Educaţia incluzivă – practici pozitive în Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
273 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-01 17:33
SM ISO690:2012
JALBĂ, Tatiana. Educaţia incluzivă – practici pozitive în Republica Moldova. In: International Conference of Young Researchers , 6-7 noiembrie 2008, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2008, Ediția 6, p. 211. ISBN 978-9975-70-769-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 6, 2008
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 6-7 noiembrie 2008

Educaţia incluzivă – practici pozitive în Republica Moldova


Pag. 211-211

Jalbă Tatiana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

Bogăţia spirituală a lumii constă în respectul şi valorizarea tuturor persoanelor, indiferent de originea lor socială, de capacităţi şi abilităţi. Educaţia este pilonul progresului social şi al calităţii vieţii, domeniu care transformă, succesul/insuccesul unei persoane în succesul/insuccesul întregii societăţi. Incluziunea educaţională este un proces sistematic care necesită o atentă implimentare şi monitorizare pentru a avea succes. Simpla plasare a copilului cu Cerinţe Educaţionale Speciale (CES) în şcoala obişnuită, fără sprijinul şi resursele necesare, rezultă eşecul şcolar. Este necesar parteneriatul tuturor actorilor implicaţi în proces - instituţii de învăţămînt, organizaţii, părinţi. Incluziunea şcolară a copiilor cu dizabilităţi nu mai este o noutate pentru sistemul de învăţămînt din Republica Moldova. Centrul de Zi „Speranţa” – centru de integrare socială a copiilor cu dizabilităţi, este una din primele organizaţii care a promovat educaţia incluzivă a copiilor cu dizabilităţi, susţinînd procesul de incluziune a 200 de copiii cu dizabilităţi în 50 instituţii generale de învăţămînt. Modelul de educaţie incluzivă dezvoltat de Centrul de Zi „Speranţa” prevede dezvoltarea unui sistem de servicii ce vin în sprijinul incluziunii copiilor cu dizabilităţi în şcoală. Sunt dezvoltate trei direcţii de acţiune în cadrul procesului: I. Servicii de sprijin pentru copilul cu CES: • Evaluare complexă de către echipa multidisciplinară, elaborarea planului de servicii şi intervenţie personalizat • Reabilitare multifuncţională • Cadrul didactic de sprijin/ asistent personal • Manager de caz • Asigurarea cu transport. II. Pregătirea instituţiilor de învăţămînt pentru integrarea a copiilor cu dizabilităţi – adaptarea mediului fizic al instituţiei. III. Pregătirea şi sensibilizarea cadrelor didactice în vederea lucrului cu copii cu CES: • Sensibilizarea pedagogilor în vederea acceptării procesului de educaţie incluzivă • Instruire şi informare continuă • Colaborare cu echipa multidisciplinară a Centrului în vederea soluţionării problemelor legate de şcolarizarea copiilor cu CES. N. Iorga afirmă „fiecare copil pe care îl instruim este un OM dăruit societăţii”, copilul cu dizabilitate poate deveni şi el un OM dăruit societăţii.