Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1482 72 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-10 17:38 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
72(478-25)(091) (4) |
Arhitectură (635) |
SM ISO690:2012 ŞLAPAC, Mariana. Arhitectura Chişinăului interbelic. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2020, nr. 3, pp. 50-62. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.42753391 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Dialogica, revista de studii culturale si literatura | ||||||
Numărul 3 / 2020 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.42753391 | ||||||
CZU: 72(478-25)(091) | ||||||
Pag. 50-62 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În perioada interbelică Chişinăul este al doilea oraş românesc după mărime şi importanţă. Autorităţile municipale realizează o serie de lucrări edilitare şi de amenajare urbană, modernizarea tehnică fiind extinsă asupra reţelei de transport şia comunicaţiilor. Se elaborează documentaţia urbanistică. La acea vreme au fost proiectate mai multe clădiri de o arhitectură remarcabilă, unele nefiind terminate integral din cauza crizei economice mondiale din anii ’30 ai secolului al XX-lea (Palatul Culturii Unirii, actualul Teatru Naţional „Mihai Eminescu”; Teatrul Naţional, actualul cinematograf „Patria”; Clubul ofiţerilor, actuala „Mobiasbancă”). Printre edificiile noi apărute la Chişinău se numără şcoala-internat pentru copiii feroviarilor, clădirea de lângă complexul Mitropoliei, cazinoul ş.a. În oraş sunt construite mai multe vile urbane şi case de raport ale oamenilor înstăriţi. Elementele arhitecturii moderniste pot fi combinate cu cele de provenienţă neoclasică, cu cele de orientare „neoromânească” sau cu detalii din repertoriul Art Nouveau. La imaginea Chişinăului interbelic au contribuit arhitecţii Nicolae Mertz, Gheorghe Cujbă, Gheorghe Cupcea, Nicolae Ţâganco, Eugen Bernardazzi, Ecaterina Ocuşco-Alhazova, V. Ulinici, Rudi ş.a. |
||||||
Cuvinte-cheie Chisinau, perioada interbelică, arhitectura Chişinăului interbelic, stilul „neoromânesc”, modernismul românesc, Art Nouveau, Nicolae Mertz, Gheorghe Cujbă, Gheorghe Cupcea, Nicolae Ţâganco, Eugen Bernardazzi, Chisinau, the interwar period, the architecture of the interwar Chişinău, the “neo-Romanian” style, the Romanian modernism, Art Nouveau, Nicolae Mertz, Gheorghe Cujbă, Gheorghe Cupcea, Nicolae Ţâganco, Eugen Bernardazzi |
||||||
|