Managementul calității serviciilor de asistență socială
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1085 155
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 16:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
364.017 (2)
Probleme sociale care reclamă ajutor și asistență. Tipuri de ajutoare sociale (542)
SM ISO690:2012
FOCŞA, Tatiana, SEIMEANU, Cristian. Managementul calității serviciilor de asistență socială. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 343-348. ISBN 978-9975-3371-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 10, 2020
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019

Managementul calității serviciilor de asistență socială

Quality management of social assistance services

CZU: 364.017

Pag. 343-348

Focşa Tatiana, Seimeanu Cristian
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 iulie 2020


Rezumat

In a developing society, quality social services are an indicator of ensuring the well-being of the population. The quality of services represents an element of interest, both for the social worker and for the manager of a social assistance organization – the social services provider. At the moment, the reorientation of the social assistance system from just distributing social benefits and material aids to offering social services has changed a lot and has diversified the functions of the social worker. Given the continuous development of the social services network for disadvantaged individuals and families and varied needs of the population, the need for a large number of specialized professionals for the provision of quality services has emerged. Therefore, the study initiated is based on the analysis of quality standards and the evaluation process of social service providers, trying to bring to the fore the necessity of creating a culture of quality, in a social assistance organization. The quality of social assistance services is determined by the degree to which they meet the permanent needs of the applicants or beneficiaries. This can be evaluated by the time spent for the provision of services or by the degree of comfort provided by the respective services or by the effect they have on the health, safety, integrity, ensuring the needs of the people who benefit or are to benefit from social services. The minimum quality standards, developed and approved by the relevant ministry, are necessary to ensure quality social assistance services. These contain the minimum indicators of the services provided to the beneficiaries. The continuous improvement of the quality implies: quality results, which means, first of all, meeting the needs of the beneficiaries; monitoring the quality results, a process that takes place both retrospectively and prospectively; quality is the responsibility of the whole organization; quality and quality assurance must be focused on both process and results. The ISO 9001 standard specifies the general requirements for the development, implementation and improvement of quality management systems, in order to meet the clients' requirements. The ISO 9001 standard (through ISO 9001: 2015 certification) can be applied by any organization that wants to improve its functioning, regardless of its size or scope and it represents the most widespread management standard worldwide. In order for a service to be able to be organized and function successfully, it is necessary that it should be coordinated and controlled in a systematically manner, but also it should comply with the specified recommendations. 

Într-o societate în dezvoltare, serviciile sociale de calitate sunt un indicator al asigurării bunăstării populației. Calitatea serviciilor reprezintă un element de interes, atât pentru asistentul social cât şi pentru managerul unei organizaţii de asistenţă socială – prestatorul de servicii sociale. La moment, reorientarea sistemului de asistenţă socială de la doar distribuirea prestaţiilor sociale și a ajutoarelor materiale spre oferirea serviciilor sociale a schimbat mult şi a diversificat funcţiile asistentului social. In condiţiile dezvoltării continue a reţelei de servicii sociale pentru persoane și familii defavorizate şi necesităţi variate ale populaţiei, a apărut nevoia de un număr mare de profesionişti specializaţi pentru prestarea serviciilor de calitate. De aceea, studiul inițiat se bazează pe analiza standardelor de calitate și a procesului de evaluare a prestatorilor de servicii sociale, încercând să aducem în prim plan necesitatea creării unei culturi a calităţii, într-o organizaţie de asistenţă socială. Calitatea serviciilor de asistenţă socială este determinată de gradul în care acestea satisfac necesităţile permanente ale solicitanților sau beneficiarilor. Aceasta poate fi evaluată prin timpul cheltuit pentru prestarea serviciilor sau prin gradul de confort asigurat de serviciile respective ori prin efectul pe care îl au asupra sănătăţii, siguranţei, integrităţii, asigurarea necesităților persoanelor care beneficiază sau urmează să beneficieze de servicii sociale. Standardele minime de calitate, elaborate și aprobate de ministerul de resort, sunt necesare pentru a asigura servicii de asistenţă socială de calitate. Acestea conțin indicatorii minimi ai serviciilor prestate beneficiarilor. Îmbunătaţirea continuă a calităţii presupune: rezultate de calitate, ceea ce înseamnă, în primul rând, satisfacerea necesităţilor beneficiarilor; monitorizarea rezultatelor calităţii, proces care se desfăşoarăatât retrospectiv cât şi prospectiv; calitatea ține de răspunderea întregii organizaţii; calitatea şi asigurarea calităţii trebuie să se focalizeze atât pe proces cât şi pe rezultate. Standardul ISO 9001 specifică cerințele generale pentru dezvoltarea, implementarea și îmbunătățirea sistemelor de management al calitatii, în scopul de a satisface cerințele clienților. Standardul ISO 9001 vertificabil (printr-o certificare ISO 9001:2015) poate fi aplicat de către orice organizație care dorește să îmbunătățească funcționarea sa, indiferent de mărimea sau domeniul de aplicare și este cel mai raspandit standard de management la nivel mondial. Pentru ca un serviciu să poată fi organizat şi să funcţioneze cu succes este necesar ca acesta să fie coordonat şi controlat într-un mod sistematic, dar și să respectarea recomandărle înaintate. 

Cuvinte-cheie
beneficiaries, Quality, management, needs, social services, quality standards,

beneficiari, calitate, management, necesităţi, servicii sociale, standarde de calitate