Tematica lucrărilor de artă textilă în creaţia plasticienilor autohtoni (a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
377 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-27 15:36
SM ISO690:2012
PROCOP, Natalia. Tematica lucrărilor de artă textilă în creaţia plasticienilor autohtoni (a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI). In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, p. 111.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor
Ediția 6, 2014
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor"
6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014

Tematica lucrărilor de artă textilă în creaţia plasticienilor autohtoni (a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI)


Pag. 111-111

Procop Natalia12
 
1 Institutul Patrimoniului Cultural,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 15 februarie 2021


Rezumat

Influenţate de cerinţele sociale şi estetice, artele textile din RSSM parcurg până la sfârşitul anilor ’70 o etapă nouă, caracterizată prin sinteza stilului popular şi cel contemporan. Din anii ’80 arta batik-ului şi a tapiseriei evoluează spre o nouă stilistică, remarcată prin peisajele plasticienilor Enghelsina Şugjda, Irina Şuh, Veaceslav Damir, Vasile Ivanciuc, Ecaterina Ajder, Teodor Buzu ş.a., prin natura moartă din creaţia Lidiei Boico-Ceban, Ludmila Cornienco, Vasile Grama, Alexandr Drobaha, I. Şuh sau elementele zoomorfe utilizate de L. Boico-Ceban, L. Cornienco, E. Ajder ş.a., până atunci compoziţiile reflectând muncile agricole, legendele populare, motivul „pomul vieţii” etc. Tematica avimorfă a fost tratată în lucrările realizate în tehnica batik-ului (L. BoicoCeban Păsări, Melodie, T. Buzu Sfatul păsărilor) și a tapiseriei (E. Ajder Lie-Ciocârlie). Trăsăturile distincte ale societăţii sunt reprezentate prin motivele antropomorfe din lucrările plasticienilor L. Boico-Ceban (Nuntă, Fata cu păpădie), A. Drobaha (Doamna Irina), I. Şuh (Trei, Doi, Cerşetoarea, În mişcare, Pană, Draperie roşie), V. Ivanciuc (Până la, La mătuşa Ileana), E. Ajder (La cumătra lăudată, Nostalgie arhaică, Cuconaşii, Motiv pascal) ş.a. În perioada 1994–2000 Alla Uvarova, Florentin Leancă, Tatiana Trofimov, Elvira Cemortan-Voloşin, Veronica Tarasenco, Irina Leahu ş.a. continuă tradiţiile artei locale în domeniul textilelor. Lucrările autorilor din următoarea perioadă pot fi deosebite atât prin curentul utilizat cât şi prin realizarea plastică.

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Procop, N.V.</dc:creator>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>Influenţate de cerinţele sociale şi estetice, artele textile din RSSM parcurg p&acirc;nă la sf&acirc;rşitul anilor &rsquo;70 o etapă nouă, caracterizată prin sinteza stilului popular şi cel contemporan. Din anii &rsquo;80 arta batik-ului şi a tapiseriei evoluează spre o nouă stilistică, remarcată prin peisajele plasticienilor Enghelsina Şugjda, Irina Şuh, Veaceslav Damir, Vasile Ivanciuc, Ecaterina Ajder, Teodor Buzu ş.a., prin natura moartă din creaţia Lidiei Boico-Ceban, Ludmila Cornienco, Vasile Grama, Alexandr Drobaha, I. Şuh sau elementele zoomorfe utilizate de L. Boico-Ceban, L. Cornienco, E. Ajder ş.a., p&acirc;nă atunci compoziţiile reflect&acirc;nd muncile agricole, legendele populare, motivul &bdquo;pomul vieţii&rdquo; etc. Tematica avimorfă a fost tratată &icirc;n lucrările realizate &icirc;n tehnica batik-ului (L. BoicoCeban Păsări, Melodie, T. Buzu Sfatul păsărilor) și a tapiseriei (E. Ajder Lie-Cioc&acirc;rlie). Trăsăturile distincte ale societăţii sunt reprezentate prin motivele antropomorfe din lucrările plasticienilor L. Boico-Ceban (Nuntă, Fata cu păpădie), A. Drobaha (Doamna Irina), I. Şuh (Trei, Doi, Cerşetoarea, &Icirc;n mişcare, Pană, Draperie roşie), V. Ivanciuc (P&acirc;nă la, La mătuşa Ileana), E. Ajder (La cumătra lăudată, Nostalgie arhaică, Cuconaşii, Motiv pascal) ş.a. &Icirc;n perioada 1994&ndash;2000 Alla Uvarova, Florentin Leancă, Tatiana Trofimov, Elvira Cemortan-Voloşin, Veronica Tarasenco, Irina Leahu ş.a. continuă tradiţiile artei locale &icirc;n domeniul textilelor. Lucrările autorilor din următoarea perioadă pot fi deosebite at&acirc;t prin curentul utilizat c&acirc;t şi prin realizarea plastică.</p></dc:description>
<dc:source>Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor (Ediția 6) 111-111</dc:source>
<dc:title>Tematica lucrărilor de artă textilă &icirc;n creaţia plasticienilor autohtoni (a doua jumătate a secolului XX &ndash; &icirc;nceputul secolului XXI)</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>