Rolul tropilor în opera lui Dimitrie Cantemir
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
362 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-13 08:06
SM ISO690:2012
COZMULICI, Alisa. Rolul tropilor în opera lui Dimitrie Cantemir. In: International Conference of Young Researchers , 6-7 noiembrie 2008, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2008, Ediția 6, p. 184. ISBN 978-9975-70-769-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 6, 2008
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 6-7 noiembrie 2008

Rolul tropilor în opera lui Dimitrie Cantemir


Pag. 184-184

Cozmulici Alisa
 
Institutul de Filologie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

Printre tropii caracteristici operei lui D. Cantemir se numără: hiperbatul, anastrofa, chiasmul, oximoronul – ca figuri ale ambiguităţii textului; enumerarea şi gradaţia – figuri ale insistenţei ş.a. Hiperbatele, de regulă, ţin de postpunerea verbului în propoziţii şi fraze sau constau în separarea morfemelor de verb. De pildă: ,,de s-ar şi cumva într-un chip prea repede şi preste înţelepţeasca socoteală tâmpla ca vreo pietruţă de scandală de la cineva într-însă să să arunce”. O altă categorie a hiperbatelor vizează dislocarea termenilor grupului nominal. Sesizăm şi de astă dată mai multe variante. Şi anume: intercalarea unui atribut în grupul nominal (nici iuţimea şi arsura focului de la acel din fantazie născut şi din crieri prefăcut aur îi poate opri) sau prin intercalarea unui verb (Pre lângă a Vulpei de cuvînt împunsătură toată a Lupului uitară învăţătură). Fiind o modalitate eficientă de obscuritate, hiperbatul a fost foarte apreciat şi cultivat de mulţi dintre creatorii barocului. Tot din domeniul inversiunilor este şi anastrofa, o specie a hiperbatului. Autorul a recurs adesea la complicarea/îmbinarea anastrofei cu alte figuri de stil spre a intensifica efectul stilistic, cum ar fi dublarea sinonimică adjectivală: ,,Greu şi aspru lucru” sau combinarea anastrofei cu oximoronul prin care s-a obţinut o formă concentrată de antiteză: ,,Toţi Şoimii, Uleii şi Corunii şi alalte de stârvuri iubitoare pasiri frumos crăngăitul Corbului lăudară”. Alte figuri de stil specifice operei princepelui sînt chiasmul, oximoronul, enumeraţia ş. a. Supraîncărcarea figurativă, abundenţa verbală, a celor mai multe opere cantemireşti poate fi explicată atît printr-o predispoziţie ostentativă, specifică mai tuturor barochiştilor, cît şi prin intenţia autorului de a amplifica efectul emoţional al operei.

Cuvinte-cheie
tropi, hiperbat, baroc

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Cozmulici, A.A.</creatorName>
<affiliation>Institutul de Filologie al AŞM, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Rolul tropilor &icirc;n opera lui Dimitrie Cantemir</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2008</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-62-196-0</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>tropi</subject>
<subject>hiperbat</subject>
<subject>baroc</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2008</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Printre tropii caracteristici operei lui D. Cantemir se numără: hiperbatul, anastrofa, chiasmul, oximoronul &ndash; ca figuri ale ambiguităţii textului; enumerarea şi gradaţia &ndash; figuri ale insistenţei ş.a. Hiperbatele, de regulă, ţin de postpunerea verbului &icirc;n propoziţii şi fraze sau constau &icirc;n separarea morfemelor de verb. De pildă: ,,de s-ar şi cumva &icirc;ntr-un chip prea repede şi preste &icirc;nţelepţeasca socoteală t&acirc;mpla ca vreo pietruţă de scandală de la cineva &icirc;ntr-&icirc;nsă să să arunce&rdquo;. O altă categorie a hiperbatelor vizează dislocarea termenilor grupului nominal. Sesizăm şi de astă dată mai multe variante. Şi anume: intercalarea unui atribut &icirc;n grupul nominal (nici iuţimea şi arsura focului de la acel din fantazie născut şi din crieri prefăcut aur &icirc;i poate opri) sau prin intercalarea unui verb (Pre l&acirc;ngă a Vulpei de cuv&icirc;nt &icirc;mpunsătură toată a Lupului uitară &icirc;nvăţătură). Fiind o modalitate eficientă de obscuritate, hiperbatul a fost foarte apreciat şi cultivat de mulţi dintre creatorii barocului. Tot din domeniul inversiunilor este şi anastrofa, o specie a hiperbatului. Autorul a recurs adesea la complicarea/&icirc;mbinarea anastrofei cu alte figuri de stil spre a intensifica efectul stilistic, cum ar fi dublarea sinonimică adjectivală: ,,Greu şi aspru lucru&rdquo; sau combinarea anastrofei cu oximoronul prin care s-a obţinut o formă concentrată de antiteză: ,,Toţi Şoimii, Uleii şi Corunii şi alalte de st&acirc;rvuri iubitoare pasiri frumos crăngăitul Corbului lăudară&rdquo;. Alte figuri de stil specifice operei princepelui s&icirc;nt chiasmul, oximoronul, enumeraţia ş. a. Supra&icirc;ncărcarea figurativă, abundenţa verbală, a celor mai multe opere cantemireşti poate fi explicată at&icirc;t printr-o predispoziţie ostentativă, specifică mai tuturor barochiştilor, c&icirc;t şi prin intenţia autorului de a amplifica efectul emoţional al operei.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>