Icirc;n ziua de Bobotează 6/19 Ianuarie se sfinţesc apele, se face agheasma mare. Sfinţirea apei la Bobotează se numeşte Iordan &icirc;n amintirea Botezului lui Isus Hristos &icirc;n apa r&acirc;ului Iordan. După Liturghia matinală din biserică, preotul &icirc;mpreună cu creştinii pornesc spre locul serbării Iordanului. S. Fl. Marian menţiona la finele sec. XIX &icirc;n lucrarea sa Sărbătorile la rom&acirc;ni (1908) că Iordanul se efectua la r&acirc;u cu secole &icirc;n urmă, fapt consemnat şi &icirc;n anul 1762 &icirc;n condicile logofătului Gheorgachi. Iordanul la r&acirc;u este tipic pentru satele nistrene. &Icirc;n fruntea procesiunii mergeau tinerii care duceau steagurile bisericeşti, apoi preotul cu c&acirc;ntăreţii, urmaţi de toţi enoriaşii. Icoanele erau duse de fete mari. Pe drum se interpretau c&acirc;ntece de slăvire a Domnului. &Icirc;n gheaţa r&acirc;ului, din timp, era tăiat un produf. Alături se &icirc;nălţa o cruce de gheaţă. Se aşeza masa cu cele necesare pe ea şi două sfeşnice cu lum&acirc;nări aprinse. Ajung&acirc;nd acolo, lumea se aranja &icirc;n semicerc &icirc;n jurul produfului şi crucii de gheaţă. Preotul, c&acirc;nt&acirc;nd Iordanul, sfinţea apa din r&acirc;u, crucea de gheaţă şi căldările pline cu apă de l&acirc;ngă ea, &icirc;n acest moment se dă drumul c&acirc;torva porumbei să zboare, simbolul şi amintirea Duhului Sf&acirc;nt care s-a arătat, &icirc;n chip de porumbel, &icirc;n timpul Botezului lui Isus. La sf&acirc;rşitul Iordanului preotul arunca crucea &icirc;n apa r&acirc;ului şi unii bărbaţi se aruncau să o prindă, crez&acirc;nd că astfel vor deveni norocoşi şi sănătoşi, obicei &icirc;nt&acirc;lnit şi la alte popoare sud-esteuropene. Se trăgea din puşti, iar unii &icirc;şi introduceau puşca &icirc;n apa sfinţită a r&acirc;ului pentru a avea noroc la v&acirc;nătoare. &Icirc;n unele sate se trăgea din puşti cu h&acirc;rtiuţe multicolore, pe care oamenii se străduiau să le prindă, se credea că ele sunt bune de afumat &icirc;n caz de speriet. C&acirc;nd Nistrul era dezgheţat, Iordanul &icirc;n satele nistrene se făcea la o f&acirc;nt&acirc;nă, după ceremonie preotul era invitat la masă &bdquo;la cei cu f&acirc;nt&acirc;na&rdquo;şi aşezat &icirc;n capul mesei, pe care sunt colaci, jemne, bucate de frupt. După Iordan preotul se &icirc;ntoarce la biserică, să boteze copiii nou-născuţi. &Icirc;n ziua de Bobotează se aghesmuiau toate f&acirc;nt&acirc;nile, se stropeau cu agheasmă casele cu tot ce era pe l&acirc;ngă ele şi mormintele. Creştinii se aşezau la masă pe la amiază, mai &icirc;nt&acirc;i se bea agheasmă şi se m&acirc;nca o bucăţică de nafură, apoi se serveau bucatele pregătite de frupt. Uneori se petreceau &icirc;ntreceri de cai. După amiază se organiza horă &icirc;n sat.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2009T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2009T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-15103</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2009T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-15103</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-15103-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2009T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Vasilache</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Raisa</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>