Articolul precedent |
Articolul urmator |
527 13 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-02 18:20 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
745(478)”XX” (2) |
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (344) |
SM ISO690:2012 SPÎNU, Constantin. Tendințe artistice novatoare in artele decorative din Republica Moldova din ultimul deceniu al secolului al XX-lea. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului Cultural, Ed. 2, 24 septembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Garomont Studio", 2020, Ediția 2, p. 50. ISBN 978-9975-3358-7-4. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studii culturale Ediția 2, 2020 |
||||||
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale" 2, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 745(478)”XX” | ||||||
Pag. 50-50 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Fiind o perioadă de tranziție de la paradigme artistice ce au marcat evoluția domeniului în cauză pe parcursul a mai mult de patru decenii, anii 1991-2000 s-au evidențiat ca nouă și importantă etapă, reliefând opere de pronunțată diversitate tematică, stilistică și noi modalități tehnologice de realizare plastică a imaginii. Schimbările s-au produs în contextul unor evoluții conceptual-artistice influențate de evoluția genurilor artelor decorative ca urmare a „ștergerii” hotarelor domeniilor creative, de apariția unor noi mecanisme de transmitere a informației vizuale, de reevaluarea la nivel mondial a paradigmelor culturale existente, de constituirea unor noi mișcări artistice ale căror opțiuni au fost îndreptate spre renovarea întregului arsenal de mijloace de transmitere a informației. Nu în ultimul rând, schimbările ce s-au produs în artele decorative din Republica Moldova au fost influențate și de procesele istorice ce s-au derulat la vremea respectivă, inclusiv cele de obținere a independenței statale a republicii. Acestea au condus, pe de o parte, la reevaluarea și revalorificarea mai atentă și mai profundă a dimensiunii artistice identitare ca parte componentă a patrimoniului cultural autohton. Pe de alta, au influențat investigarea de către o parte dintre plasticieni a practicii artistice internaționale, în consecința cărui fapt s-a evidențiat o anumită aliniere creativă la valori estetice de altă natură decât cea tradițională. Ultima a favorizat crearea unei ambianțe culturale capabile să valorifice paradigme estetice germinate din contactele culturale de nivel european și nu numai. Ambele filiere creative au contribuit eminent la revitalizarea arhetipurilor culturale autohtone, la revalorificarea novatoare a acestora în opere de rezonanță și, nu în ultimul rând, la dezvoltarea domeniului în cauză. |
||||||
|