Influența poluării informaționale asupra psihicului uman
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1382 89
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 11:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
004:159.9+37.03 (1)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4184)
Psihologie (3398)
Educație (14334)
SM ISO690:2012
CEBANU, Marina. Influența poluării informaționale asupra psihicului uman. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 244-246. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Influența poluării informaționale asupra psihicului uman

CZU: 004:159.9+37.03

Pag. 244-246

Cebanu Marina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Dezvoltarea rapidă a tehnologiei în ultimii ani a avut un impact ma­­jor asupra consolidării unei societăți informaționale, în care trăim în pre­zent. Conform lui M. Hilbert conceptul de societate infor­ma­țio­na­lă de­­semnează ,,societatea unde crearea, distribuirea, utilizarea, in­teg­rarea și manipularea informațiilor reprezintă o activitate sem­nifi­ca­ti­vă eco­no­­mică, politică și culturală. Principalii factori ai acesteia sunt teh­no­lo­gi­ile informaționale și de comunicare digitală, care au dus la o explozie in­­formațională și o schimbare privind toate aspectele organi­ză­rii so­ci­a­le” [1]. În același timp, apare fenomenul de poluare infor­ma­­țio­na­lă, ca­re după O. Levent reprezintă ,,contaminarea, în timpul fur­­ni­ză­rii, cu in­formații irelevante, redundante, nesolicitate, care îm­pie­dică pro­cesul de înțelegere și care este cu valoare scăzută” [3].Raportul Academiei de Pediatrie din SUA elucidează complexi­ta­tea pro­­blemei. Conform rezultatelor acestuia, adolescenții între 10 şi 18 ani petrec în fața ecranelor (tv, rețele sociale) până la 11 ore [5].Respectiv, din cauza timpului îndelungat petrecut în rețele, gene­ra­ția tâ­nără este cea mai expusă supraîncărcării cu informații.Poluarea informațională, poate fi de două tipuri: prin manipulare di­­re­ctă și prin contaminare psihologică. În primul caz, ne referim la: 1. fa­ke news (titluri provocatoare, fraze rupte din context, manipulare de da­te, imagini trucate). Acest fenomen este răspândit odată cu creș­te­rea popularizării platformelor de socializare, precum: facebook, twi­t­ter, in­ta­gram, youtube etc.; 2. propaganda (acțiune desfășurată sis­te­ma­­­tic, în vederea răspândirii unor doctrine politice, religioase, teorii, opi­nii etc.­­­); 3. strategii de marketing (instrument utilizat pentru a con­vin­ge cli­­enții să cumpere un produs, serviciu etc.). Diversitatea aces­to­ra este im­­punătoare: neuromarketing-ul, marketing-ul agresiv, social me­­dia ma­r­­keting, e-mail marketing, content marketing, video, event mar­­­ke­ti­ng, reclame, panouri. Contaminarea psihologică, mentală se referă la im­pactul indirect, inconștient, atunci când informaţiile cunos­cu­te ca fi­ind false/nerelevante, influenţează fără ca persoanele să conş­tien­tizeze ace­astă influenţă [2]. Fiinţa umană nu este conştientă de efec­tele con­ta­mi­nării psihologice, crezând că nu este un pericol să se ex­pună la zone cu informaţie falsă. Succesul contaminării se datorează iluziei de con­tr­ol, atunci când persoanele cunosc că informaţia este falsă.Procesul de contaminare psihologică poate fi ilustrat prin modelul lui Spinoza, de prelucrare a informațiilor [2]. Deci, în primul rând in­for­­­mația, odată transmisă, este înțeleasă și considerată din start, ca fiind ade­­vărată. Ulterior, după ce informația a fost primită și asimilată, ea es­te analizată prin filtre conștiente și/sau automate, pentru a verifica da­că aceasta este chiar adevărată sau este falsă. În condițiile societății ac­tu­­ale, când fluxul informațional este imens, iar omul nu are timp și nici instrumente suficiente pentru a analiza informațiile primite, asi­mi­la­rea mesajului distorsionat are loc în majoritatea cazurilor, influen­țând ac­ti­vi­tatea psihicului uman. Contaminarea psihologică, în forma ma­ni­pu­lă­ri­i psihologice sau a con­taminării mentale, generează prob­le­me emo­ţionale, distorsiuni cog­ni­­tive şi comportamente dezadap­tative [2].Consecințele poluării in­for­ma­ționale asupra psihicului uman ar pu­tea fi generalizate astfel: in­flu­en­țează capacitatea de a evalua și a lua de­­cizii; stres și anxietate; de­pre­sie; efecte negative asupra procesului de în­­vățare și a performanțelor; in­capacitatea de concentrare.Pentru a minimaliza efectele poluării informaționale, se recomandă ur­­mătoarele: stabilirea unui set valoric; analiza critică a informațiilor pri­mite; evitarea surselor necredibile; verificarea prin informații al­ter­na­tive; 15 min/zi de autoreflexie; scrisul terapeutic ca suport în luarea de­ciziilor.În concluzie, putem afirma că în Republica Moldova, în pre­ze­nt, prin intermediul educației media, se promovează Alfabetizarea Me­­dia, care contribuie la dezvoltarea capacităților de a analiza, evalua și crea mesajele informaționale [4]. Astfel, în viitorul apropiat pentru o fun­­cționare normală, psihicul uman va trebui să integreze aceste in­str­u­m­­ente, ca să reziste presiunii informaționale și să le poată gestiona corect.