Rolul oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat în examinarea petițiilor persoanelor fizice şi juridice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
591 24
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-15 23:29
SM ISO690:2012
TOMULEŢ, Călin. Rolul oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat în examinarea petițiilor persoanelor fizice şi juridice. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe juridice. Ştiinţe economice. , 26-28 septembrie 2013, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2013, R, SJ, SE, pp. 245-246.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
R, SJ, SE, 2013
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 26-28 septembrie 2013

Rolul oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat în examinarea petițiilor persoanelor fizice şi juridice


Pag. 245-246

Tomuleţ Călin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 iunie 2020


Rezumat

Controlul activităţii administraţiei publice rămâne una dintre cele mai discutate probleme în doctrina autohtonă şi de către societatea civilă.  Conform prevederilor art.63 alin.(1) al Legii privind administraţia publică locală, de organizarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale este responsabilă Cancelaria de Stat, acesta fiind exercitat nemijlocit de Cancelaria de Stat sau de oficiile sale teritoriale, conduse de reprezentanţii Guvernului în teritoriu [1]. Prin Hotărârea Guvernului nr. 845 din 18.12.2009 [2] au fost instituite 10 oficii teritoriale ale Cancelariei de Stat şi stabilite unităţile administrativteritoriale deservite, şi anume:  În conformitate cu prevederile art.61 alin.(2) şi (3) din Legea nr.436-XVI din28.12.2006 privind administraţia publică locală, controlul administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale vizează respectarea Constituţiei, a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, a legislaţiei şi a altor acte normative atât de către autorităţile administraţiei publice locale de nivelurile întâi şi al doilea, cât şi de către funcţionarii acestora. Controlul administrativ se efectuează din oficiu sau la cerere.Una din competenţele oficiului teritorial al Cancelariei de Stat, în special a Şefului Oficiului, este „asigurarea recepţionării şi examinării, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a petiţiilor parvenite de la cetăţeni, persoane juridice şi organizaţii obşteşti din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea”.  Pe parcursul anului 2010, oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat au examinat 1.148 de petiţii înaintate de persoane fizice şi juridice din unităţile administrativ-teritoriale deservite. Dintre acestea au fost soluţionate 647, iar 132 − au fost remise spre examinare după competenţă funcţională altor autorităţi şi instituţii publice, celelalte fiind în proces de examinare [3]. Diversitatea tematică a petiţiilor reflectă concludent problemele stringente cu care se confruntă populaţia şi ţin preponderent de controlul legalităţii actelor emise sau adoptate de autorităţile administraţiei publice locale, demersuri ce ţin de litigii funciare, atribuire şi vânzare de terenuri, construcţii etc.  Totodată, oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat constată, în anumite cazuri, restanţe la capitolul calitatea examinării petiţiilor parvenite de la cetăţeni şi respectarea termenelor legale de examinare a acestora.  Examinând rapoartele Cancelariei de Stat pe anii 2011 [4] şi 2012 [5] observăm că lipseşte informaţia cu referire la petiţiile examinate. De asemenea, în toate rapoartele lipsesc recomandările Cancelariei de Stat privitor la calitatea examinării petiţiilor parvenite de la cetăţeni şi respectarea termenelor legale de examinare a acestora.  În concluzie constatăm că rolul oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat în examinarea petiţiilor persoanelor fizice şi juridice este evident, deoarece această autoritate a fost instituită în scopul perfecţionării cadrului instituţional şi funcţional al autorităţii publice. De asemenea, considerăm că Cancelaria de Stat în rapoartele sale anuale urmează s ă atragă o atenţie deosebită recepţionării şi examinării, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a petiţiilor parvenite de la cetăţeni din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea.