Articolul precedent |
Articolul urmator |
1382 89 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-16 11:57 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
004:159.9+37.03 (1) |
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4184) |
Psihologie (3398) |
Educație (14334) |
SM ISO690:2012 CEBANU, Marina. Influența poluării informaționale asupra psihicului uman. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 244-246. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 004:159.9+37.03 | ||||||
Pag. 244-246 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Dezvoltarea rapidă a tehnologiei în ultimii ani a avut un impact major asupra consolidării unei societăți informaționale, în care trăim în prezent. Conform lui M. Hilbert conceptul de societate informațională desemnează ,,societatea unde crearea, distribuirea, utilizarea, integrarea și manipularea informațiilor reprezintă o activitate semnificativă economică, politică și culturală. Principalii factori ai acesteia sunt tehnologiile informaționale și de comunicare digitală, care au dus la o explozie informațională și o schimbare privind toate aspectele organizării sociale” [1]. În același timp, apare fenomenul de poluare informațională, care după O. Levent reprezintă ,,contaminarea, în timpul furnizării, cu informații irelevante, redundante, nesolicitate, care împiedică procesul de înțelegere și care este cu valoare scăzută” [3].Raportul Academiei de Pediatrie din SUA elucidează complexitatea problemei. Conform rezultatelor acestuia, adolescenții între 10 şi 18 ani petrec în fața ecranelor (tv, rețele sociale) până la 11 ore [5].Respectiv, din cauza timpului îndelungat petrecut în rețele, generația tânără este cea mai expusă supraîncărcării cu informații.Poluarea informațională, poate fi de două tipuri: prin manipulare directă și prin contaminare psihologică. În primul caz, ne referim la: 1. fake news (titluri provocatoare, fraze rupte din context, manipulare de date, imagini trucate). Acest fenomen este răspândit odată cu creșterea popularizării platformelor de socializare, precum: facebook, twitter, intagram, youtube etc.; 2. propaganda (acțiune desfășurată sistematic, în vederea răspândirii unor doctrine politice, religioase, teorii, opinii etc.); 3. strategii de marketing (instrument utilizat pentru a convinge clienții să cumpere un produs, serviciu etc.). Diversitatea acestora este impunătoare: neuromarketing-ul, marketing-ul agresiv, social media marketing, e-mail marketing, content marketing, video, event marketing, reclame, panouri. Contaminarea psihologică, mentală se referă la impactul indirect, inconștient, atunci când informaţiile cunoscute ca fiind false/nerelevante, influenţează fără ca persoanele să conştientizeze această influenţă [2]. Fiinţa umană nu este conştientă de efectele contaminării psihologice, crezând că nu este un pericol să se expună la zone cu informaţie falsă. Succesul contaminării se datorează iluziei de control, atunci când persoanele cunosc că informaţia este falsă.Procesul de contaminare psihologică poate fi ilustrat prin modelul lui Spinoza, de prelucrare a informațiilor [2]. Deci, în primul rând informația, odată transmisă, este înțeleasă și considerată din start, ca fiind adevărată. Ulterior, după ce informația a fost primită și asimilată, ea este analizată prin filtre conștiente și/sau automate, pentru a verifica dacă aceasta este chiar adevărată sau este falsă. În condițiile societății actuale, când fluxul informațional este imens, iar omul nu are timp și nici instrumente suficiente pentru a analiza informațiile primite, asimilarea mesajului distorsionat are loc în majoritatea cazurilor, influențând activitatea psihicului uman. Contaminarea psihologică, în forma manipulării psihologice sau a contaminării mentale, generează probleme emoţionale, distorsiuni cognitive şi comportamente dezadaptative [2].Consecințele poluării informaționale asupra psihicului uman ar putea fi generalizate astfel: influențează capacitatea de a evalua și a lua decizii; stres și anxietate; depresie; efecte negative asupra procesului de învățare și a performanțelor; incapacitatea de concentrare.Pentru a minimaliza efectele poluării informaționale, se recomandă următoarele: stabilirea unui set valoric; analiza critică a informațiilor primite; evitarea surselor necredibile; verificarea prin informații alternative; 15 min/zi de autoreflexie; scrisul terapeutic ca suport în luarea deciziilor.În concluzie, putem afirma că în Republica Moldova, în prezent, prin intermediul educației media, se promovează Alfabetizarea Media, care contribuie la dezvoltarea capacităților de a analiza, evalua și crea mesajele informaționale [4]. Astfel, în viitorul apropiat pentru o funcționare normală, psihicul uman va trebui să integreze aceste instrumente, ca să reziste presiunii informaționale și să le poată gestiona corect. |
||||||
|