Componenta de programare bugetară a sistemului de planificare strategică al autorităţilor administraţiei publice centrale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
522 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-15 17:03
SM ISO690:2012
VACARENCO, Iulia. Componenta de programare bugetară a sistemului de planificare strategică al autorităţilor administraţiei publice centrale. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe juridice. Ştiinţe economice. , 26-28 septembrie 2013, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: CEP USM, 2013, R, SJ, SE, pp. 247-248.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
R, SJ, SE, 2013
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 26-28 septembrie 2013

Componenta de programare bugetară a sistemului de planificare strategică al autorităţilor administraţiei publice centrale


Pag. 247-248

Vacarenco Iulia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 5 iunie 2020


Rezumat

În ultimii ani, Guvernul a realizat o serie de reforme structurale şi instituţionale, şi-a revizuit strategiile şi politicile în vederea obţinerii unor rezultate mai bune de guvernare. Printre cele mai importante menţionăm reformarea Administraţiei Publice Centrale; implementarea Cadrului Bugetar pe Termen Mediu; îmbunătăţirea procesului de elaborare şi coordonare a politicilor publice şi strategiilor sectoriale; elaborarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare; implementarea planurilor de dezvoltare strategică a autorităţilor administraţiei publice centrale ş.a. Toate aceste iniţiative au influențat procesele de planificare şi bugetare şi, de asemenea, pe cele de monitorizare şi evaluare, specifice autorităţilor administraţiei publice, iar scopul lor general este cel de asigurare a unei administrări eficiente, de aceea este nevoie ca acestea să fie armonizate şi corelate.  În cadrul reformelor derulate, o atenţie deosebită a fost acordată procesului de reformare a administraţiei publice centrale, în general, precum şi aspectelor de reformă a acestui domeniu care pleacă de la premisa abordării manageriale a acţiunii publice. Astfel, în documentele de politici şi strategii, ce prevăd reformarea administraţiei publice centrale, se insistă asupra necesităţii şi importanţei utilizării instrumentelor de management în activitatea autorităţilor administraţiei publice centrale.  Planificarea strategică, ca instrument principal de management utilizat în cadrul autorităţilor administraţiei publice, apare ca răspuns la cerinţa generală cu privire la măsurarea eficienţei administraţiei publice prin orientarea spre obţinerea de rezultate şi prin folosirea eficientă a resurselor financiare publice. Pentru autorităţile administraţiei publice centrale din Republica Moldova, planificarea strategică a fost introdusă prin Hotărârea Guvernului nr.176 din 22.03.2011. În hotărârea respectivă, se menţionează c ă scopul programelor de dezvoltare strategică ale autorităţilor administraţiei publice centrale este de a asigura o administrare responsabilă şi eficientă în cadrul ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale prin integrarea maximă a planificării politicii şi alocarea resurselor [ 1]. Obiectivele, rezultatele şi indicatorii de performanţă ale planurilor de dezvoltare strategică sunt definite în contextul dezvoltării pe termen mediu, iar planificarea resurselor ar trebui să urmărească aceeaşi logică. Procesul de management urmează a fi introdus în toate etapele sale, componenta bugetară a planificării strategice, atât la nivel de stat, cât si la nivel de autorităţi administrative, este deosebit de importantă, aceasta determinând în etapă finală, realizarea componentei de planificare managerială.Astfel, planificarea strategică poate fi considerată ca fiind un prim pas în asigurarea unei discipline financiare riguroase la nivelul autorităţilor publice, iar introducerea acestui instrument de management trebuie să fie însoţită de modificarea procedurilor de concepere a bugetului. Bugetarea pe bază de programe este un model de bugetare pe bază de performanţă specific procesului de planificare strategică şi prin care se poate asigura corelarea planurilor de dezvoltare strategică cu procesul bugetar. Prin bugetul pe programe sunt evidenţiate rezultatele planificate ce trebuie atinse în urma activităţilor realizate de autorităţile publice finanţate de la buget. Având o imagine clară asupra rezultatelor dorite ale activităţii acestora, pot fi identificate soluţii şi metode eficiente pentru realizarea lor. Astfel, se asigură o legătură directă a resurselor financiare şi cheltuielilor cu activităţile ce rezultă din programele strategice de dezvoltare ale autorităţilor respective. Este necesar ca introducerea procesului de planificare strategică pentru autorităţile administraţiei publice centrale să constituie o bază în continuarea şi realizarea pe deplin a iniţiativelor deja demarate de către Ministerul Finanţelor, în ceea ce priveşte bugetarea pe programe. Chiar dacă componenta de programare bugetară, în cadrul procesului de planificare strategică, ca etapă urmează după cea de planificarea managerială, este de o importanţă majoră, având în vedere faptul că atât planurile de dezvoltare strategică, cât şi planificarea politicilor publice va fi eficientă şi de succes numai dacă este corelată în mod clar şi armonios cu planificarea bugetară. Dezvoltarea sistemelor de planificare strategică, axate pe bugetarea pe programe, reprezintă unul din elementele cheie atât ale reformelor administraţiei publice cât şi ale reformelor bugetare. Scopul general al sistemelor date este asigurarea procesului de corelare a planurilor strategice de dezvoltare cu procesul bugetar, care determină în consecinţă procesul de redesenare a structurii bugetului în conformitate cu structura politicilor publice existente, precum şi procesul de implementarea a politicilor respective.